Belastningstest bilbatteri

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Orfeous skrev: 14 mars 2022, 15:35:25
Glenn skrev: 14 mars 2022, 08:47:39 Minns inte om du skrivit det, men bilen är händelsevis inte en saab NG9-3 ?
Volvo S40N 1.8 2006
Ok, anledningen att jag frågade är att flera av problemen du har är "ökända" för att uppstå på just NG9-3 med dåligt problem, eller snarare spänningsfall.

Det kan ju mycket väl vara så även på V40 men det känner jag inte till så mycket om.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 14 mars 2022, 17:04:16
Orfeous skrev: 14 mars 2022, 16:25:01 Dessutom så laddar generatorn inte batteriet direkt efter uppstart enligt den tekniska dokumentationen jag har om laddning/generatorn.
Det låter konstigt, men vad vet jag.
Jag skulle iofs inte bli förvånad om det var av miljöskäl eller nåt (minska belastningen på motorn när den är kall = renar avgaser dåligt)

modenra bilar gör ju en massa fuffens, typ stänger av generator och AC när man gasar hårt osv.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 15 mars 2022, 08:10:35med dåligt problem, eller snarare spänningsfall.
Tacka vet jag bra problem, mycket bättre att ha än dåliga problem :wink: Anar att det skulle stå nåt annat där? :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Haha, hur lyckades jag med et ? dåligt BATTERI :D
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Testat litegrann med batteritestaren idag.
Detta pga jag fortfarande har problem med både flimmer och konstig servoverkan.
Upptäckte också att "energin" i batteriet inte räckte speciellt mycket.
Fick meddelandet batterinivå låg efter några minuter med lite grejande.. såg att spänningen sjunkit till runt 11.9v

Här är iaf dagens test..

SOH = 80%
SOC = 98%
EN = 605A
STD = 750A
Resitance = 4.56mΩ
Voltage = 12.74V
CHARGE-RETEST

Samt med bilder.
20220323_153351.jpg
20220323_153502.jpg
20220323_173926.jpg
20220323_173942.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

CHARGE-RETEST betyder att du ska ladda batteriet och sedan använda testaren igen.

Det tyder på att bilen inte laddar korrekt (eller du kör för korta sträckor).

Tidigare råd kvarstår, ta in batteriet och ladda över natten med en bra batteriladdare. Sedan kan du kolla om det flimrar i bilen och köra din batteritestare igen.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Det står/stod precis samma med mitt gamla batteri och då hade jag även laddat det fullt precis innan.
Så jag vet inte riktigt vad som är fel. Det flimrar/blinkar ju inte lika mycket som förr. Nu är det ju nästan inget alls. Men det kan också vara så att nu är det varmare ute och lika mycket ström från PTC-elementet behövs kanske inte.
Gissningsvis är det någon jordpunkt som är nå vajsing med.

Min gamla tekniker skrev till mig såhär som svar på mitt fortfarande problem efter batteribytet: "Märkligt fel. Prova sätt en startkabel mellan motorn och karossen. Se om det blir bättre då. Generatorn jordar ju i motorn som i sin tur jordar mot chassi via kabel. Kan ju vara så att jorden är lite taskig."

Då minuspolen är jordad både i fjäderbenstornet och i växellådan.
Sistnämnda kommer man inte åt dock eftersom den sitter under luftfilterlådan :)

Det blir att plocka fram strömtången känner jag och mäta runt kabeln som kommer från generatorn och fäster på en säkring och sen in i polskon och på batteriets pluspol.
Samt även mäta runt någon av kablarna från batteriets minuspol. Om jag har förstått det rätt så kan jag då se hur mycket ström och spänning som generatorn levererar ut samt hur mycket bilen förbrukar.
Har jag förstått rätt?

Tänkte även koppla på en sån där gammal "brödrost" på 100A för att belasta både generator och batteri.
Sedan ser jag ju vad generatorn försöker trycka ut. Både i ström och spänning. Den är ju på 150A men frågan är om vad den klarar att leverera ut.
Varvtalet bör ju höjas till runt 1500-2000varv/min då generatorn inte laddar särskilt mycket på tomgång. Har jag förstått rätt just i ett sånt här belastningsscenario?
I dokumenten jag bifogat står ju att generatorn laddar inte speciellt mycket på tomgång därför kan det leda till att batteriet förbrukas.

Hatar sånt här bil-el då det är intermittent. Det funkar bra enda dagen, en annan sämre, någon timme senare bättre.. osv.
Det generatortest jag har gjort via bilens styrenheter och funktioner via VIDA som jag har gjort har ju visat sig vara OK.
Där simulerar man/manipulerar batteritemperaturen för att i olika steg avläsa spänningen. Tror jag har bifogat en bild på det om jag inte minns fel.

Det sitter ju en jordfläta mellan det andra fjäderbenstornet och cylindertoppen. Men den är väl mest till för tändningen gissningsvis?

Sen finns det ju inga garantier att jag har fått ett bra batteri heller. Det kan ju vara defekt eller dåligt. Det har ju ändå producerats för nästan 11 månader sedan.
Har underhållsladdningen skötts hos det företag där batteriet förvarats?
Senast redigerad av Orfeous 24 mars 2022, 01:15:14, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MiaM »

Åtminstone förr lär vissa batterier levererats torra och butiken hällde i syra om jag fattat rätt. Vet inte vad de var fyllda med istället, kanske nån gas som hindrar att blyplattorna tar stryk av att vara torra? (Det är väl inte avsaknaden av syra utan närvaro av vanlig luft som gör att plattorna tar stryk om det är för låg vätskenivå).

För att mäta ström så kan du också mäta spänningsfall. Tänk dock på att strömmar som inte är ren DC också inducerar spänning i mätledningarna vilket kan ge felmätningar.

Minns inte om jag redan tjatat om det i tråden (och i så fall hur många gånger...), men kolla i schema på bilen hur generatorns kontakter är kopplade. Om du kan lossa ledare för intelligent kommunikation och ändå få generatorn att starta så prova det. Du kanske sätter felkoder för att bilen inte kan prata med generatorn, men rimligtvis kommer generatorn försöka ladda fullt i detta läge.

En enkel grej du kan göra är att sätta en voltmätare inne i bilen som du håller ett öga på medan du använder bilen. Kör helt enkelt inte PTC-värmen om inte spänningen är hög nog utan stå ut som vi gjorde förr och använd trasa och i värsta fall isskrapa på insidan av rutan (tips: Lägg nån slags trasa över instrumentpanelen när du gör detta, för det "snöar" överallt...).

Med dagens elpriser har vi kanske nått nivån där det inte lönar sig att köra motorvärmare, men motorvärmare+kupévärmare och nån lösning för att få fram 230V till bilen vore verkligen bra. Ett alternativ är bensin/dieseldriven värmare, men de verkar vara riktigt dyra. T.ex. Volvos värmare verkar man få ge 5-10kkr för begagnade (men det är också en rätt cool grej, den sitter baktill på åtminstone vissa bilar, värmer kylvattnet och ger också signal för att få klimatanläggningen att köra kupéfläkten när vattnet blivit varmt nog. Konkurrenterna förr cirkulerade luft in i kupén och hade i bästa fall en värmeväxlare för att värma motorns vatten, i sämsta fall inget alls).
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Jag får testa och försöka hitta någon typ av spänningsmätare. Kanske något jag kan ansluta i 12v cigguttaget.
Blir mekkigt annars att dra kablarna genom huven o dörren osv :)
Skriv svar