Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av Glenn »

grym skrev: 29 november 2021, 12:09:52 Går att göra en som tipgirl, om jag kommer ihåg namnet rätt
En tipgirl är ju praktisk men ger inte samma flexibilitet som en "riktig" karosssnurra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur mycket väger en rensad kaross av TomasL bil.
En primär grej är ju att kunna rulla undan, platsbesparande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av TomasL »

Skulle tro att två personer kan lyfta den en bit från golvet. Eventuellt.
bilens torrvikt är 910 kg
Eftersom allt är rensat så gissar jag 200 kg.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av E Kafeman »

Större arbete på rensad kaross, rensning av gammal junk och vid behov plåtbyte, då vill man ha stor åtkomlighet och hygglig arbetsställning.
Det fungerar bra att välta upp karossen på sidan med ett par gummidäck på golvet som stöd för bilsidan. Säkra med spännband så den inte rullar över åt något håll. Det fungerar även på större bilar utan skador om man placerar däcken något genomtänkt då det ger stor fördelning av tryckytan.
Det ger total chassi-åtkomlighet utan några hinder från ställningar. Det är dessutom lätt att bygga en dammskyddande plastsäck när det inte finns något ivägen om man vill sandblästra rubbet.

Alternativt bygg av rivningsvirke två trävaggor av enklaste typ med 90-graders vinklar förstärkta med snedsträvor och med sidostolpar. Kan fästas befintlig fram och bakaxel-infästning och sedan några diagonalsträvor mellan vaggorna. Bilen kan då läggas upp stabilt på sidostolparna vid behov. Fäst ett par rullar i botten av vaggan och karossen kan flyttas på en man.
En sådan vagga byggs på några timmar om man har lite virke och en hög trallskruv. Det rullar inte runt lika lätt som en rundad vagga men om rensad kaross så bör det inte betyda särskilt mycket samt att med kantig vagga står den på egen hand på sidorna.

Är det ett mer gediget projekt under lång tid och omfattande rostarbete så bygger man vaggan i fyrkantprofil som kan hålla kaross-måtten på plats även när karossen tappar sin egen bärighet pga av omfattande plåtbyte eller att man t.o.m. vill korrigera karossmåtten. Kryssmätning på gamla bilar brukar kunna överraska.

Det kan fungera att hänga karossen i ändarna också men karossvikten + kapning och svetsning kan ge större karossrörelser. Ta åtminstone diagonalmåtten innan större arbeten.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av Krille Krokodil »

€1000 för ny känns inte så blodigt sett till hur mycket material & arbete det är att bygga en egen himpa-vimpa med oklart
andrahandsvärde.

https://www.rp-tools.com/Body-turning-d ... ie-1000-kg
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Här finns en annons inte långt från oss. Kolla var den kommer ifrån ;-)

Karosssnurra Bjuv.jpg
Sök på Karosssnurra Facebook Marketplace Han vill ha 2500:-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Bygga egen karrosssnurra

Inlägg av RadarEnt »

En väldans tur att jag inte är skåning. Då hade jag troligen slagit till på den där, trots att jag för tillfället inte har något behov av den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av TomasL »

Eftersom jag behöver en karosssnurra så behöver jag antingen köpa en färdig för 10-15kSEK eller nått sånt, eller också tillverkar jag en.
Det blev tillverkning.
Tänkte först ta två motorbockar och modifiera dem.
Kort sagt, två stycken från biltema inhandlades.
Det visade sig att dels var de obrukbara då de var oerhört snea och vida, ena hjulet hängde typ 50mm eller så ovan golv.
WP_20211218_14_00_51_Pro.jpg
Dessutom så hade de fått byggas om rätt ordenligt då de inte är tillräckligt höga.
Så det blev att bygga själv.
Utgick i från 35mm stativrör, dvs fyrkantsrör 35x1,5
4 lekande hjul, varav två med broms.
Som rotationscentrum använder jag en gammal hjullagerhub från den ännu ej tömda skrot-bingen.
Fördelen med hjullagerhuben är ju att den har ABS om jag skulle behöva.
Nåväl, så här blev resultatet, nu är jag ifärd med att tillverka nummer två.
Troligen kommer jag att lägga till ett(två) extra stöd från Huben, har ju två hjulbult kvar att använda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2130
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av LeCanard »

Ska X1/9:an få nytt liv ? :)
Kanske ett 5:e hjul som stöd för att undvika att mittlivet knäcks….
Senast redigerad av LeCanard 23 december 2021, 08:38:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av TomasL »

Det är ju liksom tanken bakom det hela.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Hur vet man generellt sett vad som är vettiga punkter att fästa en sån här grej på? Typ fästen för hjulupphängningen, eller svetsar man fast den i nån stadig balk i respektive ände av karossen? Och också - hur vet man hur mycket grejer som måste plockas bort för att karossen ska tåla detta? Givetvis har man drivlinan och hjulupphängningen runt om bortplockad, men behöver man t.ex. tömma kupé o.s.v. också?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av Teknikern »

Man monterar fästbalkar som passar bil och karossnurra i stötfångarfästena, man behöver inte plundra bilen på nåt om snurran är designad för att ta upp krafterna som blir, en sak som är bra att göra när man designar och bygger den är att förse den med snäckväxelmotor på nedre stödbalkarna och kedjedrift upp till lagringen, då har man underlättat hanteringen och fått automatisk broms samtidigt, så byggde jag dom som skulle användas på en utvecklingsavdelning på ett inte namngivet företag och dom fordonen var tunga, materialet snurrorna byggdes av hade upp till 6,5 mm godstjocklek generellt, det mesta var 50x100 och stolparna 200x200 och hade 10mm godstjorklek.
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av jihe »

Det borde inte behöva dimensioneras så kraftigt om man balanserar någorlunda. Det är ju små vikter det handlar om med en rensad italienar-kaross. Tror Tomas grejer kommer funka bra. 10 mm gods i rör låter ju som sjuk överdimensionering.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av Teknikern »

Inte om det är ett fordon som väger som en mindre stridsvagn samt är extraförstärkt, den vill man inte ha i knät om det blir plockepinn av snurran och det där med välbalanserat är en sanning med modifikation, det finns alltid vinklar där balansen fallerar och då är det bra med motordrift som samtidigt blir broms, dessutom är en sån applikation både löjligt enkel att få till och billig, gamla snäckväxelmotorer finns på varenda skrotgård och med utväxling behövs heller inget monster.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av en Rotisserie aka Kaross-snurra

Inlägg av TomasL »

Möjligt om du skall snurra flera ton.
Dock chassit/karossen väger någonstans mellan 150 och 200 kg, så det är inte så mycket.
Skall nog följa Canards råd med ett extra hjul mitt under.
Skriv svar