Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

36 pedalstavar uppkluvna ur grövre virke och formathyvlade på alla fyra sidorna till 25x30 mm.
20211102_191524.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Nu vill vi se hur bygget fortskrider.
Hur skriver man en manual till denna orgel om den redan har tre manualer :-)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

bestämde mig för att bygga en tvåmanualers med hel fotmanual, alltså kopiera Åkermanorgeln
Så två manualer om jag inte missat något, vilket jag brukar göra.

Hela grejen att faktiskt bygga en egen kyrkorgel är så ovanligt, har aldrig hört eller läst om något liknande.
Trodde inte ens det var möjligt för en enda person att ro iland ett så här stort projekt, hoppas det går bra.
Att man bygger sina syntar är kanske mer normalt, men även det kräver mycket så planerande och kontroll.

Det, hantverkarkunskap, och en kropp som mäktar med allt slit.

Det lär ta tid att få den klar, men det är väl klart att man är nyfiken eftersom man är intresserad av musik.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av rvl »

Två manualer och en "pedual"? :mrgreen:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt Rvl :-)
@klickmans Jag såg fel det är ju bara två manualer. Vad heter manualer på engelska?
IMG_2710.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Palle500 skrev: 11 november 2021, 18:22:13 Nu vill vi se hur bygget fortskrider.
Hur skriver man en manual till denna orgel om den redan har tre manualer :-)
Det kommer en bild ikväll, jag har börjat sätta ihop pedalklaviaturen, ja så heter den man spelar på fötterna med egentligen fast man kallar den pedalmanual så dom som inte är så insatta ska förstå vad man menar. Att det tar lite tid beror på att allt virke måste torka och vrida färdigt sig innan det går att avgöra vad som kasseras och vad som ev. kan modifieras och vad som blev bra. Dom som blev lite bananformade i höjdled duger till halvtonerna eftersom dom ju ligger under heltonspedalerna och alltså kan svänga nedåt. Det är inte mycket dom skevar men tillräckligt för att inte duga till heltonspedaler.

3mm pianotråd till pedalfjädrarna fick jag hem i måndags från Lesjöfors fjäderfabrik, hel ring var på 18 meter så jag tog den som den var, överskottet passar alltid till nåt framtida projekt och är bra att ha i lager.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Palle500 skrev: 12 november 2021, 11:52:13 Helt rätt Rvl :-)
Vad heter manualer på engelska?
Det heter Manuals på engelska och spelbord heter Keyboard stack.

Här är min slutgiltiga setup av spelbordet, allt hänger på väggkonsoler av Sparringtyp just nu enbart för att kunna flytta allt enkelt och kunna provspela så man inte behöver bryta fingrarna av sig när man ska spela, eller få ryggskott. Gamla kyrkorglar ska man INTE kopiera sittställningen på, jag kan max spela en timma i kyrkan innan ryggen börjar grina och eftersom höjden på bänken inte går att justera och jag är lång så funkar inte pedalspelet nåt vidare. Folk var ju kortare förr så den är byggd för folk för 135 år sen.
20211112_141321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Jag larvar mig bara med manualer. Visste inte att det hette så på en orgel. Tack för uppdateringen. Så då är det tre manualer uppe och ett för fötterna.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Just själva kyrkorgeldelen är dom 2 undre kortare manualerna, den övre är piano / synth / hammond / stråkmaskin / trummor / comp / vaf. som helst egentligen för den kan dels köra med allt den har inbyggt i ljudväg eller styras från datorn som styr kyrkorgeln. Hela setupen blir complex då även kyrkorgeldelen kan styras från valfri programvara. Undrar om någon byggt en synth med 2 manualer och full pedal nån gång? :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Lite bilder, nu är det värsta gjort dvs. alla pedaler och här syns låsningen av dom, dom vilar på filt, urtagen ska kläs med fint skinn så dom glider lätt mot stödpinnarna som är gjorda av aluminium. Själva låsningen uppåt är tåbräda och bakre lådöverstycke, gångjärn saknas och det behövs inte heller då rörelsen tas upp av filten. Såhär byggde man orglar för 200 år sen som fortfarande fungerar oklanderligt så varför ändra på ett vinnande koncept?

Det är svårt att få solfjäderformen på bild men främre delen är 1,30 bred och bakre 85 cm och konkaviteten är 55 mm mellan yttersida och mitten.
20211112_210258.jpg
20211112_210324.jpg
20211112_210346.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Får nog ta Permon dit och hjälpa dig såga, så det blir riktigt rakt o fint.

Finfina bilder, man ser verkligen att du lagt tid på detta med din portabla Kyrkorgel.
Man kan ju bara hoppas att man en dag får lyssna på den när den är helt färdigbyggd.
Fast det lär ta ett tag till eftersom det är en hel del elektronik kvar att lösa i orgeln.

Jag är impregnerad.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av 4kTRB »

Lasp skrev: 30 oktober 2021, 22:56:52 Det här blir jävligt bra!
Om man nu får svära i Kyrkan.
Men en portabel orgel som kan användas på rörlig fot så att säga måste ju tilltala fler än kyrkbesökare.
Jag ser fram emot när jag har tillfälle till att lyssna på (under)verket!
Lycka till.
Svär du i kyrkan kan du hamna på den Digitala Kyrkogården!
Där man placerar 1:or och 0:or!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

En bild till, såg den på forumet igår och tycker att den på sitt eget lilla sätt är väldigt berättande.

Tog bort bilden, den skulle ju inte läggas här utan i dagens bild, jag som såg fel på trådrubrik.

Tack rvl för att du sa det. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Bilden längst ner i Teknikern inlägg, det var den bilden jag tyckte var så fin. (bets i bild)

Ursäkta om det blev fel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Alla pedaler monterade och limmade, dom görs ju i två delar.
20211113_211147.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar