Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Det där är inget man svänger ihop på en kafferast.

Det var riktigt kul att få se lite fler närgångna bilder från dig, ser ju fint ut, och det går framåt.

Tack!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Har du provat 74HCT4066 istället för reläer?
Det har jag gjort med en fjärrkontroll till eluttag. Funkar klockrent.

Det kan även funka med optokopplare beroende på hur tangentkretsen är uppbyggd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag bara skummat igenom bitar av dina beskrivningar men hur ska du skapa toner?

Normalt har du en TOG - toppoktavgenerator - en kul och fruktansvärt oumbärlig IC som är svår att få tag i (kolla www.donberg.de/ eller www.unicorn-electronics.com). Alternativet är separata oscillatorer för varje tangent viket innebär ett litet h-e att få dem alla stabila.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

MIDI och dator. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Klickmans skrev: 27 november 2021, 01:31:26 Det där är inget man svänger ihop på en kafferast.

Det var precis vad jag gjorde, tog väl en halvtimme att klydda ihop testuppkopplingen för att se om min teori stämde.
MadModder skrev: 27 november 2021, 09:48:17 Har du provat 74HCT4066 istället för reläer?
Det har jag gjort med en fjärrkontroll till eluttag. Funkar klockrent.

Det kan även funka med optokopplare beroende på hur tangentkretsen är uppbyggd.
Jag skippade den lösningen, när det gäller att bygga vidare på komplexa färdiga objekt är min erfarenhet att då är det lätt att sabba allting men att byta från gummikontakt till relä kan aldrig sabba nåt, det är min erfarenhet och 24-volts relän har jag i drivor som bara ligger och tar plats.
HUGGBÄVERN skrev: 27 november 2021, 10:45:54 Nu har jag bara skummat igenom bitar av dina beskrivningar men hur ska du skapa toner?

Normalt har du en TOG - toppoktavgenerator - en kul och fruktansvärt oumbärlig IC som är svår att få tag i (kolla www.donberg.de/ eller www.unicorn-electronics.com). Alternativet är separata oscillatorer för varje tangent viket innebär ett litet h-e att få dem alla stabila.
Tonerna är samplade waw-filer från en riktig kyrkorgel och jag har planer på att sampla orgeln i vår kyrka och bygga en "fysisk men digital" kopia av spelbordet, ljudet blir lika som det är i kyrkan med akustik och efterklang.
MadModder skrev: 27 november 2021, 11:11:29 MIDI och dator. :)
Exakt! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Så komplext är det inte tycker jag. De bilaterala utgångarna är helt fristående/flytande och har ungefär samma on-resistans som gummitangenter.
Fördröjning mellan signal till on är ca 10ns.
Läckström max 0,1µA.
Crosstalk -72dB.

Men vill du ha klick-klick-klick-klick så får du. :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Klick-klick-klick-klick lär inte höras, elektroniken blir inbyggd och ljuddämpad, kommer att vila på neoprene och få absorbentskum runt sig som lådans insida ska kläs med. Dessutom har jag redan caddat halva reläkortet och jag har som sagt en hel hög relän men bara några få 74HCT4066 i lagret. Reläna är mycket tysta, på 2 meters avstånd hörs inte klicket alls på ett helt fristående relä.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag ska se vad jag har i 7066-or i lager, jag måste ju testa om det kan funka och i så fall, varför inte göra ett nytt matris-kort med allt på istället för att använda befintligt kontaktkort? Här är bilder på fram och baksida på en oktav dvs. en matris. Det sitter dioder på varje tangent, behövs dom om en 4066 används istället för en fysisk kontakt? Om inte, då blir det ju ett enklare kort att tillverka.
20211127_123101.jpg
20211127_123044.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Ja är det en matris så måste du ha dioder. Där blir det ingen skillnad.
Utan dem uppstår s.k. ghosting vid vissa kombinationer så att fler knappar läses av som inte har tryckts ned.
Men kan du försäkra dig om att aldrig mer än en tangent trycks ner samtidigt så behövs de inte. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Aha det är därför, ja då behövs dioder. Jag har aldrig pysslat med matriser, kopplingen på denna är 8 enskilda stift som har gemensamt stift på andra kontaktdelen och likadant på "släppkontakten", trycks inte båda ner samtidigt händer antingen inget eller också fortsätter slingan i oändlighet eftersom denna klaviatur läser anslag dvs. tiden mellan kontakt ett och två. Mycket får man lära sig som hemsnickrare men det är ju det som är tjusningen med allting. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: 27 november 2021, 09:48:17 Har du provat 74HCT4066 istället för reläer?
Jag har ett gäng 4016 som skulle funkat MEN eftersom jag använder Hallswitchar funkar det ju inte så bra då dom går låga vid triggning och 4066-4016 triggar på hög signal. Naturligtvis skulle det gå att ordna med ett nät av transistorswitchar men det blir ju kaka på kaka och onödigt krångligt. Hade jag haft reed-switchar hade det ju funkat men nu har jag inga men däremot över 1000 hallswitchar och ett par hundra minirelän.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

4016 har relativt hög on-resistans, men det kanske skulle funka med tanke på att det är gummiknappar.

Men har man så har man och då tar man vad man har. :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Men lösa omslaget genom att hallswitchen går låg vid omslag, alltså jordar triggern kan ju inte funka iom. att triggern ska vara hög vid omslag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Nej jag menar du tar ju vad du har hundratals av.
Hålla på och klydda med nåt special ger bara huvudvärk.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Exakt, skulle minireläna klappra som löständerna på en gubbe med frossa hade jag omvärderat bygget, nu är dom ju tysta och visade sig fungera alldeles utmärkt men jag kommer att cadda ihop allt på ett kort och utesluta tangentkorten, dioderna som ju är 4148 har jag också mängder av och då slipper jag lösa förbindelser dvs. kontakter och spar en massa lödning och onödig kabeldragning. :)
Skriv svar