Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Nyligen gjort på den lilla orgeln i kyrkan, det tog 2 dar för en erfaren orgelrenoverare, då ingick stämning också men den är ju inte speciellt stor, har bara en manual och pedal men låter fantastiskt fint. Jag kan tänka mig att det tar "lite" längre med en mastodontorgel som finns flera av i världen. Det vanliga serviceintervallet är 7 år, denna har inget gjorts med sen den byggdes för 30 år sen så den var "en aning" dammig och lite lagom ostämd. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Minns jag inte fel är många pipor gjorda i tenn. Så är man oförsiktig och slår en buckla i en stor pipa kan den kollapsa om man måste lösgöra den av en eller annan anledning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Så kan det vara. Man räknar med två månaders jobb!
Så här ser orgel ut på frontsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: 13 januari 2022, 14:43:14 Minns jag inte fel är många pipor gjorda i tenn. Så är man oförsiktig och slår en buckla i en stor pipa kan den kollapsa om man måste lösgöra den av en eller annan anledning.
Det är en tenn-blylegering och det är inte ovanligt att dom kollapsar av sin egen tyngd när dom blivit riktigt gamla, så var det på orgeln jag spelar på innan renoveringen.

Apropå orglar och spelning så har antalet kyrkor jag kan spela i utökats med ett par just idag, jag säger bara "hoppsan" vad snabbt ryktet sprider sig. :lol:

Ett av oktavkorten är klart (bara 6 kvar) och kört mot ett midi-testprogram och allt stämmer så här långt, nu tickar det på mot mål.
20220113_161732.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

Det tar sig :tumupp:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av rvl »

"Det tar sig..."
Nu ska vi inte bränna kyrkor. 8) Skämt åsido. Ser ut att bli bra.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Nu är första delen på orgelbygget avklarat, alla reläkorten på plats, allt injusterat och nu är kompletta orgeln spelbar och ingenting av elektroniken behövde jag ändra på, pedalklaviaturen svarar som den ska och rätt ton på rätt pedal så nu får bygget vila tills i vår då själva konsolen kommer att byggas, det är ju träarbete och snickeriet har utomhustemperatur. Det enda som ska förberedas är att kapa upp bitarna och lägga dom på sluttorkning i pannrummet så dom blir möbeltorra.

Nu i vinter kommer steg två på spelandet, att lära mig tolka flugskitarna dom kallar noter också och kunna spela efter dom hur nu det ska gå,,,,, :humm:
20220120_183025.jpg
20220121_001450.jpg
20220121_001805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Noter ja… en gång i tiden spelade jag klarinett i 4-5 år nånting och läste såklart noter. Och efter det en kvällskurs i orgel/keyboard nåt år eller två. Men nu har det gått så lång tid att noterna till stor del glömts bort. Eller ja, allt flyt är borta. Det går ju att räkna sig fram till var prickarna sitter, men det är svårt att hålla tempot då. :D
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av svanted »

försökte lära mig läsa noter ganska tidigt men det blev inte så bra som jag ville det går hyfsat att tolka men att spela efter gick/går inte alls,
fick aldrig in det där flytet för att kunan spela efter dem,
inte som kantorn jag gick och spelade hos, hon kunde spela vilken låt som helst flytande efter noter,
jag var tvungen att memorera ALLT till muskelminnet för att kunna spela en hel låt..
det störde mig så mycket att jag slutade.
och nuförtiden är det så att delar av mlodier jag memorerar fösvinner om jag inte spelar dem,
efter någon månad är det borta,
medan låtar jag lärde mig som (ton) åring :lol: sitter kvar fortfarande.

det handlar om att få till så att det blir en direktkoppling mellan ögonen och fingrarna,
man ska tolka noterna nästan omedvetet,
jag får sitta och räkna när man kommer upp/ner en oktav från normal c,
men det kan säker bero på för lite övande, det blev inte de där 10 000 timmarna som krävs,
och nu är det för sent.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag ser fram emot att du får orgeln besiktigad av Prototypen.
Det kan säkert bli ett bra serviceavtal.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: 21 januari 2022, 05:24:03 Noter ja… en gång i tiden spelade jag klarinett i 4-5 år nånting och läste såklart noter. Och efter det en kvällskurs i orgel/keyboard nåt år eller två. Men nu har det gått så lång tid att noterna till stor del glömts bort. Eller ja, allt flyt är borta. Det går ju att räkna sig fram till var prickarna sitter, men det är svårt att hålla tempot då. :D
En kantor jag har kontakt med spelar helst på gehör, en annan har lärt sig noter förts på äldre dar så allting är ju möjligt och det är ju betryggande att höra att yrkesmusiker är lika kassa som jag är och apropå noter, hur skulle Stevie Wonder klarat sig om noter var krav? 8)
Jag ska iallafall ge notspelande en chans men jag är inte säker på att jag fastnar i det träsket.

Lasp, det håller troligen på att bli omvänt här, att jag kommer att serva vissa orglar men jag ska inte säga mera innan det hela är klart. 8)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av rvl »

MadModder skrev: 21 januari 2022, 05:24:03 Det går ju att räkna sig fram till var prickarna sitter, men det är svårt att hålla tempot då. :D
Skulle det ens vara nog med att räkna... Olika tonarter ställer till mer att hålla reda på när vissa noter ska flyttas upp eller ner halva steg. Den delen tror jag förbigicks i den almänna musikundervisningen i skolan och försökte man spela efter noter utan den kunskapen så blev det inget vidare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Helt riktigt. Naturligtvis får man också hålla reda på alla # och b som står i början och utspridda här och där. Där går ju inte riktigt att bara räkna linjer.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Inte bara det, sen kan ju takten ändras mitt i en låt pga. ett mellanspel också och där är man ju rökt om man inte hängt med, vilket är hopplöst som iallafall nybörjare. Värsta "avarten" är ju klassisk musik där det blandats friskt av vissa kompositörer.

Vet ni förresten att Bo Hansson som gjorde låtarna om Sagan om ringen och Ur trollkarlens hatt inte kunde noter? Det finns massor som inte kan noter men spelar ändå och gör det bra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av säter »

Lasp skrev: 21 januari 2022, 06:55:31 Jag ser fram emot att du får orgeln besiktigad av Prototypen.
Det kan säkert bli ett bra serviceavtal.
I en annan tråd fick jag nästan intrycket av att han håller på att runda av?
Skriv svar