Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Som några av er redan vet så har jag i min ungdom trakterat klaviaturinstrument och då orglar men sen kom arbetslivet, egen firma med allt vad det innebar så då upphörde musicerandet. Jag har inte tagit i en klaviatur på 45 år men känslan har alltid funnits där att en dag så,,,,,,,. En gammal god vän till mig, gamla kyrkoherden har sagt många gånger att hon vill höra mig börja spela igen så jag sökte så smått på Blocket, fick tag på en Roland G70, alltså ett keyboard och började lite smått spela,,,,,det lät förfärligt i början men tog sig rätt snart och suget efter kyrkorgel kom så efter ett samtal med kantorn har jag nu 4 piporglar att "motionera" i kyrkan varav den äldsta är en Åkerman & Holm, 135 år gammal och helmekanisk med allt vad det innebär men skitrolig att traktera, det enda som går på el är fläkten.

Jag kan ju inte sitta i kyrkan varenda dag om jag vill spela så jag började forska lite mera och fick upp hembyggen av digitala samplade piporglar och bestämde mig för att bygga en tvåmanualers med hel fotmanual, alltså kopiera Åkermanorgeln och här börjar min resa mot egen orgel. Bygget blir rejält, inget 3D-utskrivet plastelände utan en aluminiumstomme för tanken är att den ska vara hopvikbar, gå att packa in i vilken småbil som helst, kunna drivas antingen med batteri eller ett litet elverk och tas med där det inte finns ström då det är en del utomhusgudstjänster och behov finns. Kyrkan får alltså hyra den när dom behöver och vem som helst ska enkelt kunna bygga och riva med några få enkla handgrepp och koppla ihop dom få kontakter som behövs.

Klaviaturer har införskaffats, det är 3 st. M-audiokeyboards som fått bli organdonatorer, två 61-tangenters och ett 46-tangenters för fotmanualen och det enda som behålls är manual + MIDI-gränssnitten, resten hamnar på återvinningen.

Här är manualer, bottenplåt i 5mm aluminium och manualförhöjningar till den bakre i 10mm aluminium.
20211029_222403.jpg
20211030_210605.jpg
Eftersom övre manualens tangentfronter hänger ner och tar i nedre tangenterna blev det lite slöjdande med Dremeln och en fil, nu stämmer avståndet.
20211030_222442.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det här blir jävligt bra!
Om man nu får svära i Kyrkan.
Men en portabel orgel som kan användas på rörlig fot så att säga måste ju tilltala fler än kyrkbesökare.
Jag ser fram emot när jag har tillfälle till att lyssna på (under)verket!
Lycka till.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Tack Lasp, och visst är det så. Blir det lyckat och efterfrågat vet iallafall jag vad jag ska göra i framtiden, det blir att tillverka portabla lättskötta flermanualiga orglar och detta är ett genuint budgetbygge med redan existerande bitar man köper på Blocket, tradera och hos musikaffärerna för en skitsumma, dom är faktiskt inte dyra nya heller, en klaviatur och ett MIDI-kort löst är dubbelt så dyrt som ett helt keyboard.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasp skrev: 30 oktober 2021, 22:56:52 Det här blir jävligt bra!
Hmmm, var det inte du som för några år sedan ondgjorde dig över mina invektiv. Nåja, brukar man inte säga att när fan blir gammal blir han religiös.

Bra tråd Teknikern. Ska kolla upp var du kan ha hittat klaviaturerna. Jag har två (2 1/2 resp 3 1/2 oktav) men skulle bra gärna vilja ha ett på 4 oktaver (C-C) med minst en kontakt.

(Så, nu följer vi tråden i alla fall :idea: )
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Då var manualerna på plats, det var ju tänkt att en all-in-one pekskärmsdator skulle driva det hela men efter lite forskning har det konstaterats att en Raspberry-pi gör jobbet istället och eftersom orgeln ska bestyckas med tumkolvar för att imitera en riktig orgels register och det finns överskott på fotmanualens tangenter som inte blir använda ska dom användas till kopplen till registren istället för en pekskärm, dessutom är en pekskärm inte lämplig ute i spenaten, landar en fluga på fel ställe kan hela orgeln stängas ner. Mindre grejer som kan paja och krångla helt enkelt och mindre och lättare byggstenar, dessutom har Raspberryn blåtand så då är det ju bara att anskaffa en stor blåtandsförsedd förstärkare aĺa gatumusikant, lägg till en blåtandsmik och då kan hörselskadade lätt koppla upp sig också.

Numera är det ju lättare än någonsin att skapa även avancerade system med enkla byggstenar och Raspberryn är ju en sån, den och Arduinon. :)
20211031_132837.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

landar en fluga på fel ställe kan hela orgeln stängas ner
Det där köper jag inte!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Här går det undan, jävlar vad snabb du är.

Ska bli kul att se hur det här lilla projekt växer fram över tid, en alldeles egen Kyrkorgel, vem har ens det?

Respekt!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

tecno skrev: 31 oktober 2021, 14:48:21
landar en fluga på fel ställe kan hela orgeln stängas ner
Det där köper jag inte!
Du behöver inte men det där har jag erfarenhet av, även en liten bananfluga kan få en pekskärm att löpa amok.

Klickmans, enda gången jag backar är när jag tar sats och jag har ju ett helt livs erfarenheter av att skapa samt verktyg och en verkstad så då är det enkelt att yxa till nåt av det man har på lager. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

Vilken typ av skärm löper amok av en bananfluga?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Den här på min Thinkcentre all-in-one, den fick frispel tom. av en liten torr mygga. Nåväl, det är ju ett icke-problem nu eftersom orgeln kommer att sakna pekskärm eller skärm öht. eftersom det inte behövs annat än vid installationen och då kopplas den upp via kabel till en HDMI-skärm och det sker ju bara en gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Som jag ser fram emot att få följa detta bygge, en portabel Kyrkorgel.

Hoppas du får till det med lite film under byggprocessen, fast bilderna är knivskarpa och bra.

Tiden får visa hur det går, jag håller tummarna för detta roliga bygge.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Filmer kommer det inte att bli, det är ju helt ointressant att se nån löda en kabel, skruva i en skruv eller borra ett hål. Många har sagt att jag ska titta på youtubefilmer på ditten och datten, jag blir bara frustrerad över "filmproducenternas" totalt bristande självrannsakan för snackar dom inte sönder filmen eller lägger till nån psychomusik på nåt helt ointressant man sett och gjort femtielva gånger då blir man åksjuk när dom vinglar runt med kameran som ett fyllo. Härifrån kommer det enbart statiska bilder på bygget.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Det var ljudet jag menade, men det lär man kanske få höra på annat sätt i framtiden.

Kanske dags att gå till kyrkan på äldre dar. 8)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Klart jag ska göra en video när den är klar, fattas bara annat. :)

Imorgon är det förresten speldag i kyrkan för mig, det skulle vara nån liten aktivitet och dom ville gärna höra lite lätt orgelspel så nu har jag fått publik också. Tidigare kändes det pinsamt att spela för andra men nu känns det bara rätt, dom ska få önska repertoaren och får skylla sig själva för feltonerna. :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

USB-kontakterna på MIDI-korten bortslaktade och ersatta med direktinlödda USB-kablar, blir lite smidigare montage och en felkälla mindre.
20211031_224758.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar