Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Ja lösa förbindelser ger jag inte mycket för... :rofl
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Nej verkligen inte, då kan det bli glapp kontakt eller också kortslutning med kort stubin som följd när det brinner sta. :lol:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Schemat klart, nu blir det caddning av korten, det blir separata kort eftersom tangentkontakterna är delade i matriser om 8, det är 5 hela och 2 delade matriser så det blir 8 kort, 7 reläkort och ett samlingskort där matriskorten sticks ner stående. Cadda allt på ett kort,,,,,tror inte det nej. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av MadModder »

Stora enkortslösningar funkar i saker som är långa/breda och platta, typ synt :) , men moduluppbyggnad är helt rätt i en låda. Enklare ledningsdragning, kompakt, och servicevänligt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag lät Diptrace köra autoplace och autoroute, vilken röra det blev. :rofl

Jag har en del laminat men inga som skulle räcka i storlek för ett enkort, dessutom skulle det bli myriader av ratlines och vior så, nej, jag bestämde mig för att först cadda en modul dvs. ett relä med dioderna och interna anslutningen, kopiera den till 8 och testa ledningsdragningen och det blev riktigt bra men att lägga alla oktaver på samma kort, då blir det ratlines in absurdum igen så då bestämde jag mig för moduluppbyggnad och helt plötsligt blev det mycket enklare då jag har vinklade ben och socklar till dom.Jag gillar att använda det som finns i lager istället för att köpa nytt hela tiden och det blir ju lite utmaning också att hitta alternativa lösningar. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ju stora fördelar med att skapa moduler om rätt antal kontakter.
Kompaktare, lättare felsök osv.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Exakt, samt att om det i en framtid skulle behövas nåt liknande eller någon annan vill kopiera bygget så är det enkelt repeterbart. Första oktaven har 4 tangenter, då är det bara att radera dom som inte går åt om man skapar fulla oktaver i caddningen. Iom. att jag använder relän och hallswitchar så är ju detta användbart till så mycket mera och inte bara att styra orglar, detta är ett grundkoncept som är utbyggbart i det oändliga. :)
20211201_111408.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du etsa själv eller lägger du ut det?
Kan du hålla korten inom Europaformat kostar det inte många pengar och man får 5 eller 10 kort för 40-50 spänn.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag etsar själv, jag har ju ett gäng laminat, kyvett och behärskar toner-transfer så jag ser ingen anledning till att inte göra allt själv. I väntan på natriumpersulfaten som enligt Amazon ska dyka upp inom en vecka startade jag idag bygget av kretskortborrmaskinen, borra alla dessa hål med ett dremelstativ, njäeeh, kändes inte ett dugg lockande så nu blir det borrmaskin med underborrning och hårkors, fotpedalmanövrerad så man har båda händerna fria. Och, nej, jag kommer INTE att vända dremelstativet upponer utan det blir dubbelstyrd släde och precision, fel kan det bli ändå utan att grejerna glappar från början. :D
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av 4kTRB »

Elpriserna skenar just nu så det blir dyra gigs.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Är väl bara att antingen dra in på nåt om nu pengarna inte skulle räcka eller också får man låta nån annan betala. :mrgreen:

Den futtiga energimängd som går åt lär inte märkas på notan iallafall. :D
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av 4kTRB »

Lite extra i kollekten och biffen är ordnad!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken (och glad att läsa om) på ditt Orgelprojekt.

Detta är nästan bättre än att vänta på Tomten, och jag hoppas att det blir precis så bra som det ser ut att bli.

Det är bara att vänta, och hoppas på mer info när den kommer från orgelverkstan.

Bara det att ha varit med från början känns speciellt, att få se utvecklingen framåt, delarna som kommer till.

Riktigt intressant, samtidigt svårt att greppa att det finns folk som kan sitt hantverk.

Det är många strängar som vibrerar när jag läser om alla framsteg, nästan som "ljuv musik", fast för ögonen.

Som är trötta idag.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Det har inte hänt så mycket på ett par dagar, jag väntar på natriumpersulfat så jag passade på att bygga en kretskortsborrmaskin av lite aluminiumskrot jag hade liggande. Min Dremel agerar kraftkälla och ett digitalt mikroskop med hårkors är riktmärke eftersom borren kommer underifrån och då slipper man allt skräp som skymmer sikten. Manövrering sköts med fotpedal så man har händerna fria att hålla laminatet med. Det svarta som syns är ett 0,6 mm hål.
20211205_204347.jpg
20211205_204400.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Jisses Amalia.

Du besitter tydligen talanger som Försvaret hade haft stor nytta av, fiffig lösning det där med Dremeln.
Verkar vara mer regel än undantag här på forumet, folk med väldigt fiffiga lösningar på diverse problem.
Det är sånt man inspireras och lär av. Plötsligt en dag så kommer man ihåg, det var ju "så" han gjorde.

Kul att du uppdaterade läget, nu kommer jag att sova gott. (Tack)
Skriv svar