RoXa's t-962 reflow ugn

Berätta om dina pågående projekt.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

RoXa's t-962 reflow ugn

Inlägg av RoXa »

Har äntligen skaffat mig en egen ugn. Likt alla andra med en sådan här ugn så har jag bytt ut programvaran till unified engineerings version och bytt ut all maskeringstejp till kaptontejp. Har även bytt ut den irriterande systemfläkten mot en ny tyst version.

Testade sedan köra en av de förinställda cyklerna med tom ugn och blev lite förvånad över att det luktade ganska mycket. Körde samma cykel 5-6 ggr till och tänkte att det skulle ge sig, men icke. Hittade ingen mer maskeringstejp, så jag lät det vara för ett tag.

Testade sedan att köra ett kretskort med 1 st smd komponent på. Det gick fint. Testade sedan med samma kort, men med en ny smd komponent i närheten av den gamla. Det gick inte alls. Lödpastan hade vätskat, men inte reflowat. Antar att det har med cold-junction problemet att göra, så jag har beställt en DS20B18 som förhoppningsvis kommer i veckan.

Efter det testade jag att lägga en extern termokopplare på kretskortet och körde ugnen i "bake" mode för att kunna hålla samma temperatur över tid. Min termokopplare har ganska mycket termisk massa, så det tar ett tag för den att komma ikapp, så att säga. Det visade sig dock att den sida där kretskortet ligger på, där visade ugnens termokopplare 40 grader mindre än den andra inbyggda sensorn. När ugnen är tom så visar de båda samma temperatur, kall som varm ugn. Den externa termokopplaren däremot visade på sakta ökande temperatur. Ställde jag tex in ugnen på 150 grader, så kröp den externa senorn upp till 195 grader innan jag stängde av.

Antar att kretskortet ackumulerar IR-strålning i högre utsträckning än termokopplarna som hänger ifrån taket av ugnen. Eller så har det också att göra med cold-junction problemet.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: RoXa's t-962 reflow ugn

Inlägg av RoXa »

Jag funderar på att sätta in en liten fläkt i taket på ugnen, så att luften blandas runt. Såg denna videon och tänkte kopiera konceptet rakt av. Dock har han en A-version som är större, så jag bestämde mig för att plocka isär ugnen för att kunna mäta mig till vad som skulle kunna passa.
IMG_0087.JPG
Sprättade loss den folieklädda pappen som är på toppen av ugnen. När den väl kommit loss var det uppenbart att det är den som orsakar odören som blir när ugnen värms upp. Den kommer inte att monteras igen. Ska skaffa mer isolering och tilläggsisolera runt om.
IMG_0090.JPG
Brandfast isolering som täcker hela taket.
IMG_0091.JPG
Punktsvetsade rör för termokopplarna.
IMG_0092.JPG
Undersidan, eller insidan ugnen om man så vill. Fläkten är tänkt att hamna mitt emellan de två termokopplarna. Jag får det till att en "propeller" med 12 cm diameter skulle vara optimal.
IMG_0094.JPG
Den illaluktande pappen dyker upp lite här och var i ugnen. Ska sanera bort allteftersom jag hittar mera.
IMG_0095.JPG
Lite lustigt att de väljer att använda maskeringstejp på papplocket, trotts alla klagomål sedan över 10 år tillbaka. De vet uppenbart om att kaptontejp finns, för de har använt det som isolering till anslutningarna på värmeelementen.
IMG_0096.JPG
Nu behöver jag skaffa en motor, och fundera på hur den på bästa sätt ska fästas i locket för att inte överföra allt för mycket värme till motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: RoXa's t-962 reflow ugn

Inlägg av RoXa »

Fick lite gjort ikväll. CAD:ade en klipp- och borrmall.
IMG_0098.JPG
Plåten är 1.25 mm tjock. Inget problem för multimaskinen.
IMG_0100.JPG
Borrningen kom inte med på bild, men däremot resultatet.
IMG_0101.JPG
Printade ut en vibrationsdämpare av supermjukt TPU (30D). Första gången jag printat med så mjukt filament, men det gick helt ok.
IMG_0104.JPG
Passar fint. Motorn är märkbart avvibrerad. Nästan inga vibrationer fortplantar sig ut i plåten. De tre stora hålen är till för att plåten inte ska leda värme från stödbenen till motorn.
IMG_0102.JPG
Stödben på plats. Tror att jag ska byta ut dem mot längre, så att jag kan maximera avståndet från ugnstaket, men ändå så att det hela ryms under chassitaket.
IMG_0105.JPG
Nästa steg är att borra hål i ugnen och passa in motorn. Sedan blir det till att tillverka en förlängare/fäste till propellern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar