Marconiphone modell 707 rörradio

Berätta om dina pågående projekt.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Marconiphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Hej på er! Fick syn på den här radion på en loppmarknad på Gotland och trots att jag har en oförsvalig hög med radioapparater som väntar på renovering så kunde jag tydligen köpa en till.... Men den var så fin så jag kunde inte låta bli och nu fick den mig att äntligen börja, det visar sig rätt fort att någon har varit i den och elektrolytburken var ersatt med 2 hiskeliga gamla elektrolyter och några kondensatorer var bytta. Jag började med att stoppa i nya elektrolyter i burken istället för dom lösa och bytte en annan elektrolyt som fanns i den, bytte några andra kondensatorer inklusive kopplingskondensatorn till slutröret samt några motstånd som var helt kass. Nu hade jag också fått ihop min "dimbulb tester" (har inget bra svenskt namn) så jag koppla in den och startade, fanns knaster och skrap men spänningarna var allt för låga. Tog ur rören och lika lågt, började löda loss kablarna från transformatorn och till slut tog jag loss den helt och helt lös lämnar den för låg spänning och en 40watts lampa glöder och den drar nånstans 1-2 milliampere så det måste vara nåt galet med den ändå, den mäter 186 ohm där det skall vara 170, 0,4 som det skall vara till glödtrådarna och 1 ohm där det skall vara 0,1. Är det möjligtvis någon som har en transformator? Vad jag förstår är det samma chassi som Radiola Operett 1515v. Jag kan tyvärr inte lägga upp schemat från Radiomuseum men en bild på transformatorkopplingen.
FILE0140.JPG
FILE0144.JPG
FILE0147.JPG
FILE0151.JPG
Skärmklipp 2021-10-04 11.28.35.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Leif_J 14 oktober 2021, 17:57:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla andra renoveringstrådar på forumet. Jag tror dessutom att någon www.hififorum.nu också fixade till gamla apparater, men minns inte vem.

Jag ska kolla bland mina trafar, men det är ingen antik i så fall. Dock måste det till mer info om trafon som sitter i. Det är typ tre spänningar från den: HSP (250V), Glödspänning 6,3W och glöd till likriktaren, men vad för likriktare. Och egentligen skulle det behövas massa mer info om spänningar alt effekter.

Ett tips, fast det blir att pröjsa mer än du troligen gav för radion, är att be någon linda upp en ny trafo åt dig. Jag anlitar numera Jan Würsten i Tyskland - www.fragjanzuerst.de. Han har också rör och en del annat.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av nifelheim »

hur mäter lindningarna på primärsidan?
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Tack för svar! Var nog lite väl rörig när jag skrev.
Likriktarröret är 6x4 och primären mäter 61 ohm varför jag tycker det är underligt. Funderade igår under tiden jag grävde ner traktorn i gyttjan på att man kanske kan bygga om radion med diod eller likriktarbrygga. Ekonomi går inte ihop med det här....
Jag var tidigare på radiohistoriska forumet som har försvunnit, skall kolla in länken senare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av Marta »

Vad mäter Du anodspänningen till och vad förväntade Du att den skulle vara?

Vad får Du för SPÄNNINGAR AC ut från trafon och vad har Du för uppmätt primärspänning över trafon när Du matar den genom Din glödlampa?

Ta inte de angivna resistanserna för absoluta sanningar. Det kan vaiera utan att något är fel. Tillverkningen kan ha ändrats utan att servicemanualen uppdaterats. Är det privat uppmätt kladd kan det stå vad som helst.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av säter »

Leif_J skrev: 4 oktober 2021, 12:35:12 "dimbulb tester"
Är det en glödlampa för strömbegränsning?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att "spickulera". Säg 5 småsignalrör och ett effektrör och en likriktare (typ 6X4)

Glöden: 6,3V, 6 rör 0.45 A/st = 2.7A (välj minst 50% mer)
Glöd till likrikaren: 6,3V @ 0.6A (välj 1A)
Anodspänning: Skulle gissa på 300V och kanske 50mA (+ 50% minst).
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Som vanligt ger Marta kloka råd.

Schemat finns i sin helhet på NVHR--där kallad SRA 1515V.
https://www.nvhr.nl/schema.asp?Merk=SRA ... eken=Exact

(sen tvivlar jag på att den heter Marciniphone...det ska väl vara Marconiphone?)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle bara vilja inflika litet kort att många transformatorspolar är standardspolar som går att skifta mellan olika kärnor med samma egenskaper, så man behöver inte alltid byta hela transformatorn om någonting bränt på den.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Det är mycket jag skulle skrivit istället för att svamla... Och jag har en stark känsla av att jag gjort en tankevurpa, igen... så jag matade upp transformatorn igen och nu fick jag andra värden och stadigt så jag befarar... 232,4 v in 222,8 ut, 6,22 till glödström och 6,24 till likriktarröret så jag ändrar till 220 läget istället för 245 och då får jag 247,4, 6,92 och 6,93, alltså helt obelastat, jag vet inte vad likriktarröret behöver för att ge 250v ut som det är kopplat men igår fick jag inte mer än 190 och belastningen ökade och nu så här,hmm. Sedan började jag dra i en kabel och då blev det 90v så det är nog fråga om ny isolering på tåtarna tydligen så jag får införskaffa krympslang i olika färg.
Tack för att ni får mig att tänka till.
Dimbbulb tester är en glödlampa som man kopplar i serie med apparaten, sök på youtube så kommer det nog upp en del och min är som electronics old and new med fyra lampor och isolationstransformator med tanke på vad jag har för apparater med allström och sparkopplade, det här är min version:
FILE0157.JPG
Tack Rolf för länken till ett schema jag kan lägga upp. (och tack för uppmärksamheten, mina stora fingrar trycker ofta på flera knappar och jag hade missat det, är hög tid för optikern också)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Marciniphone modell 707 rörradio

Inlägg av säter »

Den där apparaten vart man avundsjuk på.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Marconiphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Försöker med en uppdatering, har inte haft så många stunder att leka med den här men jag tog isär transformatorn, den är lindad i lager och inte ihopsatta enheter så jag satte ny isolering på anslutningarna, en del av dom gamla var "blöta" och "oljiga", monterade sedan ihop transformatorn och tillbaka i radion.
Den fungerade nu och jag bytte några kondensatorer i taget och kunde kolla emellan att den fortfarande funkade så jag inte gjort galet, verkar bäst så tänker jag. Även en del motstånd var utanför specifikationen och det fanns kopplingstrådar som var kladdiga som till transformatorn så dom fick också bytas. Spänningarna var fortfarande låga och till MECH42 är det mycket fel så till slut hade jag bytt alla kondensatorer förutom "hundbenen" och alla motstånd förutom det stora till andra B+.
SRA_1515V.pdf
Jag har 230 volt in på 245v läget har jag 208 till likriktaren och glödströmmen 5,7 på båda. B+ är 207 och efter motståndet (andra B+) 125. På slutröret har jag 202 på pin 5. 5,6 på pin2, röret 6AV6 har 67 på pin 7, 6BA6 har 47 på pin 6 och slutligen (M)ECH42 har 32 på pin 3 och 101 på pin 5.
Ändrar jag till 220v läget blir glöden 6,4 på båda och B+ blir 230, Andra B+ blir 136 och på ECH blir det 33 på pin 3 respektive 109 på pin 5.
Jag blir inte klok på det här och kanske skall jag nöja mig med att den fungerar för det gör den och absolut inget brum. Har kollat spolarna flera gånger och hittade att antennspolen hade lossnat från kondensatorn men lyckades löda ihop det och då blev mottagningen bättre naturligtvis men inte spänningarna... Den hade nog lossnat för att någon knäckt antenn anslutningen så den skall jag byta när den beställningen kommer.
Glömde naturligtvis att skriva att byte till nya rör ger ingen skillnad.
Är det någon som vet hur man trimmar den här? Smälta vax och skjuva spolar?
Frågan jag tänkt ställa från början är att parallellt med primärlindningen på utgångstransformatorn är det i schemat ett motstånd och en kondensator i serie men i radion var bara en kondensator, vilket är bäst? Har ersatt enligt schemat och det fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Marconiphone modell 707 rörradio

Inlägg av Marta »

Rör inga spolar när det inte behövs. Du behöver signalgenerator och helst scope och svepgenerator för att trima. Sedan är risken jättestor att spräcka en kärna. Få oscillator och ingång att "spåra" är inte trivialt.

Fungerar den så är det bra, rör då inget mer. Lite låg spänning beror nog på att likriktaren är trött. Kolla för säkerhets skull att strömmen i slutröret inte är för hög. 8V på katoden står det i schemat.

Kretsen över utgångstrafon är troligen bäst med motståndet. Förmodligen togs det bort av kostnadsskäl, men det är omöjligt att veta.

5,7V glöd börjar bli obra när det skall vara 6.3V. Oxidkatoder mår obra av att vara för kalla.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Marconiphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Som jag skrev så gör det ingen skillnad med nya rör inklusive likriktaren, provade byta ett i taget och sedan alla men ingen skillnad. Katod spänningen är 5,6 volt men det jag är bekymrad över är ech42 där jag har 32 när det bör vara 112 och på pin 3 så är det 101 när det skall vara 45 men jag har förstått att det kan bli så med underspänning men samtidigt, oscillatorn fungerar och detektorn och radion drar 32watt som den bör så lite börjar jag tänka att glödströmmarna är som förväntat och radion är OK för övrigt då kommer jag tillbaka till transformatorn, fattas det lindning för att det blev rast? Troligtvis inte när den snarare har högre resistans men det kanske blev en klenare tråd, jag vet inte men man kan undra.
Radion har inga "normala" MF/LF transformatorer, det är spolar som sitter på bockar, jag har svårt att få bra bild på dom men på bilden underifrån i mitt första inlägg syns 2 stycken längst upp till vänster, den tredje sitter i tuben men är likadan. Jag har en signalgenerator som jag tog fram och provade LW och MW när jag fick för mig att dom inte fungerade, signalgeneratorn behöver renoveras och jag behöver nog en frekvensräknare också. Jag hoppas nog att trimningen är tillräckligt bra.
Tack för input Marta!
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Marconiphone modell 707 rörradio

Inlägg av Leif_J »

Jag är nu övertygad om att det är något fel på sekundärlindningen i nättransformatorn. Den skall enligt schemat ha 170 ohm och förra gången jag mätte hade den 180 ohm men idag har 190 samtidigt som dom andra lindningarna stämmer exakt. Får fundera på hur jag går vidare, nu blir det stalltjänst.
Skriv svar