Retro Chip tester

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Här kommer ett litet projekt på en intressant pryl, Retro Chip Tester Pro
Jag köpte kretskortet direkt från dom och köpte de flesta komponenterna från Reichel. Det vara bara ZIP-sockeln och en special DC/DC-omvandlare jag fick ta från Conrad.
Två bilder från bygget, mer kommer.
A7911AB8-9786-4369-B305-F35FC9D9D4EA.jpeg
0D2065AD-D214-4CBC-80AD-17AD6A66D821.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av anders_bzn »

Den där har jag också funderat på att bygga. Det enda som talar emot den är att HW/SW inte är öppen.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Inga problem med mig att den inte är öppen, då hade Kinamännen kopierat den och sålt den för €10 :(
EDIT: Och blåst uppfinnaren på designen.
Jag såg det på mcHF, en SDR transceiver av m0nka i England, nu säljs den av Kinamännen för inga pengar alls.
Han är helt blåst på hela utvecklingen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av anders_bzn »

Du har rätt i det du skriver, men tyvärr är det mer än ett bra projekt som dött för att utvecklaren tröttnat.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Färdigbyggd.
Dock, jag får byta dom tre gröna LEDarna, dom var liiiite för starka.
Jag hade en OLED-DISPLAY liggande, mycket snyggare än LED.
EE335988-4DC7-4520-A52B-E6400B7F81AF.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har nu testkört ett antal olika IC-typer och kan konstatera att den är väl värd sina pengar.
Jag har laddat in den senaste beta-mjuklvaran i testaren och anslutit en minneskort-adapter så jag kan spara EPROM’ar och lägga in en indexfil med CRC för ett stort antal kända EPROM.

Testern visade att ett antal 7420 TTL-IC var trasiga, men alla mina minneskretsar var hela. Jag har även dumpat ett antal EPROM som låg i en låda, nu har jag ”säkerhetskopierat-” dom :D

Nu ska jag tillverka en låda till den.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag plockade fram min (ej färdigställda) Mark-8 dator för att testa alla kretsar i den.
En 7400 var kass och en 7404 gav fel, men det var ett ben som hade bockat sig när jag satte kretsen i sockeln. Efter uträtning av benet funkade kretsen.
Kanske det är dags att ta tag i Mark-8 projektet 8)
1C49AD6D-95D2-4618-932B-93875960D639.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gläds åt dina projekt nu Micke när du hanterar tiden som pensionär, visst kan det vara bra!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har nu använt denna tester på ett större antal IC, och jag kan konstatera att, i mitt fall, den är klart värd sitt pris.
Jag testade i stort sett alla IC på mitt CompuGame66 och min Mark-8.
Och då stötte jag på ett problem, det finns två ganska ovanliga Signetics-kretsar på Mark-8:an och dessa ville jag testa, det är kretsarna 8263 och 8267. Jag kontaktade Stephan och frågade om det gick att göra en custom-fil för dessa kretsar. Detta var inte möjligt, men Stephan tittade på kretsarna och skickade mig en beta mjukvarufil efter två dagar som jag kunde testa. 8267 testade OK men båda mina 8263 testade fel i test #6. Jag skickade skärmdump till Stephan på resultatet och han var förvånad över resultatet då test 6 testar Output Enable. Jag kollade då på databladet och hittade en bugg i det, Signetics har fel på bilderna för 8263 och 8264, 8263 har inte OE, det finns bara på 8264. Bilderna i databladet är skiftade. Jag mailade Stephan och han fixade till ny betamjukvara och nu testade 8263 OK.

En sak som jag tycker är trevlig med denna är att den har stöd för en enkelt SD-adapter där man kan lägga in en indexfil med massor av checksummor för spel-ROMar.
Och en annan finess är att om man kollar t.ex. ett 2716 EPROM, med ett vanligt tryck på OK-knappen testas kretsen och en checksumma visas. Vid ett långt tryck på OK sparas EPROMet ner till SD-kortet. Helt klart användbart om man vill ta backup på EPROMar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av anders_bzn »

Nu fick jag möjligheten att prova denna och jag kommer också att bygga en. Tack Micke för demon!

Jag gillar speciellt hur seriöst den testar minneskretsar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, tack för tipset och era recensioner, kul den verkar hålla måttet också! :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av anders_bzn »

IMG_20211010_193055MP.jpg
Nu har jag fått mitt kort. Jag har inte alla delar hemma men jag har börjat bygga lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3722
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Mickecarlsson »

Det är ett kul bygge. Häromdagen fick jag ett mail om att Beta 4 av 1.20 var ute. Jag flashade den direkt och där är ett antal nya kretsar som har tillkommit.
Jag har ett minneschip, CDP1822, detta chip får jag fel på direkt, jag har även testat att göra en customfil till den med samma resultat.
Tyvärr verkar denna IC vara kass, men jag får ev tillfälle på tisdag till ett par till, ska se om dom ger samma fel.
IC’n är pinkompatibel med 2101

Om man flashar mjukvaran med spänning via programmeraren ska man montera av displayen då strömmen inte räcker till. Jag kör med Pololu’s programmerare där jag stängt av strömmatningen och kör med ett batteripack via USB och det funkar då utan att ta av displayen.
Sparar en hel del tid.
uaxnet
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Retro Chip tester

Inlägg av uaxnet »

Hej

Beställde min ihop med Anders.

Fick de sista komponterna igår och fick igång den snabbt och smidigt.

Håller på att reparera en ABC802 med mystiskt fel. Så körde igenom alla kretsar utom pal kretsen igår inklusive två olika sorters minne och hittade en trasig 74107

Passade också på att köra igenom lite trasig minne och andra logikkretsar med 100% fail på dem, visste iofs det innan men kul att se att den funkar

Håller på med lite diskkontroller till abc också, dessa har en Dm8131 vilken inte fanns med så jag mailade Stephan och 20 minuter senare hade jag en ny fw att testa

Mycket nöjd med denna testare

Per
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Retro Chip tester

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var ett skönt och gott inlägg Per, välkommen!
Skriv svar