Färddator till Volvo 850 -93

Berätta om dina pågående projekt.
Malgoe
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 juli 2020, 22:09:32
Ort: Kristianstad

Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Malgoe »

Skulle ändå ställa frågor, så varför inte göra en projekttråd och visa mina galenskaper.
Bra att veta innan man läser vidare: Jag fick med nöd och näppe godkänt i ellära A på gymnasiet för sisådär 15-20 år sedan. Eventuellt inlärda kunskaper från det äventyret förträngdes raskt av 3 års öldrickarutbildning på någon form av högre läroverk. Mina kunskaper i lödning ska vi inte tala om... Icke-konstruktiva åsikter om mina kunskaper på dessa områden kan ni alltså vänligt men bestämt spara till någon annan. :D

Så! Till projektet:
Jag envisas med att ha en snart 30 år gammal bil (Volvo 850) som bruksbil. Den var dessutom sparsamt utrustad redan som ny. Färddator med bränsleförbrukning m.m. var tillval. Yttertemperatur var tillval. Men klocka hade jag i vart fall. För ungefär ett år sedan pajjade ett kugghjul till odometern. Det är en ganska billig och enkel operation att montera ett nytt kugghjul, men det fick mig att börja kika på lite dokumentation och jag insåg att man borde kunna läsa av pulserna till den där mätaren digitalt. Själva delen av instrumenthuset där klockan satt var dessutom utbytbar beroende på utrustningsnivå. Och här fanns ju en kontakt med alla möjliga signaler... Hastighet, bränsleförbrukning, temperatur m.m. Och visst skulle en liten ESP8266 passa fint i det där utrymmet?
Kugghjulet byttes ganska snart, men samtidigt började jag på det här projektet bara för att det verkade kul. Det har hittills varit både skoj och lärorikt. Det föll sig så att jag fastnat för någon form av iterativ utvecklingsmodell och jag står precis i startgroparna till version tre av min konstruktion. Jag tänkte försöka dela upp historiken fram tills nu i flera inlägg.

Mina långsiktiga mål:
  • En färddator som passar in snyggt i bilen och har motsvarande funktioner som den som fanns som tillbehör en gång i tiden.
  • När bilen har kontakt med mitt Wifi här hemma ska den kunna uppdatera information om sig själv i mitt hemautomationssystem (Home Assistant).
Det kommer mera i nästa inlägg...
Malgoe
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 juli 2020, 22:09:32
Ort: Kristianstad

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Malgoe »

Eftersom bilen är min bruksbil så kan jag inte bara skruva sönder den så fort jag vill laborera. Jag kan heller inte riskera att ha sönder den. Vad göra? Jo - jag behöver ett instrumenthus att labba med. Det fanns dessutom att köpa billigt på skroten.
Vad jag inte insåg då var att det så klart finns skillnader mellan årsmodellerna. Jag fick ett hus till en -96a medans min bil är en -93a. Så här i efterhand kan jag konstatera att de största skillnaderna finns i hur hastighetsmätaren är kopplad samt ordningen på pinnarna och kontakttypen till färddator/klockmodulen. Jag lyckades hitta en del PDFer med volvos elritningar på nätet men vågar inte lägga upp dem här då jag inte tror att de får spridas egentligen.
Bild från Haynes handbok - den innehöll en hel del matnyttigt även när det gäller el.
dokument.jpg
Nu var det bara att börja koppla! På med strömmen!
instrumenthus1.jpg
Notera modulen med klockan längst nere i mitten. Med instrumenthuset fick jag varianten som även kan visa yttertemperatur, därav den röda lysdioden. Eftersom jag inte hade någon sensor inkopplad (ännu) så visas dock ingen temperatur.

Sedan skulle jag försöka klura ut hur saker och ting fungerade. Först hastighet! Fram med en arduino som får agera signalgenerator. Notera även till vänster en Wemos D1 Mini (ESP8266) där jag direkt försöker läsa av pulserna som kommer ut på anslutningen till klockmodulen. De flesta sensorer, som bränslenivå och temperatur gick att simulera med enkla motstånd.
labb1.jpg
Succé! Det går undan i labbet.
hastighet.jpg
Labbassistent modell svart - alltid bra att ha!
assistent.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Malgoe
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 juli 2020, 22:09:32
Ort: Kristianstad

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Malgoe »

Nästa steg blev att skaffa en display som passar. Det blev en OLED I2C-display på maffiga 128x64 pixlar. Det fanns färdiga bibliotek för ESP så bara att tuta och köra.
display.jpg
Det jag dokumenterat dåligt är alla mina laborationer med hastighetsmätning. En del av det finns att läsa om här: viewtopic.php?f=2&t=99576 I det fallet var jag inne på att använda optokopplare eftersom bilen kör 12V och ESPn 3V. I slutändan blev det ändå så att jag backade till en äldre idé jag fått från svenska elektronikforumet på Facebook och körde med spänningsdelare och zenerdiod. Vad gäller att tolka signalerna har jag haft en del hjälp från volvoforumet på jagrullar.se: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=156643. Det var även där jag fick förslaget på display.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Malgoe
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 juli 2020, 22:09:32
Ort: Kristianstad

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Malgoe »

Vidare då - hur löser jag strömförsörjningen? Svenska Elektronikforumet på Facebook till räddningen igen! Jag städar regelbundet mina äldre inlägg, så tråden finns tyvärr inte kvar på Facebook.
Jag har en +8V-signal från instrumenthuset jag kan använda för att detektera om tändningen är tillslagen eller inte. Själva strömförsörjningen planerade jag att ta från bilradion där det borde finna en konstant tillslagen 12V och en som slås ifrån när man slår ifrån tändningen.
circuit(1).png
Med den här lösningen har 3V-regulatorn alltid ström så länge tändningen är tillslagen. När den slås ifrån och ESPn detekterat det samt sparat undan eventuell data så slår den själv av strömmen genom att sätta D5-utgången till "low". När tändningen slås till igen så startar ESPn och sätter D5 till "high" igen. Det viktiga här är alltså att jag inte vill tära på batteriet om inte bilen är igång.

Den här lösningen har överlevt flera iterationer nu och fungerar väldigt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Malgoe
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 juli 2020, 22:09:32
Ort: Kristianstad

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Malgoe »

Nu hann jag inte längre idag, men det kommer mer!
Bland annat konstruktion av ett den egna modulen att stoppa in i instrumenthuset, de första försöken att faktiskt koppla in prylarna i den riktiga bilen, kabelkonstruktion m.m.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul tråd! Man skall spotta i motvind när tre traskande svarta katter Eller hur är det!
Nåväl Att simulera är stort. Du är på rätt väg. Gillas skarpt!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Färddator till Volvo 850 -93

Inlägg av MiaM »

Kul tråd!

Lite funderingar:

En slags tips, kanske, är att C70/S70/V70 är väldigt lik 850 på en del sätt. Inte helt säker men misstänker att Volvos färddator fungerar likadant.

Displayen du skaffat är säkert bättre på de flesta sätt, men en fördel med displayen som är original är att den har mycket bra läsbarhet både i svagt och starkt ljus och att den drar i stort sett ingen ström att ha igång - så låg att C70/S70/V70 97-98 inte ens släcker displayen när man stänger av bilen. Från 99 släcks den men jag misstänker att det mest bara är för att kunderna kanske känner sig säkrare eller nåt, inte att det faktiskt sparar nån ström. Om man vill bygga resten själv men använda en sån display så måste man dock ha en LCD-drivare som kan driva "glaset" direkt.

En annan slags tips, kanske: Ha gärna någon/några lediga anslutningar där du kan ansluta framtida signaler. Ifall du använder en äldre stereo och hänger på någon mer eller mindre egenbyggd blåtandsmottagare och/eller minneskortsspelare så kan displayen användas för att visa artist/låt osv.

En annan grej som kan vara rätt bra att veta är att det är sannolikt inbyggd felvisning i instrumentet. Vet inte hur det är på en 850, men på C70/S70/V70 så visar mätaren 118km/h när man kör 110km/h. Färddatorns medelhastighetsvisning och trippmätarna visar dock rätt Du bör kunna testa detta genom att låta din signageneratormojäng generera signaler som motsvarar att du kört en viss hastighet under en viss tid, och se dels vad hastighetsmätaren visar medan signalen pågår och dels se hur långt trippmätaren räknat. Detta stämmer såklart enbart med rätt hjuldiameter.

P.S. har du farthållare på din 850? Har inte testat 850 men min erfarenhet är att färddatorn på C70/S70/V70 med drive by wire, alltså årsmodell 99 och framåt, är väldigt mycket bättre än på de med mekanisk wire mellan gaspedal och spjäll, alltså till och med årsmodell 98. Vet inte riktigt varför men misstänker att det beror på att det är separat styrburk för farthållaren på de äldre och den känner nog bara till hastigheten men får ingen data från motorn och kan därför inte snabbt nog reglera baserat på effektuttag osv, utan får kompensera när hastigheten väl börjar variera. Dessutom är det ju lite tröghet med tryck-å-pys med vakuumpump osv på de äldre. Känns som en grej som du skulle kunna bygga in i egen färddator och göra bättre än bilens originalgrej.

Ett annat förslag om du vill featurecreepa vore att ordna så att ditt bygge kan prata med diagnosuttaget på bilen. 850 har ju visserligen vad jag förstått bara blinkkoder (iaf på Europamodeller, tror de sista årsmodellerna i USA hade OBD2 kanske, men det hjälper ju inte dig).
Skriv svar