Renovering av eldragspel

Berätta om dina pågående projekt.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Jag satt och funderade ett tag om jag skulle våga att koppla ihop dragspelet nu, så jag provade tillslut, hörde jag ett svagt muller när jag tryckte på knapparna till basregistret, så nu blir det väl att börja kolla lite komponenter och kolla på elscheman på själva dragspelet imorgon, 🙂
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du rätt spänningar från nätdelen?
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Halloj igen

Var länge sedan jag uppdaterade, men jag gick bet på att felsöka skrothögen till dragspel, men nu fick jag en snilleblixt ikväll, jag konverterar om det till ett midi istället,
Så blir mycket lättare att ansluta och väger mindre 😁

Jag har ju allt redan eftersom det är elektriskt så efter lite googlande och youtubande så ska jag beställa hem en esp32 och lite "skift register" ic kretsar som jag fattat det

Då blir den både wifi och blåtand anslutningar på den,
IMG_20220125_222734.jpg
IMG_20220125_222847.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av GastonDeVille »

hcb skrev: 24 augusti 2021, 19:04:06 Kul :) (och 5/5 :tumupp: till TS för renoveringen).

Farfisa lät (!) bekant, och det är en av de orgelvarianter jag har i mitt Nord Stage 3 kom jag just ihåg.
Komik i kubik
Farfisa råkar låta komiskt och ännu mer komiskt att ordet "hanuri" som betyder dragspel på finska
råkar i talspråk betyda bakdelen eller röven. Båda har ju funktionen att sätta luft i rörelse.

hanuri (dragspel) = takapuoli (bakdel)
"sulla on iso hanuri" = du har en stor bakdel
"Ihan hanurista koko homma" = (rakt översatt; hela grejen är från dragspelet) Betydelse: "det här är helt åt helvete"
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SWEVRS skrev: 25 januari 2022, 22:41:15 Var länge sedan jag uppdaterade, men jag gick bet på att felsöka skrothögen till dragspel, men nu fick jag en snilleblixt ikväll, jag konverterar om det till ett midi istället,
Jag har ju allt redan eftersom det är elektriskt så efter lite googlande och youtubande så ska jag beställa hem en esp32 och lite "skift register" ic kretsar som jag fattat det
Hur tänker du med MIDI? Har du någon lösning i sikte?
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Jag kommer använda mig av en esp32 som tar emot signalerna från tangenterna för tonerna, som sedan skickar iväg vilka toner det är via blåtand till dator eller mobilen så kan man köra med en virtuell mjukvaru midi enhet,

Bas delen är ju akord, så då får jag ju göra samma sak fast man får koppla ihop en knapp med flera av klaviatur brytarna så man får ett ackord, det är väl grund idéen jag har jämt nu, annars får man fundera lite till, men såg på Youtube hur en gjort något liknande med magnet brytare, men jag tänker använda de befintliga knapp nedtrycknings systemet, tyckte det funkade fint som det redan gjorde, men all övrig elektronik och knappar försvinner, då blir det lite lättare också jämt nu väger det 18 kg :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Behåll tangenterna men bygg in en synt!!!!!
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Är ju en orgel i den från början, så det känns som en massa krångel om jag bygger in en synth, när jag bara kan köra över midi och ha allt fungerande och gå bort all gammal elektronik men ändå ha kvar det analoga dragspelsljudet
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte nog så jag med men när jag satte mina tankar på pränt tänkte jag till en extra (onödig) gång.

Du kanske skulle rycka elektroniken och bygga in i en snygg låda.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Så nu var esp:beställd och lite annat smått och gott och jag började riva ur elektroniken
IMG_20220127_223458.jpg
IMG_20220127_223445.jpg
Så rent och snyggt, sparat lite kablar för den andra i kopplingen, och även kablage som går igenom dragspelet till basen
IMG_20220127_234049.jpg
IMG_20220127_234100.jpg
Undrar va man ska hitta på med öppningarna som blev kvar, rgb ljus kanske eller led matriser, eller har någon annan någon idé va man skulle kunna använda det till?
IMG_20220127_234613.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur man brukar göra sånt med Midi, men sätt tillbaka knapparna som redan satt där, och sätt t.ex. en rotary encoder där det satt en ratt, och gör så att alla dessa skickar lämpliga midimeddelanden för att styra saker, t.ex. växla preset på vad som nu styrs osv.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Så nu har man börjat exprimentera med esp:n och det funkar kanon med mobilen som midi enhet, tråkigt nog så måste jag iväg på släktträff imorgon, men på söndag blir det en heldag och börja koda knapp funktionerna med shift registers 😁

Börjar bli riktigt spännande det här 😁
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

halloj igen på er

har varit ett ångt uppehåll med mitt projekt nu, men idag så tog jag tag i det och började pilla lite med skift registers till min esp32
har suttit nu i x antal timmar och jag tror jag fått ihop kabeldragningen, har en exempelkod som jag exprimenterat med. dock är det något som inte stämmer riktigt
alla knappar funkar men var 8 knapp finns liksom imte utan 6,7,9, 10 blir utskrifterna. fattar inte vad jag gör för fel. i exemplet så använder skaparen brytare så signalen skickas till registret
men jag använder motstånd och en tryck knapp, vilket verkar fungera förutom att dom missar var 8 siffra. vilket får mig att tro att det är något tjall i kodningen. men jag använder samma kod som exemplet är

exempelkoden med brytare https://wokwi.com/projects/306024460940476993

Samma kod fast med knappar istället för brytare https://wokwi.com/projects/340543259698790996

är det någon där ute som kan bringa lite klarhet i vad jag klantat till mig med :lol:
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

liten update

Nu har jag äntligen klurat ut hur det ska kopplas så nu fick jag 36 knappar att fungera som dom skulle, så jag provade att lägga till 136 eftersom jag behöver 130 knappar för alla toner och basar på draspelet, dock så registreras bara den sista knappen nu och då loopar den igenom hela registret med knappar och säger att det dom är trycka i tur och ordning, ändå är det precis samma kod med enda ändringen antalet kanppar i loopen,

hur många shift registers kan man koppla ihop? någon som vet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Obegränsat antal.
Skriv svar