Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Berätta om dina pågående projekt.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av helmut »

Det är inte så ofta som jag behöver en bil och jag tycker att det är smidigt att bara slå en signal till bensinstationen som reserverar en bil åt mej.
Skulle behöva ett fordon till butiken, bygghandeln "max 200 kilo last" och några turer till återbruket. Skulle även behöva några stycken till skärgården.
Funderar på om man kunde köpa en elektrisk golfbil som brukar gå för runt 20000:- och bygga om den så den blir tillåten att köra på allmänna vägar och kanske registrera in den som A-traktor? Det finns golfbilar som är tillåtna för allmän väg men dom kostar lika mycket som en mindre bil!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av danei »

Nej, A-traktorer måste vara baserade på personbilar. Så man får nog sikta på en som redan är väg registrerad.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av verkstaden »

Fråga bilprovningen vad dom säger om att "Traktorregistrera" den (jämför med fyrhjuling). A-traktor heter egentligen "Ombyggd bil - TR"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett exempel på att en A-traktor inte måste vara baserad på en personbil:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ff-i-lulea
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Glenn »

Däremot en BIL, registrerad.

Så nej det TS vill göra går inte.

Mopedbil går inte heller då det kräver ett COC med allt trassel det innebär, och där finns det inga "genvägar" med nationellt godkänannde via orgianisationer som det finns för bil och MC.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av grym »

mopedbil kanske ?
kolla på äldre som är icke eumoped(bil)
ingen besiktning och 30 kmt, en del av dom får man ju plats med en del saker i med
Rauken
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 januari 2009, 12:47:40
Ort: Visby

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Rauken »

Bra tanke för en "stads"-bil
Här i Visby så har Posten och parkfövaltningen eller vad det nu kan heta...
Hur som, de kör omkring med fordon som ser ut som modifierade golfbilar.
Har inte tänkt på om de registrerade som bilar eller mc eller vad
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Akai »

Här i stan är de "golfbilar" PostNord har registrerade som L7E, precis som quad'en jag har.
4hjulig MC som får framföras på B kortet. Dock med effekt begränsning på 15KW / 20Hk om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det viktigaste är ju att vi alla förstår att vi måste ändra levnadsätt och hanterande av jordens resurser.
Tänkte på det idag, vi är fyra grannar som har varsin bil som används ca en gång i veckan! OK de är betalda, men visst borde vi kunna samsas om en eller två! Det handlar om Garage, besiktning och försäkringar osv. En bra bit att spara för var och en av oss.
Men det går inte fram, hur gör man?
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Akai »

I grunden har Lasp fullkomligt rätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17111
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av AndLi »

Lasp: det finns väl en massa bilpool lösningar för det?
Problemet ofta är att de synliggör vad en mil kostar så det känns väldigt dyrt...

Vissa kan man väl stoppa in sin egna bil I med om man är lagd åt det hållet...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Grejen här , med grannarna, är att kalendern finns i Garaget för bokning, Varje Bil + Garageplats kostar var och en av oss över 10000:- per år Plus soppa när man kör. Det är detta som är fel.
Jag har varit i kontakt och även startat Bilpool, men det måste vara hemma! Och att jag ser vad som händer.

Min tanke från början var att vi skulle vara sex familjer (8 pers) och ha två bilar i poolen! Då finns det alltid en bil att tillgå.
Skall jag åka bort en vecka eller två, då kan jag hyra konventionellt!
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Palle500 »

Lasp håller med dig men det är så mycket kopplat till din egna bil så du vill inte dela på den. Vem städar, repor, andra som retar sig på småsaker, som tex att dragkroken inte är borttagen vid återlämnandet osv.
Sen kan det ju gå så här om man är med i en bilpool
IMG_2220.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av PeterH »

Man använder inte huset eller lägenheten hela tiden heller, inte duschen, inte sängen och inte muggen, men lika lite som jag vill att andra är i min bil vill jag att dom är i mitt hus, dusch, säng eller WC! Om det finns folk som vill dela, helt okej för min del men jag vill definitivt inte samsas baserat på det faktum att vissa saker sällan används. Min pappa däremot har varit med i bilpoler och annat tok, men jag vet ju hur det har fungerat, alla vill använda samtidigt och som redan tagits upp; det som är städat för en viss person är skitäcklligt för en annan! :doh:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Glenn »

Som ofrivilligt bilansvarig för våra gemensamma tjänstebilar på jobbet kan man ju direkt se en massa problem där som skulle bli än värre i en bilpool... glass-spill, parkeringsskador, repor, ingen som tankar bilarna, ingen fyller spolarvätska, ingen som säger till när det behöver servas - än mindre gör nåt åt det osv osv.

En ex-kollega var med i en bilpool, han var inte njöjd alls, det var en HÖG kostnad per månad, en HÖG kilometeravgift när man körde och dessutom var man tvungen att boka bilen i princip minst en vecka innan för att vara säker på att få den, förutom vid semester och högtider då det knappt räckte med ett ÅR i förväg.

Dessutom var han tvungen att ta bussen och hämta bilen, sen köra hem den, packa in frun, barnen och packningen, köra, komma hem, lasta ur allt och sen åka och lämna bilen igen, och ta bussen tillbaka.

Hans månadskostnad var betydligt högre än min månadskostnad drivmedel oräknat för båda, trots att han körde kanske 0-30mil/mån, och jag körde ca 200mil/mån.


Sen beror det ju lite på var man bor också, när jag bodde i stan var den högsta kostnaden parkeringsplatsen, den näst högsta försäkringen, sen bensin, sen service, sen skatten.. Nu i vill kostar inte parkering nåt och försäkringen är halverad, så då står bensinen för den absolut högsta kostnaden, sen försäkringen.
Skriv svar