Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är detta som är skillnaden på "mitt" koncept!
Vi bor grannar sedan decennier, vissa har känt varandra kanske i femtio år!
Vi bor i princip i samma hus och har garagen utanför.
Det är detta koncept som borde kunna fungera och alla skulle spara många tusenlappar per år!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av AndLi »

Vi har en släpvagn i en pool, funkar bra, jag bytte golv på det häromveckan, någon hade iväg det och fixa bromsar.
Jag har tillgång till andra släp med, men detta är smidigt då det är väldigt nära hemma och relativt mycket ledigt även om vi är 6ish personer som delar...
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Glycol79 »

Jag tänker bara på hur folk behandlar elscootrarna. Kan man inte ens hantera dem skall man nog inte dela bilar heller. Jag jobbade på ett företag innan som där anställda hade sina egna tjänstebilar. Det sköttes överlag bra. VIssa ville du inte ta i med lyftkran ens. Men det var alltid några bilar som inte rullade pga sjukdom, ledighet osv. Då fick de för sig att alla bilar skulle ingå i en bilpool istället. Det blev som sagt ett kaos av ostädade och trasiga bilar som ingen visste något om.
En bilansvarig tillsattes, han fick själv kontrollera bilar, boka service osv. Man kom på att en person inte hann med alla bilar, bilparken byttes och det blev förmånsbilar istället. Förutom några som stannade kvar i en mindre bilpool. Bilarna i den bilpoolen är fortfarande skitäckliga och allmänt skabbiga. Och där tycker jag man ser en tydlig skillnad på människor. De som är redo att äga tar ansvar för sina och andras grejor. Generationen som bara skall "ha" men inte betala är de som sköter prylar absolut sämst, för de äger ju inte dem. Då är det någon annans problem. Och säger du till dem så blir de genast kränkta.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av helmut »

AndLi skrev: 10 augusti 2021, 11:09:46 Lasp: det finns väl en massa bilpool lösningar för det?
Problemet ofta är att de synliggör vad en mil kostar så det känns väldigt dyrt...

Vissa kan man väl stoppa in sin egna bil I med om man är lagd åt det hållet...
I området där jag bor ville man förtäta området och bygga hus på parkeringsplatser. Som kompensation skulle bostadsföretaget starta en bilpol. Dessvärre ville man ha en undre och övre åldersgräns och ha kravet på tidigare vana att framföra bil. Ägare till djur skulle inte få utnyttja bilpolen och pensionärer skulle visst också bli utstängda. Det hela slutade med att vi i området och villaområdet stoppade förtätningen.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av helmut »

AndLi skrev: 10 augusti 2021, 21:52:17 Vi har en släpvagn i en pool, funkar bra, jag bytte golv på det häromveckan, någon hade iväg det och fixa bromsar.
Jag har tillgång till andra släp med, men detta är smidigt då det är väldigt nära hemma och relativt mycket ledigt även om vi är 6ish personer som delar...
Biluthyrarna har inga bilar med dragkrok. Tror inte heller att bilpoler vill satsa på bilpoler med bilar som har dragkrok. Var en bensinstation som hade bilar med dragkrok men kunderna körde sönder både växellådorna och kopplingen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av AndLi »

Vad menar du med biluthyrare?

Jag har hyrt bil med dragkrok och hyrt bil med tillstånd att ha hund i.

(Och eftersom bolagets rutiner brast lite nu och då så fick jag ofta en icke djurbil med ett ok att ha hund i)
Rauken
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 januari 2009, 12:47:40
Ort: Visby

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Rauken »

Vet inte vad TS tycker, men har inte tråden spårat ur nu? :roll:
Att minska det fossila bruket är ju bra. Men trodde att tråden mer skulle handla om
hur man får till ett fordon liknande denna gamla goding https://sbiii.com/cyclops/cyclops.html
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av MiaM »

Juridiskt kan du registrera in ett egenbyggt fordon som bil eller motorcykel genom att låta SFRO göra besiktningar. Detsamma gäller ombyggda bilar och motorcyklar. De måste givetvis uppfylla regelverk osv.

Dock känner jag inte till några regler för att bygga om "något annat" till bil eller motorcykel. Har svårt att tänka mig något hinder att registrera in en färdigbyggd golfbil som egenbyggt fordon, givetvis förutsatt att eventuella ändringar görs för att uppfylla regler. Tror dock det blir svårt att gå den vägen för att sen traktorregistrera eftersom jag inte tror att det är rimligt att registrera som egenbyggd bil utan sannolikt enbart som egenbyggd motorcykel, och en sån tror jag inte går att i nästa steg bygga om till a-traktor.

En variant är annars att du monterar på världens sämsta grävarm på golfbilen. Kanske skruva fast en såndär som sitter i vissa lekparker? Då är det istället ett motorredskap, kräver någon form av körkort och kräver trafikförsäkring men inget krav på att den ska vara registrerad. Vet dock inte vem som ansvarar för eventuellt typgodkännande osv. Dessutom får du enbart transportera vad som behövs för dig som förare, d.v.s. du får dra största husvagnen eller en släpkärra med en personbil på, men du får inte transportera gods som inte har nåt att göra med den typ av arbeten maskinen kan utföra.

Annars har jag noterat att mopedbilar verkar nästan börja komma ner såpass lågt pris för ett "vrak" att de kan utgöra en grund för något i stort sett egenbyggt fordon. D.v.s. en Amica som saknar hela drivlinan och bakaxeln skulle kanske kunna vara grund för att registrera in som egenbyggd motorcykel.

Kolla annars upp reglerna för elcykel. Fritt ur minnet så tror jag att om fordonet körs tillräckligt sakta och har tillräckligt små mått finns inget krav på att man måste trampa själv. Reglerna har vad jag minns ändrats - tror att för kanske tio år sen så fanns ingen storleksgräns och om jag minns rätt fanns ingen effektgräns heller, enbart hastighetsgräns, så man kunde i princip ta en fullstor elbil och strypa till låg hastighet och klassa som cykel. Kan förstå att reglerna ändrades.

Allmänt så vore det väl dags att se över reglerna - det vore verkligen önskvärt med en hyggligt enkel process för att registrera in egenbyggda mopeder, både klass I och II, och det vore också önskvärt om moped klass II och cykel harmoniserades lite mer.

(Ett gravt sidospår: allmänt tycker jag att det borde vara krav att lära sig trafikregler även för den som inte har nåt körkort. Det är nog rätt omöjligt att ha ett faktiskt krav, men däremot kunde man ha krav på att gå någon årlig kort kurs i samhällskunskap för att få ta del av vad offentliga sektorn erbjuder sina medborgare, d.v.s. allt från bibliotek till barnbidrag. Speciellt nu när samhället faktiskt verkar vakna till lite och åtminstone i teorin vill att folk cyklar mer så blir det mer och mer uppenbart att en del av både cyklister och framförallt fotgängare har noll koll på regler).

(Angående sidospåret kring bilpool: Det känns lite som att kombinera ett par av de sämre egenskaperna med att äga egen bil och att åka kollektivt. Man kan inte konstant ha en samling bra-att-ha-saker lastade i bilen, d.v.s. man får ha nån väska med såna grejer (vad det nu kan vara, typ ett par extra skor och strumpor och en handduk ifall man råkat kliva i en vattenpöl som påhittat exempel). Samtidigt så ansvarar man för att fordonet fungerar korrekt när man framför det, fast det inte är ens eget fordon. Annars angående bilar som körs sönder - för uthyrning och bilpool så känns det som att det vore lämpligt att enbart ha bilar med automatlåda och att vända sig till antingen biltillverkaren eller de företag som tar fram trimchip och istället få fordonet programmerat så att det inte går att köra så hårt som ordinarie programmering tillåter).

(Däremot verkar det väl vettigt att ha en pool för släpkärra. Att inte äga släpkärra själv är sannolikt enda sättet att se till att släpkärran inte är full med prylar hela tiden. Jag överväger själv att kontakta någon bilbesiktning och fråga om det är okej att besiktiga en lastad kärra för att jag inte varken har ork eller plats att lasta ur allt i min kärra, som skulle besiktigats förra året... :wink: )
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Bygga om en golfbil till EPA traktor.

Inlägg av Fossingarna »

Jag har alltid runt 1000kg last i min släpkärra vid besiktningen, för att få bra ”bromsvärde”, så man slipper ombesiktning
Skriv svar