Bygga barnvagns-puttare

Berätta om dina pågående projekt.
Patrikk
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 juli 2021, 16:44:06

Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av Patrikk »

Hej!

Har efter ett oändligt antal timmar puttande bestämt mig för att bygga någon typ av anordning som puttar min dotters barnvagn fram och tillbaka i ett behagligt tempo.
Jag har inte mycket erfarenhet av elektronik överlag men är relativt händig utöver det, så jag tvivlar inte på att jag kan få ihop något som fungerar. Det jag behöver är väl främst idéer som jag kan bolla fram och tillbaka.

Det som jag ser framför mig är att jag monterar en motor i väggen med en spole som drar in ett rep som sedan frikopplas, barnvagnen är fäst både fram och bak med ett elastiskt rep (tänk bagagestropp) och får därmed en mjuk övergång.
Vet dock inte hur fasen jag ska få ihop det eller om idéen ens är bra. Finns det något som har byggt något liknande som kan komma med lite input?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av grym »

enklast är väl någon form av utväxlad motor och en arm som kan dra något fram och tillbaka
fördel med i stort sett sinusformad mjuk kurva för hastigheten

vindrutetorkarmotor är en bra början,
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av Swech »

Rent spontant så presentera idén för mamman också innan du lägger för mycket tid på det
Känns som något som annars lätt förläggs med veto... :D

Skämt åsidå så är ju kraven på allt som har med riktigt små barn att göra höga och det med god anledning.

Swech
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av Palle500 »

Min dotter har problem med att få den lilla bebisen att sova i vagnen. Man måste gå/vagga den hela tiden.Hon köpte en laddbar vagngungare. Men den hjälpte inte ett skvatt! 1500kr kostade den och den gungar men blir väl fel rytm.
Din idé med en riktig rullare låter bättre. Som tidigare sagt en vindrutetorkarmotor med förlängd arm ger en bra rörelse. Men det finns ju klämmrisk. Sen drar den rätt bra med kräm så ett 12V bilbatteri behövs som laddas varje natt.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/TORKARMOTOR/
Du kan ju även bygga ett underrede som liknar en gungstol och ställa vagnen i, detta tar mindre energi för att gungas.

https://www.babyland.se/sleepytroll-bab ... gnsvaggare
IMG_2125.jpg
Edit
du kan sätta en rund träskiva på torkarmotorn som ger den slaglängden du behöver och gummiband i andra änden av vagnen. Detta är enkelt och minimerar klämmrisken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
M_Sander
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 maj 2011, 13:56:11

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av M_Sander »

Grattis, jag har haft två barn som också vägrade sova...
En sån här då?
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av helmut »

Finns en till konstruktion
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av svanted »

tycker det är dumma idéer, barn behöver vänja sig att sova i tystnad i en säng som står stilla,
det är jobbigt ett tag men det går,
men många tål inte att höra barnskrik, men faktum är att det är inte farligt att gråta då det handlar om missnöje eller krokodiltårar.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av Fortran »

Jag drar slutsatsen att du inte är småbarnsförälder.
Men jag ska inte lägga mig i. När det gäller barn är det vanligt att alla andra vet bäst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga barnvagns-puttare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När dottern skulle sova sin för- och eftermiddagssömn var det att gunga barnvagnen stilla och ofta gnugga henne lite lätt på ryggen.
Gnuggandet kan man väl skippa men det borde väl kunna att gå att med någon motor med koppelstång skjuta barnvagnen fram och tillbaka.

Det där med absolut stillhet och tystnad kan ju straffa sig, speciellt om kidsen vänjer sig vid detta. Mina amerikanska barnbarn, speciellt den yngsta var ett speciellt kapitel att få till att sova.
Skriv svar