Enkel hotplate för smd-lödning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Enkel hotplate för smd-lödning

Inlägg av ecenier »

Så här ser det nära nog ut när det är klart
Screen Shot 2021-05-17 at 21.19.18.png

Ingredienser
  • Lolin (Wemos) D1 mini (ESP8266 med 4MB minne)
  • Strykjärn hittas på Tradera eller Secondhand-butik
Detta är mitt första Arduino-projekt där jag istället för Arduino IDE har använt Microsoft Visual Studio Code med plug-in:et PlatformIO. På många sätt mycket bättre än Arduino IDE.

Funktionsbeskrivning
Lolin agerar webserver och serverar websidorna från ett filsystem (SPIFFS) på Lolin.
Lolin läser temperaturen över 1-wire, beräknar nytt börvärde med PID-reglering, och kontrollerar strykjärnets temperatur med hjälp av ett SSR med en 0,5Hz PWM kontrollsignal. Är- och börtemperatur samt annan data skickas till din browser för snygg presentation i en live-plot.

Websidan visar en graf över temperaturens är- och börvärden. Datat skickas från Lolin till din browser med websockets. Graferna ritas med Chart.js. Javascript används för att sy ihop hela härligheten.

En liten del av interfacet är snott från eFlow-projektet, men det är allt. Koden från det projektet ser ut som ett as. Min kod ser ut som ett annat as, med skillnaden att jag använder lite mer moderna mekanismer/verktyg för att implementera liknande funktion.

Det här projektet går ju att applicera på en ugn också om man vill. Bara att fippla med PID-parametrarna så löser det sig.
Lödpastaprofiler kan man addera i filen src/reflowProfiles.h

Installation

Mjukvara
  • Installera först Visual Studio Code och PlatformIO
  • Bygg filsystemet som ska laddas upp till Lolin
  • Ladda upp filsystemet till Lolin
Kopplas
MAX31850-modulens Vdd kopplas till Lolin 3.3V, GND till Lolin GND, DQ till Lolin GPIO0 (D3).
SSR kopplas till GND på Lolin samt GPIO5 (D1).
Strykjärnets fas-kabel kopplas genom SSR.


Användning
Koppla in Lolin i närmaste USB-uttag och koppla in strykjärnet till 230V. Tänk på att vara försiktig. Speciellt så inte elktriker-poliser hör eller ser något av det du gör, för då blir det ett jäkla liv, och pekpinnar haglar.
Strykjärnet behöver även modifieras så att dess egna termostat förbikopplas.
Tejpa fast eller fäst på något annat lämpligt sätt termoelementet på ett bärarmönsterkort. Det får ligga på strykjärnet tillsammans med det kretskort som ska lödas för att återspegla rimligt är-värde.

Det strykjärn jag använder köpte jag för 20kr på en secondhand. Det är på 300W och är i underkant. Det kan värmas med max 1,3°C/s. Det är precis så det räcker bara man förvärmer så att reflowen börjar från 80°C.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.