Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Det tänkte jag också på en stund, men kom fram till att om det krävs ett manuellt handgrepp att öppna ventilen när man parkerar så kan jag lika gärna hänga en upp-och-nedvänd hink över piporna om jag måste parkera utomhus...

Men nu slog det mig, en magnetventil som stänger när man startar tändningen vore ju en lite smårolig lösning på problemet. :mrgreen:

Edit: En mera low-tech lösning på det hela vore ett litet litet rör som går nedåt.
Med tanke på att avgassystemet består av två helt öppna pipor lär nog mängden avgaser som går ner genom ett förhållandevis smalt rör på några dm (kan ju mynna ut under rambalken) vara i sammanhanget försumbar..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Barnen ville åka en provrunda här om dagen, så så fick det bli. :D





Dessvärre verkar kylartätningen inte ha fungerat något vidare, läcker fortfarande.
Men jag har förvisso inte kört traktorn *riktigt* varm ännu. Kommit upp i kanske 90°C sen stängt av båda gånger jag kört den varm. Men har alltså inte kört någon längre stund vid den temperaturen. Så får kanske ge det en sista chans och köra en lite längre stund.

Traktorn hade för övrigt mått bra av lite högre utväxling. :vissla:
Att köra iväg från stillastående på femman (högsta växel) känner motorn knappt av. Dock får man varva rätt duktigt för att det ska bli någon vidare hastighet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av danei »

Maxhastighet är uppgiven till 26km/h. Marshastighet sannolikt något under 20km/h.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Vilket är maxvarvtalet på de två motorerna?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, det är ju så.
Vad jag förstått är maxvarv på originalmotorn 2000 rpm.
Så dessa 26 km/h borde vara vid 2000 rpm.

TD25 har angiven effekt vid 4300 rpm, antar att maxvarvet då är där någonstans också.
Men det borde ju ge typ 56 km/h vid maxvarv nu då. Sen har jag lite större bakhjul än original också, så 60km/h borde väl vara rimligt att få upp den i.

Känns inte som att det går alls så fort. :humm: Men å andra sidan har jag kanske jag fegar för mycket och inte har kommit upp i närheten av maxvarv. Har bara kört lite på åkern ännu, aldrig någon sträcka på väg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Pysslat lite mera.

Monterade dit en kylfläkt.
Kylaren läcker ju fortfarande lite men, har en liten förhoppning om att det löser sig med kylarcementen när jag bara varmkör den ordentligt någon gång.
Om inte så är fläkten lätt att flytta till en annan kylare, det elektriska stämmer ju i alla fall.
20220105_185150.jpg
Monterade också hydraulpumpen, blev ganska bra.
Behöver köpa en lite kortare rem bara, gjorde ett tillfälligt "frihjul" av några kullager som fanns liggande för att en för lång rem jag hade skulle fungera att testa med. :P
Men alldeles för liten radie på frihjulet så det lär inte vara så bra för remmen, och ett mycket större är svårt att få plats med så.

Blev ganska bra med de gamla slangarna också. De är lite dåliga i gummit, men de får gå så länge de går.

Hällde på hydraulolja och provstartade. Efter någon minut började det spruta hydraulolja om pumpen. :roll:
20220107_123427.jpg
20220107_123537.jpg
20220107_123732.jpg
Skruvade loss pumpen, men att ta isär den var ju lite pyssligt då det var en väldig bonnalösning för att få på remskivan på pumpen, vilket inkluderade en mutter punktsvetsad på pumpaxeln.
Men fick isär den och den såg förvånansvärt fräsch ut invändigt, så får den bara en ny packbox fungerar den säkert bra.

Frågan är bara var man hittar en ny sån här packbox? :humm:
20220107_155358.jpg
Måtten är 18mm invändigt, 35mm utvändigt (som man kan ana av benämningen 1835 som står på den), ca. 8mm bred.
Googlade på STEFA, och hittar packboxar som heter så. Men hittar inget som jag tycker ser riktigt likadant ut.

Någon som har några idéer kring detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av svanted »

Dessvärre verkar kylartätningen inte ha fungerat något vidare, läcker fortfarande.
häll i kanel :tumupp:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av E Kafeman »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

E Kafeman: Jo, det vet jag mycket väl om. Problemet är ju att jag inte hittar just denna varianten. :)

Den har metall på alla sidor utom mot axeln.
Sågade itu den av nyfikenhet, så här ser den ut i genomskärning.
20220107_193429.jpg
Jag lyckas hitta tätningar som ser liknande ut, tex dessa:
http://de.dichtomatik.com/sv/produktkat ... 0_wcl.html
wcl_1k.gif
Men de tycks inte precis vara något man hittar som lagervara i någon webshop som privatperson.

Men hittar jag inget bättre får jag väl prova att köpa en "vanlig" tätning, det värsta som kan hända är väl att det börjar läcka snabbt igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av E Kafeman »

>E Kafeman: Jo, det vet jag mycket väl om
Att det heter radialtätning eller vad var det som du redan visste? De olika standard-moodellerna som jag länkade två av, det vet du också?

Ifall du inte vet vem som säljer Stefa radialpackningar:
Företaget Stefa (Stensholms Fabriks Aktiebolag) såldes för 50 år sedan och varumärket ägs nu av Trelleborgs Gummi.
De säljer Stefa radial-tätningar men de har lagt ned det mesta av sortimentet då de har motsvarande tätningar under andra namn.
De har köpt upp en del konkurrenter genom åren, så de säljer packningar under halvdussinet olika varumärken.

>Men hittar jag inget bättre får jag väl prova att köpa en "vanlig" tätning,
Varför tror du denna tätning är speciell på något sätt?
Man kan köpa en "vanlig tätning" som inte är duger för aktuell vätska temperatur eller tryck men varför skulle du det?
Det är standardvaror specade i ISO-standarder så det är rätt så lätt att se vilken typ man ska ha oavsett tillverkares benämningar.
Är det bara en tätning till hydrauloljepump med inte allt för fantastiskt tryck så är det lagervara i närmsta butik som säljer sådan packningar.

Närmast för dej att handla är antagligen i Växjö.
Sverull säljer radialtätningar i källaren till fd Linnérs Motorfirma utmed Mörners väg i Växjö. De har bra sortiment och har troligen lämplig packning hemma.
Skulle de inte ha i lager, ring så tar dom hem på någon dag.
Om osäker, ta med dej packningen så mäter de upp den åt dej.
Killarna är trevliga och har inget emot att hjälpa dej.
Det är heller inga problem att handla där som privatperson.
De säljer radialpackningar från SKF men kan nog skaffa även från Trelleborg om du vill vara mesta möjligt märkestrogen.

Om du tror trycket är ett problem så köp RASP 18x35 som klarar betydligt högre tryck än RC-modellen.
RC står bl.a. för extra plåtkapsling och det är SKF's benämning motsvarande den kapsling du har. Trelleborg har säkert andra benämningar.
Exakta utförandet på plåten skiljer lite beroende på storlek på packningen och olika fabrikanter har variationer typ svetsade eller vulkade plåtar.
Samma med gummit som kan vara utfört på olika sätt bl.a. beroende på typ av vätska och hur stort tryck som ska klaras och somliga har extra läpp för att mota yttre damm.
SKF har Viton som alternativ till nitrilgummi, vilken har bättre både köld och värmeegenskaper.
Det finns en mängd varianter utöver sådan variationer och man kan drunkna i vad man ska välja men här duger med enklaste standard-varianten.

Se till att det inte sitter ens mikroskopiska gummirester kvar på axeln, att det inte finns korrosion och att axelglappet är minimalt, så överlever den nya tätningen längre.
Väljer du tätnings-variant med naken plåt så kan man ibland få täta ytterringen för att slippa läckage den vägen. Lägg på lite Permatex om det behövs för tätningen. Permatexen gör dessutom att det glider på lite lättare.
Fukta läpparna med silikonfett innan montering, så att läpparna får en chans att bli inkörda och vältätande mot axeln utan att gå torra från start.
Att trycka in packningen rakt är ibland, i synnerhet om det är trångt, en aning knepigt, och trycka in packningen ojämnt går knappt utan att fördärva något.
Fixa t.ex. en träbit som man styr packningen med och så man inte slår eller pressar direkt på packningen utan får träbiten emellan.
Träbiten skydda även evt utstickande axel från missade hammarslag.

Kylarcement är skit, fungerar sällan och är ett elände att bli av med. Kan fördärva vattenpumpslagringen om man tätar i pumpaxeln.
Rätt vad det är är läckande kylaren tom och man märker då kanske inte varmgång tills försent när motorn börjar gå hörbart illa.
Kosta på kylaren lite reparation eller utbyte är relativt billigt i pengar och arbete jämfört med att krångla med blåsta topplockspackningar eller värre.
Läcker kylaren så kostar man kanske inte heller på glykol, som försvårar sönderfrysning, rostskyddar och ger vattenpumpen smörjning.
Gamla kylare är ofta mycket lätt-lödda om det är läcka intill ändgavlar.
Slipa rent med roterande stålborste och löd rikligt, använd flussmedel så att lödningen väter, annars blir det lätt en tenn-kaka som trillar av igen.

Ny kylare kyler betydligt bättre än när de gamla kylarcellerna är belagda med kylarcement och är inte så förfärligt dyr att köpa https://www.bildelarexpert.se/ridex-8150662
Välj en modell som passar hyggligt med slangar och fäste.
Genvägar man för mycket med reparationer så blir det nästan alltid dyrvägar i slutänden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

E Kafeman:

"Att det heter radialtätning eller vad var det som du redan visste? De olika standard-moodellerna som jag länkade två av, det vet du också?!"
Ja, både att det heter radialtätning och att de två modellerna du länkade finns och är vanliga. Det är de jag också hittat när jag letat.

"Varför tror du denna tätning är speciell på något sätt?"
Speciell i den mån att den inte är samma som de modeller som är vanligt förekommande hos diverse webshoppar eller i maskiner jag skruvat med förut.
Tex. de två du själv länkade, de kallar jag för "vanliga".

"Sverull säljer radialtätningar i källaren till fd Linnérs Motorfirma utmed Mörners väg i Växjö.
...
Det är heller inga problem att handla där som privatperson."

Det kände jag inte till. Det skall jag kolla upp, tack för tipset!


Men det verkar väldigt ovanligt med dessa helkapslade tätningar i så litet format.
Hittade tex. en katalog ifrån SKF, där de skriver följande (s 65):
Radial shaft seals designed with a metal case and a secondary
reinforcement in the side face († fig. 3c) offer advantages where
operating conditions are severe They have a higher radial stiffness
and are available for shaft diameters ≥ 50 mm (2 in)
Men kollar Sverull, de borde ju kunna ordna fram något tillräckligt bra även om inte exakt samma.



Angående att köpa en helt ny kylare så har jag funderat på det också. Men har ännu inte hittat någonting lämpligt, inte helt enkelt att leta då bildelssäljare skriver vilken bil kylaren passar, inte lätt att leta baserat på ett visst mått.
Att jag gärna vill behålla original-looken med lock direkt på kylaren istället för expansionskärl gör heller inte saken enklare.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av RadarEnt »

Har du ingen kylarservicefirma på orten som kan sätta ihop en kylare till dig?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Jag fick min kylare till Cadillacen renoverad i Göteborg.
Halva priset mot i Borlänge.

Hur är det, finns det billiga paket att köpa från Kina?
Det vore väl ett roligt hobbyprojekt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

RadarEnt skrev: 8 januari 2022, 09:53:17 Har du ingen kylarservicefirma på orten som kan sätta ihop en kylare till dig?
Kanske, men det skulle högst sannolikt vara långt utanför budget. Förmodligen flera gånger mer pengar än vad hela traktorn kostat hittills. ;)
säter skrev: 8 januari 2022, 10:01:15 Hur är det, finns det billiga paket att köpa från Kina?
Det vore väl ett roligt hobbyprojekt?
Det hade varit ett mycket roligt projekt om det finns och är görbart.
Letade lite och hittar inte mycket intressant dock.. Hittar några amerikanska firmor som säljer kylare utan anslutningar, som man får svetsa på själv. Och dessa jag hittat kostar då flera tusen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Det är ju en metallkylare, dom kan man ju vanligen laga själv genom att löda, bara man listar ut var det läcker.

Värre med moderna jävla skitkylare med plastgavlar.
Skriv svar