Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Jag har två T24 som jag funderar på att skrota ev sälja för några tusenlappar. Där är båda kylarna hela :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev: 8 januari 2022, 16:41:09 Det är ju en metallkylare, dom kan man ju vanligen laga själv genom att löda, bara man listar ut var det läcker.

Värre med moderna jävla skitkylare med plastgavlar.
Jo, jag vet ungefär var den läcker, och där är inte enkelt att komma åt.
Det är bakom en utav förstärkningarna i ett hörn.
kylarläckage.png
Palle500 skrev: 8 januari 2022, 17:28:51 Jag har två T24 som jag funderar på att skrota ev sälja för några tusenlappar. Där är båda kylarna hela :-)
Kan du tänka dig att sälja enbart en kylare då så vore det absolut intressant. :)
Vill minnas att du bor någonstans i närheten av Malmö? Dit åker jag ibland.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Vet inte jag våndas varje gång frun tycker skroten är rätt plats.
Dom är trasiga i motorerna, men är jäkligt smidiga traktorer att jobba lite med även på gräsmattan. Klart bättre än en grålle.
Blir snart pensionär men börjar inse att det blir nog inte av med några större reperationer. Vill helst ha en liten midjestyrd hjullastare, men den kostar en halv levertransplantation.
Jag bor i mälardalen när Stockholm så Malmö blir helt fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev: 8 januari 2022, 18:10:05 Jo, jag vet ungefär var den läcker, och där är inte enkelt att komma åt.
Det är bakom en utav förstärkningarna i ett hörn.
Är förstärkningarna fastlödda dom med ? isåfall kan man nog löda loss, laga och löda fast förstärkningen igen.

Risken är ju dock att fler saker lossnar som man inte hade tänkt sej.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Palle500 skrev: 8 januari 2022, 20:20:36 Jag bor i mälardalen när Stockholm så Malmö blir helt fel.
Jahapp, vet inte vad jag fått Skåne ifrån då. :mrgreen:
Men är motorerna kass kan du ju slänga in en Nissan-diesel i dem, det finns det ju nästan kompletta instruktioner för det på nätet. :wink:

Glenn skrev: 8 januari 2022, 21:49:27 Är förstärkningarna fastlödda dom med ? isåfall kan man nog löda loss, laga och löda fast förstärkningen igen.
Ja, det är ju i och för sig inte helt osannolikt. Får kolla igen på hur de sitter.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Problemet för mig är att få adapterplattan tillverkad. Saknar både fräs och kompisar som kan fixa detta. Original motorerna går att renovera är inte helt kassa. Är nog brända ventiler m.m på den ena och den andra vill stanna när den är varm och startar inte innan den har kallnat. Ja jag har bytt magneten. Är något med förgasaren, förvärmningen i grenröret gissar jag på. Sen behöver man flytta prylar från den ena så att man får en frisk traktor. Men det är lite olika årsmodeller så allt passar inte. Ev är den ena en T22 och den andra en T24. Är så dumt gjort från fabrik att handbromsen nöter emot typplåten så den är oläslig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Var till Sverull här om dagen, de menade på att det skulle fungera lika bra med en helt vanlig tätning modell sån här:
uni_packbox_styck_1742_dup3_medium.jpg
Så det fick jag med mig en hem. Monterade den igår efter att ha putsat till pumpaxeln lite samt monterade ett par nya o-ringar i pumpen. Lyckades fixa till en bättre passande remskiva så jag inte behövde svetsa i pumpaxeln som tidigare.. Och som bonus är denna nu hyfsat centrerad till skillnad från den gamla.
Svarvade hålet lagom stort på en remskiva jag hittade och lyckades brotscha ett hyfsat kilspår i svarven.

Monterade pumpen och den håller tätt. :bravo:
Dock hände inget i lyftarmarna till en början. Lossade tryckslangen vid pumpen, jodå där kommer olja och känns som att det är bra med tryck. Lossade samma slang där bak, ingen olja. :humm:
Visade sig vara tvärstopp i slangen, full med rost och skit första fem centimeterna eller något. Lyckades dock till sist peta ut allting där så det blev hål, då funkade alltihopa sen.

En liten egenhet bara, slår i skyddet vid spaken innan de kommit upp till maxhöjd.
20220118_192408_1.mp4
20220118_192443.jpg
Skrev i en hängiven facebook-grupp för dessa traktorer om mitt skydd satt fel eller liknande men nä. Så antagligen har lyftarmarna någon gång monterats för högt i splinesen, får prova att flytta ner den något hack.



Har för övrigt pysslat med ett lite annat traktorrelaterat sidoprojekt på sistone, byggt om skopan till brukstraktorn till trima-fäste. :)
Alltså kapat bort original-fästena, byggt ihop ett trima-fäste, monterat skopans originalfäste på detta, och svetsat nya trima-krokar på skopan. Blev riktigt bra! Fattas bara lite färg så är det redo att åka tillbaka på traktorn.
20220118_195655.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar