Projekt lillfräsen

Berätta om dina pågående projekt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

H.O skrev: 25 september 2021, 10:47:12 Imponerande, verkligen bra jobbat! :tumupp:
Har varit fascinerad av Geneva-mekanismen länge, aldrig byggt någon dock.
Man får tacka ;) vi får väl se om det överhuvudtaget funkar eller om det blir flopp delux :rofl Vad gäller geneva-mekanismen så får vi se hur den funkar, det såg ut att gå när jag satt och vände och vred på den i caden, sen var väl tanken att drivhjulet skulle varit i stål samt ett lager istället för bara en pigg, men jag körde på denna taktiken till att börja med så får vi se hur det sliter på grejjerna... Sen får vi väl se, jag har nästan redan bestämt att jag behöver fixa ny motor till drivningen mot den jag har köpt då det endast är 10rpm på den motorn, vilket med andra ord medför 1varv på växlaren tar en hel minut, men det funkar väl till att börja med...
GeekJoan skrev: 25 september 2021, 19:41:31 :tumupp: Snyggt.
Dom här vita hållarna är dom 3d-printade eller köpta?
Dom är köpta, kände att jag lika gärna kunde köpa dom när det ändå fanns att tillgå samt att jag har sålt 3D-skrivaren sen något år tillbaka.
tecno skrev: 25 september 2021, 19:58:31 Seriöst bygge :tumupp:
Det spörs hur det funkar också, vem vet kanske har varit seriös helt i onödan :lol:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Liten bilduppdatering ifrån projektet igen, verktygsväxlaren monterad på maskinen. Det verkar som att den hänger bra mycket stadigare än jag hade förutsett. Nu väntar jag på lite el-attiraljer/luftgrejjer samt spindel.
Ballade dock ur och blev snål när det kom till spindel då jag hade "två" att välja på endera gå rakt på 2,2kw spindel vilket medförde beställning ifrån kina, vilket medför leveranstider osv samt att det hade dragit med sig byte av VFD tydligen på de vill ha 800Hz, alternativ2 1,8kw spindel som jag kan använda befintlig VFD samt finns lagerförd inom EU för snabbare leverans. Jag gick på det senare alternativet för nu...
Sen har jag även fått lite grejjer till gejd/skruvsmörjning så jag har börjat plocka lite med det, till att börja med är väl tanken att doseringen får skötas av 3st SKF system24 automatic oiler "en till varje axel" kanske blir styrsystems styrda grejjer senare...
Skf oiler.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Otroligt snyggt!

Hur funkar fördelningen av olja mellan de olika komponenterna? Sitter det nåt slags strypning i de cylindriska anslutningarna vid respektive komponent? Om jag fattat rätt så brukar centralsmörjningssystem ha en doseringsventil till varje komponent som "laddas" när oljepumpen går igång och sedan släpper ut inställd dos när pumpen stängs av igen. Dessa "System 24"-doserare verkar snarare ha ett kontinuerlig flöde?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av lgrfbs »

Vad snyggt! :tumupp:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 12 oktober 2021, 15:56:20 Otroligt snyggt!

Hur funkar fördelningen av olja mellan de olika komponenterna? Sitter det nåt slags strypning i de cylindriska anslutningarna vid respektive komponent? Om jag fattat rätt så brukar centralsmörjningssystem ha en doseringsventil till varje komponent som "laddas" när oljepumpen går igång och sedan släpper ut inställd dos när pumpen stängs av igen. Dessa "System 24"-doserare verkar snarare ha ett kontinuerlig flöde?
Jag får tacka så mycket :)
Faktiskt hade jag en fantasi om att det skulle funka utan några doserare eller liknande (hoppas jag) jag har någon förhoppning att oljan ska vara såpas trög (68 alternativt ännu trögare...) att den letar sig till alla smörjpunkterna, men det spörs och se. teorin är sådan iallafall, och det är även anledningen till att jag väljer att ha en behållare per axel för att inte en axel ska få mer smörjning än någon annan typ Z blir utan för att oljan måste ända upp igenom kabelsläpet.
De silvriga grunkorna som sitter i lagerblockena är bara vanliga push to connect luftkopplingar.
Det stämmer förövrigt att "System 24" har ett konstant flöde, jag tänkte till att börja med är det ett enkelt självsmörjande system att börja med. Jag har lite olika ideer om hur jag skulle kunna göra det annorlunda senare, både elektriskt men också tryckluftstyrt kanske...

lgrfbs skrev: 13 oktober 2021, 13:20:20 Vad snyggt! :tumupp:
Jag får tacka så mycket :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av Klas-Kenny »

Fantastiskt snyggt projekt detta.


Slås varje gång jag klickar in i tråden, "lillfräsen" låter som en lillasyster eller något liknande bygge.
Men så är det så långt ifrån en lillasyster man kan komma (nästan). :D

Ser fram emot att få se verktygsväxlaren in action. :tumupp:
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av persa »

Riktigt snyggt 👍👍👍
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Liten bilduppdatering av framstegen i bygget.
Verktygsväxlaren är halft om halft i drift samt den nya 1,8KW ISO20 spindeln är installerad och driftsatt.
Bifogar även en filmsnutt( på första fungerande växlingen, dock utan växlar rotering, därför jag lurar styrningen med induktiva givaren.
Det jag har stött på nu är att jag inte är nöjd med funktionen på roteringen av växlaren. DC-motorn är enligt min mening för klen, den funkar garanterat men jag är inte nöjd med funktionen och då kan jag lika gärna bygga om den...
Strulet jag har just nu är att jag endast har 4axlar på styrningen, vill jag kan jag konfigurera om 4axeln till att styra växlar roteringen. Dock skulle jag vilja ha möjlighet att kunna montera en 4axel på den om jag skulle vilja så vill gärna behålla den "kanalen" ledig, då kommer nästa alternativ endera få tag i något större as till DC-motor eller hitta på något med en stegmotor och en separat styrning till den som i sin tur kan vara typ relästyrd (typ bete sig som en DC-motor) ifrån styrningen.
Jag vet inte riktigt vad som är bäst i detta fallet :humm: som det ser ut nu skulle jag nästan vilja gå på stegmotor spåret då jag känner att jag kan få mycke mer exakt positionering av geneva mekanismen och man kan programmera bort eventuella problem med bromstider osv som det blir på en DC-motor. Dock har jag absolut noll erfarenhet av sådant, så i en perfekt värld skulle jag nog isåfall vilja få tag i någon som har kunskapen av detta och kunde hjälpa mig med en mer eller mindre "plug and play" lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av tecno »

20:an är bra putte-nuttig i sitt lilla format. Ser lovande ut med bygget.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av H.O »

Jag har tidigare använt Trinamic TMCM-1110 Steprocker. Det är en stegmotordrivare med inbyggd motion controller och ett "enkelt" script-språk. Du skulle kunna programmera den att köra stegmotorn 1 varv för varje gång en ingång går hög - eller koda önskat verktygsnummer med hjälp av tre ingångar, t.ex.

Tyvärr verkar de gått upp i pris, dessutom inte i lager (som allt annat) men du kanske kan hitta något liknande.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Liten uppdatering såhär på årets första dag :D .

Inte mycket att visa känner jag. Projektet går som på sparlåga just för stunden känner jag, för det första så är inte tunnplåt riktigt mitt intresse, lite som med träarbete tycker det är ofantligt tråkigt samt att jag aldrig blir nöjd med resultatet :doh: Samt att jag har haft lite strul med andra grejjer under julledigheten (typ avlopp)... :lol:
Jag har några bilder att bjuda på iallafall, Sen har jag även skaffat en Nema24 stepper med inbyggd drivare och återkoppling för att frammöver kunna bygga om motorn på verktygsväxlaren. det är dock ett senarelagt projekt känner jag, får nog börja med att få ihop kapslingen nu :shock:
Det som saknas just nu är då endel av vänstersidan av kapslingen samt någon variant av dörr, inte riktigt överens med mig själv hur jag ska lösa det ännu, samt att jag har dragningen av smörjslangarna till Z-axeln kvar(grejjerna finns och väntar på montering). Sen har jag åter igen börjat fundera på om jag ska köra olja eller fett till smörjningen av linjärskenor och skruvar :humm: Smörjsystemet är draget med 4mm(utvändig) typ nylon/polyuretan luftslang samt 4mm kopparrör mellan lager och skruvar, jag kör på en smörjkrets per axel X,Y och Z. Jag vet inte om fett kan bli för trögt i de små 4mm slangarna kanske 2,5mm invändiga. Att smörjan kommer fram till varje enskilt lager/skruv hoppas jag på ska funka, annars tar jag det därifrån den gången...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar