Styra alarmtuta med krets

Berätta om dina pågående projekt.
Hemmek
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 januari 2012, 03:52:14
Ort: Älmhultstrakten

Styra alarmtuta med krets

Inlägg av Hemmek »

Tjena, nu är jag åter här med dumma frågor :P

Till dom glada nyheterna, nu är jag utbildad sjöingejör istället och jobbar som maskinist på en båt.
En båt som av någon anledning är utrustad med världens mesigaste alarmtuta till hytten. (maskinrumslarm).

Vilket till min skam har gjort att när jag sover som tyngst och vi får maskinlarm på min vakt, att jag helt sonika sover vidare, med resultatet att efter en stund larmar det i ALLA maskinisthytterna.
Det har lett till att jag fick en extra tut i handen denna påmönstring.

Av ren jävelskap är det en fan det inte går att ställa volym på, och den ger 95dB. Resultat är att ALLA vaknar när mitt larm går och mina trumhinnor fladdrar i öronen.
Men jag är inte den som inte kan jävlas tillbaka, och min avlösare ska jag defenetivt jävlas med innan han blir pappaledig.

Spänning 24Vdc
Reläutgång från larmpanel 24+ samt 0 minns inte storlek på säkring men 0.5-1amp (räcker gott och väl)
Här är det alltid spänning även när inget larm går.

Utan sen finns det reläer i själva larmpanelen, dvs C-NO-NC Så i detta fallet 24+ till tut, nollan tillbaka till NO därefter C-> 0.
Bryter alltså nollan, det för att Tutan har en 24+ ingång, och två olika 0or, 0a för fast ton, 0b för alarmsignal (finns lite olika att välja på)

Så vad jag vill är främst att kunna dra ner på spänningen, till tutan så vi börjar på kanske 9V (borde vara betydligt tystare då) för att sedan efter tid stegra sakta upp mot 24V.
Då för att inte låta högre än nödvändigt för att väcka mig, och ge mina grannar en chans att sova förbi ett maskinrumslarm.

En annan kul funktion hade varit att koppla om så jag lägger mig på 0a för och bryter signalen för att köra personlig alarmsignal, (kanske börja med ett försynt pip på låg volym, efter 3 sek, två pip lite högre volym för att sluta i flyglarm på max volym)
Såklart ska det ställas om till att spela bjällerklang till att det är dags för avlösning.

Nu då till frågan hur ger jag mig enklast på denna nöten?
Jag misstänker att det enklaste är att ta matning till kretsen direkt på reläutgångarna, dra ner spänningen med motstånd till "rätt spänning för kretsen".
Men sen då?

Två transistorer? en för switning av/på och en för spänningsreglering?

Vilken styrning är enklast att jobba med?
Vilka vägar kan jag gå?

Hur hade ni som kan löst problemet?
Enklast och bäst att lära sig?

Jag är ganska kass, har klippt och klistrat kod till Arduino förut, försökt få igång en pic.

Men inget mer avancerat, eller jo jag har och kan väl programmera lite PLC osv om jag hittar mina anteckningar från skolan.
Jag vill lära mig så jag faktiskt kan använda det skarpt, för att med tiden kunna lösa problem ombord, bygga enkla kretsar för att logga driftstimmar, fjärravläsning osv.
(tänkte ev ta någon kurs i automation för att salta mitt CV lite)

Mvh H