Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av säter »

Så länge man har tillgång till nolla, finns det väl ingen anledning att köra med transformator?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av metric »

Linkon skrev: 23 februari 2021, 20:32:08 Känner att jag inte riktigt får svar på mina frågor i tråden tyvärr.
Lägger jag spänning mellan två faser så får jag 400v. Detta ger mig mindre ström men samma effekt.
Skulle jag ta spänningen mellan två faser och lägga in i en transformator som puttar ut 230v + - så borde jag kunna ta ut samma effekt där fast det blir mer ström i den sekundära kretsen.

Är så inte fallet så får ni gärna förklara istället för att hänvisa till att läsa om på växelström.

Krets 1
400V

Krets 2
efter trafo
230V

Strömmen på de båda sidor blir olika? Right?
Om jag tar ut ström direkt mellan fas och nolla blir strömmen samma som om jag tar ut dem sekundärt via trafo.
Hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i detta.
Jag förstår inte vad du undrar över.
Om du transformerar upp eller ned spänningen så kan du fortfarande ta ut samma effekt ( P=U*I).
Om man bortser från förlusten i transformatorn.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av AndLi »

Enda gången man väl skulle vinna något på att köra en trafo är väl om man har EN 230V last som är för stor för att drivas på en fas, då kommer strömmen precis som limpan4all skriver bli mindre om man kör 400V. Men det är ju osannolikt att det bara finns ett enda 230V powersupply?
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av WhyNotOnMars »

Linkon skrev: 23 februari 2021, 20:32:08 Lägger jag spänning mellan två faser så får jag 400v. Detta ger mig mindre ström men samma effekt.
Skulle jag ta spänningen mellan två faser och lägga in i en transformator som puttar ut 230v + - så borde jag kunna ta ut samma effekt där fast det blir mer ström i den sekundära kretsen.

Är så inte fallet så får ni gärna förklara istället för att hänvisa till att läsa om på växelström.

Krets 1
400V

Krets 2
efter trafo
230V

Strömmen på de båda sidor blir olika? Right?
Om jag tar ut ström direkt mellan fas och nolla blir strömmen samma som om jag tar ut dem sekundärt via trafo.
Hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i detta.
Ja, om du har EN last att koppla in kan du få högre effekt genom att koppla den mellan två faser (400 V) än att koppla den mellan fas och nolla som i ett vanligt vägguttag (230 V). Om det t ex är 10 A säkringar kan du då dra 400 V * 10 A = 4000 W istället för 230 V * 10 A = 2300 W. Men du kan inte koppla in TRE sådana laster (en mellan varje par av faser), eftersom de alla tre delar på de där tre 10 A-säkringarna. Du kan antingen koppla tre stycken laster så att varje last är kopplad mellan en fas och nollan (så kallad Y-koppling), då får du ut 3 * 230 V * 10 A = 6900 W. Eller så kan du koppla in tre laster mellan faserna (D-koppling), men då kan varje last bara dra 5.77 A, annars går en säkring eftersom de delar på säkringarna. Totala effekten blir då 3 * 400 V * 5.77 A = 6900 W (dvs exakt samma).
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Tack! Det var flera stycken bättre svar, förutom det negativa om att jag inte kan Trefas.
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

mrfrenzy skrev: 23 februari 2021, 20:47:39 Tänk på att om du kopplar en 4000W belastning till 400V och den drar 10A så drar den det från TVÅ faser och belastar alltså TVÅ huvudsäkringar. Båda säkringarna belastas med 10A.

Samma belastning på 230V drar 17A men bara från EN fas.
Yes, bra.

Då landar jag i två alternativ.
Det ena är att jag drar en 5ledare typ 5G2,5 bort till rummet.
Eller att jag drar 3st 3G2,5.
När jag läste runt lite och klurade så var jag osäker över nollan. Och då läste jag lite förbigående i ett svar från en Elingenjör att det är en neutralledare per fas. Har man flera blir nollan överbelastad.
Senare har ju någon sagt i denna tråden att nollan inte används och att faserna tar ut varandra.
Jag sitter å klurar lite och kommer inte riktigt på vad som verkar vettigast. Är inte strömmen mest sugen på att gå till återledaren alltid? Och om inte, borde det inte bli 400V då om strömmen vill tillbaka till sina faskompisar?

Hur som, frågan är då alltså om det räcker med en återledare? Att dra en enda 5G2,5 kabel bort och sedan dela upp det i flera 3G2,5 längre bort blir ju mycket lättare än att dra 3 kablar hela vägen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av danei »

Har du lika last på alla faser utan övertoner så kommer nollströmarna att ta ut varandra. Nollan behövs, men kommer inte att bli hårt belastad. De tre faströmmarna varierar ju hela tiden från positiv till negativ, dessa variationer är förskjutna mellan faserna. Så summan blir hela tiden noll. Om lasten är olika stor i faserna blir det en ström i nollan. Men aldrig större än den maximala faströmmen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

Du vill väl undvika överhettning och brand i största möjliga mån? Alltså kommer du bara belasta dina uttag med 10A inte 16A.
Har du minskat ambitionerna från 63A till 16A?

Isåfall hade jag dragit 1st 5G2.5 till rummet
Satt upp en undercentral med 6st 10A säkringar
Monterat 6st 10A uttag

Varje uttag kan då belastas med 8A kontinuerligt utan problem med huvudsäkringarna, även toppar på 10A går bra.
8A * 230V * 6 uttag = 11 040 W
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Jag hittade ett bra svar på ett annat forum:
"Vi har i Sverige 3-fas system, detta har vissa för och nackdelar. Nollans uppgift är att föra tillbaka obalanser i 3-fassystemet.

Om man tänker sig ett badrum med 3 olika apparater, varje apparat drar exakt 10 Ampere. Vidare har vi 3 matningar L1,L2,L3 och neutral (och att de i centralen också är anslutna till var sin fas)

Om L1 drar 10 ampere och L2 och L3 är noll då kommer det gå 10 Ampere i Nollan.
Om L1 och L2 drar 10 A, L3=0, då kommer det att gå 7 A i nollan.

Om L1=L2=L3 =10 ampere så kommer det att gå 0 Ampere i Nollan.

Jag kommer som elektriker ofta i kontakt med "hempulare", många gör snygga jobb men fel just på detta....

De ansluter de 3 säkringarna till samma fas, drar 3 ledningar (brun,svart,grå) till förbrukaren men bara 1 nolla (blå).
Då blir det: 3x10 Ampere i nollan, och det blir överhettning oftast i anslutningarna.

Detta fel är dock ganska lätt att hitta.

Om man spänningsmäter mellan ledarna så skall det alltid vara 400 volt, då vet man att det är olika faser. Om t.ex brun och svart båda är kopplade till L1 är spänningen mellan brun och svart ledare 0 volt. Om det är 230 volt så är någon fas felkopplad som nolla."

Jag är lite nyfiken på hur man räknar ut detta dock "Om L1 drar 10 ampere och L2 och L3 är noll då kommer det gå 10 Ampere i Nollan.
Om L1 och L2 drar 10 A, L3=0, då kommer det att gå 7 A i nollan."

Men jag landar nog i 20A säkringsrad och 5G2,5.
Då har jag 20A att ta ut på tre faser.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

2.5-kvadrat kabel avsäkras normalt med 16A. Ska man ha högre säkring krävs noggrann eftertanke och koll på alla regler.
Inget som rekommenderas för en hempulare utan då är det bättre att dra 4 mm2 eller 6 mm2 direkt.

Vad har du för huvudsäkring och vad är största du kan få?
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Jag har inte kollat upp det ännu. Men ska ringa nätbolaget och kolla med dem lite. Men vill helst ha tänkt lite innan jag gör det.
Sitter och kollar på en ny undercentral.
Varför kan man inte ha 20A säkring till 5G2,5? Jag kollar på någon sida som heter "Kabelstickan" och där verkar det vara 23A som är nominellt strömvärde.
20A största säkring.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av danei »

Det beror på förläggning och sträckor. Det går under bra förutsättningar. Men kräver att man vet vad man gör. Vill man inte räkna och ha koll på alla detaljer kör man med tumregler som ger lite större marginaler. Då säkrar man inte 2,5mm^2 med mer än 16A. Sedan finns det fall där även det är för mycket, men normalt sett funkar det.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av larky »

Jag tycker att du ska räkna lite fram och baklänges.
Börja med huvudsäkringen, den kommer i olika steg som innebär olika fast kostnad.
Kolla med ditt elbolag vad kostnaden för varje alternativ är, och sen räknar du;
400(volt)*sqrt(3)*huvudsäkring, exempelvis
400*sqrt(3)*16=11085W

11085W är hur mycket du kan får ut med 16A huvudsäkringar.

Sen får du fördela, lämpligtvis via byggcentraler med 6 uttag, typ
302525.png
Det ger minst fast installation, bara några trefasutag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Palle500 »

Grafikkorten kan ju få vila lite från all asymmetrisk beräkning och räkna lite på reaktiv effekt och ojämn fasbelastning, samt temperaturer vid förläggning av kablar.
Tycker de flesta svaren varit solklara hur man gör en vettig och säker installation. Men det är svårt att få TS med på noterna. Men visst man skall ifrågasätta och till sist trillar poletten ned. Så är det för mig i varje fall.
Får installera en synkronmotor som kompenserar för all asymetrisk belastning som Bitcoin beräkningen genererar.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Gimbal »

Hur många Watt behöver du (Linkon)?
Skriv svar