Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Berätta om dina pågående projekt.
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Jag har precis börjat att framställa kryptovaluta med hjälp av GPU (grafikkort). Jag har nu 3st igång och de drar in mellan 250-400kr/dag sammanlagt efter kostnad av el.
GPU är ju svåra att få tag i. Men jag har ställt mig på kö och i förskott betalat ca 120t kr för ytterligare 9 GPUer.
Just nu är jag bara i början på mitt projekt. Men frågan är ju hur långt jag ska gå.
Just nu drivs mina 3 kort via 2 datorer nere i källaren. En säkring på 10A och den klarar inte spec mycket mer. Jag ligger nog på 5-6A där nu. Och under veckan nu droppar en hel del grejer in på posten.

Frågan är nu, hur ska jag försörja alla detta med ström?
Alt 1 Jag tar min lediga säkringsrad (tidigare bastu), säkrarar upp till 20A på var och en av de tre faserna. Drar 3st nya 3Ledare bort till det specifika rummet och sätter upp lite vägguttag och märker upp.
Här finns alla möjliga funderaringar som jag inte är riktigt säker på. Klarar vägguttagen detta? osv.
Jag har tänkt använda 2,5mm2 kabel här.

Alt 2
Är att använda mig av en egenklurad lösning. Jag är ju inte behörig installatör. Men känns som att man borde kunna dra en grövre 3ledare ut till rummet.
Transformera ned mellan faserna 3st Trafo 400/230 och sedan plocka ut mer Effekt totalt den vägen.
Om jag tänker rätt borde jag kunna plocka ut lika mycket ström, men ändå få mer effekt.

Båda alternativen inkluderar att jag säkrar upp huvudsäkring till 63A mm.
Har några andra alternativ jag försökt leta fram men inte lyckats hitta lösning. Ex 3fas PSU (powersupply) som direkt strömför ett helt stativ med GPU 12v och 8pins/6+2Pins. Men har inte lyckats hitta något sådant.

Har ni några spontana tankar? För? emot?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

Transformator hjälper inte, totala effekten du kan få ut är densamma oavsett. 63x3x230 W eller 63x1,73x400 W

Du ber din elektriker att sätta upp en ny liten central i datarummet som har en egen kabel från elmätaren.
I den centralen kan det sitta exempelvis 18st säkringar som matar 18st 1.5 mm2 kablar till 18st vanliga uttag.

Finns ingen anledning att maxbelasta uttag med 10-16A.
Glöm inte ventilation/kyla.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Priser för GPU och för uppsäkring av inkommande låter tungt att betala igen på kryptovaluta. Men det är ett ämne helt för en annan tråd eller denna när grundfrågan är avklarad.

Att du inte får göra nåt själv förstår du redan. Så helst ser vi ju att du anlitar elektriker.
Ska du ändå göra det själv så jobba säkert. Bryt huvudströmen innan du gör nåt. Och innan du skruvar efter att ha brutit strömmen, MÄT att det är strömlöst.
Att koppla 1-fasuttag är ju rätt enkelt, 3 ledare att hålla reda på, förutsätter att du kan det. När du kopplar så är det viktigt med rätt skallängd vid pushlock, och rätt åtdragsmoment vid skruvterminaler.
Sen köper du riktigt material, inget skit från lågprisbutik. Särskilt inte om du ska köra lite ström genom det. Så schneider och eljo mfl är rätt märken att gå på.

Vanliga vägguttag klarar i regel 16A, det står alltid på dom om dom klarar det. Med klarar så betyder det i princip att du då kan ha dom till en grupp avsäkrad 16A, sen lär du inte dra 16A genom uttaget i detta fall.
För du sätter upp uttag så du har en brunn för varje PSU du ansluter. Grendosor skulle jag undvika vid högre laster. Och dom är nog ovanligare för 16A ?

Sen anser jag att du tar din grupp från din bastu, säkrar av 3x16A och går ut med antingen en 5g2,5 till nåt lämpligt som sen går ut med 3g2,5 till uttagen. Eller om centralen är nära, direkt med 3st 3g2,5 till uttagen. Från första uttaget kan du ju gå vidare till nästa uttag.
Vet inte hur många uttag som är lämpligt att hänga på i serie efter varandra dock.

Ett trefas PSU för 12V borde finnas i servervärlden. Kanske rent av billigt då det är lite obskyra saker. Men om du köper begagnat så vet du inte livslängden och med ett stort PSU så slocknar ju en så stor del av din gruva om det dör.

At säkra upp huset till 63A är dyrt, och kräver att du sen ändå säkrar ner till 16A eller 10A för dina enfasuttag. Som du visserligen kan ha en himla massa av innan huvudsäkring går, men hur stort ska detta bli?
Räkna lite först, och bygg ut vartefter. Man blir inte rik på de höga inkomsterna, utan på de låga utgifterna.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av rikkitikkitavi »

63A i en vanlig villa innebär nog att man får gräva ner en ny servisledning. Det blir vansinnigt dyrt. Tar tid. Att gå över 25A är faktiskt lite komplicerat i de flesta fall
Och eftersom du kör mining så är lasten tämligen konstant hög.

Om din rigg drar sisådär 3N 16A eller vad du säkrar av den behöver du definitivt titta på ventilationen. Du kan nog stänga av övriga värmesystem i huset :)

Och när jag menar ventilationen menar jag att du måste öka ventilationsflödena in och ut ur huset. Inte bara flytta luften från serverrummet till övriga rum. Och det väldigt mycket.

En kylanläggning kommer också bli ganska dyr, då det är stora effekter och även om dess COP är hög blir det lite effekt. Det handlar om 2-3 st normalstora luftvärmepumpar som kör som AC för att kyla bort 3X16A.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

För en sånhär applikation kör man rimligen bara med utomhusventilation. De 10-20 dagar per år som det är för varmt stänger man bara ner produktionen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av danei »

Ett alternativ är kanske att utlokalisera anläggningen. Det finns nog många dom kan tänka sig att ha ett element i källaren och bara betala den fasta nätavgiften. Lite bökigare med åtkomst om det strular dock.
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

mrfrenzy skrev: 23 februari 2021, 07:15:10 Transformator hjälper inte, totala effekten du kan få ut är densamma oavsett. 63x3x230 W eller 63x1,73x400 W
Varför hjälper inte transformator?
Om jag drar dit två faser och kopplar mellan dem så blir det ju mer effekt med mindre ström.
15000W/400
15000W/230
Eller räknar jag fel?
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

FormerMazda skrev: 23 februari 2021, 07:22:30 Sen anser jag att du tar din grupp från din bastu, säkrar av 3x16A och går ut med antingen en 5g2,5 till nåt lämpligt som sen går ut med 3g2,5 till uttagen. Eller om centralen är nära, direkt med 3st 3g2,5 till uttagen. Från första uttaget kan du ju gå vidare till nästa uttag.
Om jag går ut ned en 5ledare men inte ansluter en trefas maskin utan använder faserna separat mot nolla blir det väll fel?
Då blir ju nollan överbelastad? Känns precis som jag rent elektriskt måste ha 3G2,5 gånger 3st ut från proppskåpet direkt.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av limpan4all »

Ja, du räknar fel, eller mera korrekt du tänker fel. Dessutom är det du funderar på inte kostnadseffektivt.

Om du skall driva 230V utrustning så är det absolut billigast att ansluta varje utrustning till varsin fas och sedan mot nollan.
Om det är tre likadana utrustningar som drar lika mycket effekt och inte har övertoner på 3, 6, 9 osv så kommer strömmen i nollan att bli just noll och inget annat.

15000W=3faser*230V*21,7A försöker du ta ut 15000W via 400V så blir fasströmmen 37,5A istället (och den tredje fasen går obelastad vilket skulle ställa till problem med matningen till huset) oavsett om du går vägen via en 400/230V transformator eller inte (15000/230=65,2A ström) så du skulle behöva en 15kVA transformator på 400/230V kostar nog uppåt 50kSEK och till ingen nytta för dig.

Så hur skall du då lösa ditt problem. Undercentral är rätt väg att gå.
Men om du inte har tillräckligt med effekt. Utlokalisera då dina riggar, jag skulle gärna lokalisera några mot att du betalar den löpande elkostnaden...
Jag kan ta ut 11,5kW per fas om ingen elbil skall laddas...
Mina försäkringar är på 125A så det går att säkra upp om jag skulle vilja och behöva.
Gratis uppvärmning är definitivt inte fel och bandbredd finns det i gigabitområdet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av FormerMazda »

Linkon skrev: 23 februari 2021, 14:06:33
FormerMazda skrev: 23 februari 2021, 07:22:30 Sen anser jag att du tar din grupp från din bastu, säkrar av 3x16A och går ut med antingen en 5g2,5 till nåt lämpligt som sen går ut med 3g2,5 till uttagen. Eller om centralen är nära, direkt med 3st 3g2,5 till uttagen. Från första uttaget kan du ju gå vidare till nästa uttag.
Om jag går ut ned en 5ledare men inte ansluter en trefas maskin utan använder faserna separat mot nolla blir det väll fel?
Då blir ju nollan överbelastad? Känns precis som jag rent elektriskt måste ha 3G2,5 gånger 3st ut från proppskåpet direkt.
Näpp, because växelström.
Spänningen svänger ju och de tre faserna är ur fas mot varandra, så därför blir inte strömmen genom nollan summan av alla faserna.
Läs mer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av AndLi »

Vi bränner säkert 10-15 MWh per år i bara hålla stugan frostfri vinterhalvåret, skulle man byta ut elementen mot en bitcoin rigg alltså.. eller en per rum... :)
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av WhyNotOnMars »

Det är nog många som gärna skulle vilja ha en bitcoin-miner hemma under vintern som gjorde att man fick gratis värme. Men jag antar att de som minar på ett eller annat sätt inte betalar för elen, så de är naturligtvis inte intresserade av att ställa ut maskinerna på platser där de gör nytta. Om inte annat är ju risken att de går sönder eller försvinner högre än om man har dem i sina egna lokaler.

Själv har jag direktverkande el här hemma och betalar ett antal tusen i månaden för uppvärmning under vintern, och då värmer jag ändå bara en liten del av huset.
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Känner att jag inte riktigt får svar på mina frågor i tråden tyvärr.
Lägger jag spänning mellan två faser så får jag 400v. Detta ger mig mindre ström men samma effekt.
Skulle jag ta spänningen mellan två faser och lägga in i en transformator som puttar ut 230v + - så borde jag kunna ta ut samma effekt där fast det blir mer ström i den sekundära kretsen.

Är så inte fallet så får ni gärna förklara istället för att hänvisa till att läsa om på växelström.

Krets 1
400V

Krets 2
efter trafo
230V

Strömmen på de båda sidor blir olika? Right?
Om jag tar ut ström direkt mellan fas och nolla blir strömmen samma som om jag tar ut dem sekundärt via trafo.
Hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av danei »

Du har fått svar, det är bara att du inte förarår det eftersom du inte vet hur växelströmsnätet funkar.

De svar du fått är helt korrekta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

Tänk på att om du kopplar en 4000W belastning till 400V och den drar 10A så drar den det från TVÅ faser och belastar alltså TVÅ huvudsäkringar. Båda säkringarna belastas med 10A.

Samma belastning på 230V drar 17A men bara från EN fas.
Skriv svar