1000W lampa

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 1000W lampa

Inlägg av rikkitikkitavi »

DaXiong skrev: 7 februari 2021, 12:54:07 Eller om man inte vill betala tusentals kronor: https://www.banggood.com/AC-220V-4000W- ... rehouse=ES
Nu förstår jag inte. I en annan tråd går du bananas över ett hemmabygge med en variac och här länkar du till Kinaskit.
Båda nätanslutna. Bristande isolering etc, hur fungerar det?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: 1000W lampa

Inlägg av DaXiong »

rikkitikkitavi skrev: 7 februari 2021, 20:43:13 Nu förstår jag inte. I en annan tråd går du bananas över ett hemmabygge med en variac och här länkar du till Kinaskit.
Båda nätanslutna. Bristande isolering etc, hur fungerar det?
Hellre kinaskit med metallchassi än 3d-print-skit som är gjort med plast för krimskrams som självförstörs i 50-grader eller från luftfuktigheten och som blir elektriskt ledande vid 70 grader.

Hur vet du att den har bristande isolering? Från indignerade youtubers som tycker "ooh, it's dangerous" när de inte förstår dubbelisolering och tvångsmässigt sitter och borrar hål i anodiserad eller skyddslackad metall i en konstruktion som fungerar på samma sätt som Mascot-aggregaten jag har på jobbet?

Om man ska köpa något utan egna kunskaper och det ska vara säkert så är det väl en KIEA men något säger mig att TS inte vill lägga X antal tusenlappar på projektet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1000W lampa

Inlägg av mrfrenzy »

Den här prylen från banggood har metallhölje och ojordad nätsladd, samt ett uttag godkänt för 110V när apparaten är märkt "220V". FCC och CE-märkena lyser med sin frånvaro.

Om man importerar en sådan till EU bör man ha nödig kunskap att ta isär den och inspektera samt göra eventuella ombyggnader som behövs för att få den säker.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 1000W lampa

Inlägg av FormerMazda »

Ta gärna ett kort på din lampa, för när jag googlar på sockeln och effekten så får jag fram mycket "HID Metal Halide"..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 1000W lampa

Inlägg av rikkitikkitavi »

DaXiong.

Du länkar till en apparat som är olaglig att koppla in. Och direkt farlig iom den saknar jordad anslutning och uppenbarligen inte är dubbelisolerad etc
Det mesta av dessa elektriska apparater från Kina Siter är undermåliga säkerhetsmässigt. Man får vad man betalar för.


Det är därför jag reagerar. Det är ingen skillnad för denna apparaten eller en hembyggd vridtrafo sett till regelverk och exempelvis vilka standarder som måste uppfyllas.
I ena fallet är det olagligt enligt dig och i andra fallet... Därför förstår jag inte hur du resonerar.


Frågan är också hur bra en dimmer kommer fungera med låglast på en glödtråd.

Vad är resistansen vid lagom fin glöd, 5 ggr kallresistansen? Kallresistansen är ca 10-12 ggr lägre än vid 2700K eller så. Så de 50ohm är 5 ohm vid 20C och ca 25 ohm vid fin glöd?

Men en dimmerlösning som klarar av en så låg last behöver vara stor, kan den reglera effektivt på så små laster? Vad handlar det om, kanske 50-100W?
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: 1000W lampa

Inlägg av Zhorts »

https://www.thomann.de/intl/stairville_ ... dimmer.htm kanske? Säker i alla fall, men den hackar ju "fult".
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 1000W lampa

Inlägg av säter »

the_bear_58 skrev: 7 februari 2021, 07:13:26 sockel är E39.
Är det verkligen E39?
Jag trodde att E40 var standard för glödlampor?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: 1000W lampa

Inlägg av DaXiong »

rikkitikkitavi skrev: 8 februari 2021, 08:34:10 DaXiong.

Du länkar till en apparat som är olaglig att koppla in. Och direkt farlig iom den saknar jordad anslutning och uppenbarligen inte är dubbelisolerad etc
Det mesta av dessa elektriska apparater från Kina Siter är undermåliga säkerhetsmässigt. Man får vad man betalar för.


Det är därför jag reagerar. Det är ingen skillnad för denna apparaten eller en hembyggd vridtrafo sett till regelverk och exempelvis vilka standarder som måste uppfyllas.
I ena fallet är det olagligt enligt dig och i andra fallet... Därför förstår jag inte hur du resonerar.
Det är samma sak som gäller som för den 3d-printade vridtrafon, det är lagligt om man har tillräckliga kunskaper och "vet" att den är säker. Att vridtrafon inte är säker vet vi, alltså får den inte kopplas in. Om den här är osäker behöver man nog öppna för att avgöra.

Det är inget farligt eller konstigt i sig med ojordad sladd och metallchassi som inte är jordat om det är anodiserat eller lackat så det inte leder ström. Den här trafon har också ojordad sladd och metallchassi: https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-48- ... p/16964423
mrfrenzy skrev: 8 februari 2021, 00:32:27 Den här prylen från banggood har metallhölje och ojordad nätsladd, samt ett uttag godkänt för 110V när apparaten är märkt "220V". FCC och CE-märkena lyser med sin frånvaro.
Hur vet du att uttaget bara är godkänt för 110V? Om den är gjord för den kinesiska marknaden är det CCC som används, inte FCC eller CE.
mrfrenzy skrev: 8 februari 2021, 00:32:27 Om man importerar en sådan till EU bör man ha nödig kunskap att ta isär den och inspektera samt göra eventuella ombyggnader som behövs för att få den säker.
Rätt, jag borde skrivit det som brasklapp när jag länkade till den.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 1000W lampa

Inlägg av E Kafeman »

Ja det är lite skumt om det är E39 och lampa för 240V.
Vanligen är det E39 för 110V och E40 för 240V.
Troligen enklast och minst illa rekommenderade är att byta sockeln till E27 för bättre urval av lampor med svagare sken.
Det finns alternativt sockelinsatser till E27 om man av dekorativa skäl inte vill byta sockeln. Gissar att det är en gråzon om man bör göra på det viset men det är inte svårare än att montera än en glödlampa.
Med E27-sockel finns stor variation på ledlampor att välja bland, kanske i liknande utförande som original lampan med troligen långa filament.
Allt Kina-tillverkat förstås.
lamps.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 1000W lampa

Inlägg av Nerre »

DaXiong skrev: 8 februari 2021, 11:28:48 Det är inget farligt eller konstigt i sig med ojordad sladd och metallchassi som inte är jordat om det är anodiserat eller lackat så det inte leder ström.
Jag känner inte till nån elsäkerhetsstandard som räknar den typen av ytbehandling som isolering.

Om en produkt med metallhölje är klass II så krävs det att det sitter isolering innanför metallhöljet, så att alla spänningsförande delar är isolerade från metallhöljet.
Den här trafon har också ojordad sladd och metallchassi: https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-48- ... p/16964423
Det står "Jordat utförande" under Produktdetaljer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1000W lampa

Inlägg av mrfrenzy »

Zhorts skrev: 8 februari 2021, 09:00:44 https://www.thomann.de/intl/stairville_ ... dimmer.htm kanske? Säker i alla fall, men den hackar ju "fult".
Den här kommer fungera helt perfekt, köp den så är problemet löst.
Elsäkerhetsmässigt stabil konstruktion så det är bara att koppla in lampan.

Bra pris var det med.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 1000W lampa

Inlägg av hcb »

Jag håller med mrfrenzy, speciellt som den verkar ha en inställning för "preheat" vilket väl mer eller mindre är det som TS vill göra. Klarar den det borde den kunna reglera ned till mysglöd.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 1000W lampa

Inlägg av rikkitikkitavi »

Klarar den det , med tanke på att impedansen är ca 25 ohm på glödtråden? Typish?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 1000W lampa

Inlägg av hcb »

Vet inte :)
Men är inte DMX för scenbelysning? Med maxström 10 A och en inställning för "preheat" så tycker jag de borde tänkt på användning med starkt glödljus, men jag hade nog ringt och frågat först.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: 1000W lampa

Inlägg av DaXiong »

Nerre skrev: 8 februari 2021, 11:52:46
DaXiong skrev: 8 februari 2021, 11:28:48 Det är inget farligt eller konstigt i sig med ojordad sladd och metallchassi som inte är jordat om det är anodiserat eller lackat så det inte leder ström.
Jag känner inte till nån elsäkerhetsstandard som räknar den typen av ytbehandling som isolering.

Om en produkt med metallhölje är klass II så krävs det att det sitter isolering innanför metallhöljet, så att alla spänningsförande delar är isolerade från metallhöljet.
Den här trafon har också ojordad sladd och metallchassi: https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-48- ... p/16964423
Det står "Jordat utförande" under Produktdetaljer.
Sorry, tänkte egentligen på en annan modell men fick upp den där och tänkte det var samma.

Men här är en annan modell med ihopskruvat metallchassi som har ojordad europlug och räknas som klass II:

https://www.elfa.se/Web/Downloads/47/36/06984736.pdf

Isoleringen är att det sitter spacers mellan kretskortet och chassit? Det är väl inget som säger att det inte är samma på "kinaskiten"?
Skriv svar