Experimentverkstad 2.0

Berätta om dina pågående projekt.
mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av mange74 »

Tack för tipset!
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Fick tag på lite skärande verktyg för bra priser så nu har jag ändplanfräsar i snabbstål för en livstid ungefär. Följde även med lite hållande verktyg, bland annat weldonhållare, ER-hylschuckar i lite olika storlekar, ER-hylsor, skivfräsar och lite annat smått och gott.
IMG_3144.JPG
IMG_3157.JPG
Har funderat länge på hur huvudarbetsbänken ska se ut men beslutade mig till sist för att gå för en träskiva. Köpte Bauhaus "arbetsskivor" som är 80 djupa. Monterade den på två rejäla benbockar som jag hittade i en container. Ska staga upp skivan undertill genom att skruva dit två vinkeljärn längs fram och bakkant, montera bakstycke för sidostabiliteten och förstärka med plåt där skruvstycket ska monteras.
64174991459__407122F6-D183-4782-A1DD-B979FD873DDC.JPG
64175179013__6C2E9597-0B3B-489F-81FD-A9532C5D4CC9.JPG
Vill även klä ena listahurtsens ovansida med träskiva så kapade den. Kvar blev lite drygt 130cm arbetsbänk. Tror det blir ganska lagom.
64176366449__D6087EB4-AA97-41FF-8077-26E55C6BB392.JPG
Ska såklart även kapas så att djupet blir rätt.
IMG_3162.JPG
Ovanför hamnar en verktygstavla, eluttag, tryckluft osv.
IMG_3164.JPG
Lite bänkskiveolja så matchade det rentav de gamla hurtsarna undertill.

Eldragningen är härnäst på listan och det känns just nu som helt rätt att ha väntat med det tills nu när allting börjar komma på plats. Det blir en hel del kabel som ska spikas då jag vill ha mycket uttag, både en och trefas och dessutom sprida olika väggar på olika säkringar. Det ska dessutom in matning för luftvärmepump och varmvattenberedare så stråken blir upp till sju kablar på sina ställen. Har landat i att dragningen får hamna i taket till största del för att inte stjäla allt för mycket väggyta som kan användas till hyllor och dylikt.
Det kommer säkert vara lite overkill men vill slippa fundera i framtiden på om tex. kallsågen och svetsen kan gå samtidigt så då känns det bättre att överdimensionera nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Efter några månader med lägre intensitet i verkstaden så har jag kommit igång igen lite smått.
Elen blev inkopplad för någon vecka sedan, oerhört skönt att kunna tända och använda uttag som det är tänkt. Det blev så klart ett större projekt än vad jag först tänkte med att dra kabel och sätta uttag men det blev väldigt bra till sist och jag lärde mig en massa bra saker på vägen som kommer underlätta livet som husägare.

Det var därmed också dags att se huruvida fräsen startade eller ej. En förmiddag avsattes i tron om att det kunde bli lite omkoppling av el osv i maskinen men icke, den startade så fint, både spindel och matningsmotor.
Vi körde igenom alla växlar utan missöden på spindeln men noterade ett visst oljud. Bestämde oss för att lyfta av huvudet för att se hur det låg till med smörjning av vinkelväxeln och lager.
Vinkelväxeln var välsmord medans lagren var ganska torra. Det övre var illa där an i inre lagerbanan så beslutade att det fick bli lagerbyte. Inga stora pengar, runt en femhundring för de båda lagrena. Passade även på att beställa nya drivremmar runt om.
65132511916__3C9539E9-2DE5-42D7-875A-D0772B8D7761.JPG
Någon hade försökt sig på att lossa på dragstången från maskinen med tveksamma hjälpmedel så nyckeltaget var kraftigt stukat och hade kilat fast sig hårt mot spindeln. Lyckades utröna att låshylsan som håller dragstången på plats kunde vara vänstergängad så började dra med rörtång men utan större framgångar. Började sedan jobba efter teorin att själva skallen på hylsan stukats in i spindeln och låst den så provade att med dremel slipa av hylsan närmast spindeln. Ingen större framgång där heller så satte upp hela spindeln i svarven och svarvade ner den ett par millimeter istället varpå den släppte efter lite milt applicerat våld.
IMG_3649.jpg
IMG_3648.jpg
IMG_3614.JPG
När huvudet ändå var nere och naket så kändes det lika bra att göra rent det ordentligt så skickade ner det i ultraljudstvätten.
IMG_3669.JPG
Efter det badet så kändes det plötsligt lite deppigt att montera ihop det igen så åkte och köpte lite finspackel på biltema och bengalack i kulören NCS S 6502 G och smetade på. Inget direkt finlirsjobb men det blev väldigt mycket bättre än innan.
IMG_3678.JPG
Den här maskinen ska användas och är inte helig för mig på något vis då slitaget är som det är men att ha flagande färg över hela maskinen blir ganska opraktiskt snart då det är väldigt svårt att hålla rent vilket jag vill.
Har börjat på att även tvätta upp remskydd och lite fler lösa delar och planerar att ge de samma behandling inom kort. Sannolikt blir det målning av resten av maskinen också men jag tror jag lugnar mig en stund med själva maskinkroppen tills jag provkört lite mer.
Det är rätt mycket jobb med att rengöra för hand då jag inte utan stor ansträngning kan ta ut maskinen på gården och blåsa av med högtryck så jag får stå på golvet och jobba.
Minns med avsky när jag köpte svarven och höll på att tvätta den i min gamla verkstad mitt i vintern på ett trägolv. Då är det här rena drömmen.

För övrigt så känns det som att mycket börjar komma på plats i nya lokalen. Som många andra så arbetar jag hemifrån till största del och jag sitter faktiskt där inne om dagarna så min "finbänk" har blivit skrivbord. Inte helt dumt då jag ibland behöver skruva med saker som rör jobbet och då är verktygen nära till hands.
Det som är kvar att åtgärda rent byggmässigt är att ta upp ventiler, något som jag blev påmind om när jag spacklade och målade. Jag planerar att sätta in en luftvärmepump så småningom men det kan nog få vänta fram till nästa år rent av. Kör just nu en liten elfläkt på 2000w på halvfart i någon timme när jag kommer ut på morgonen och håller sedan runt 20 grader resten av dagen.
Sen är det lite målningsjobb här och var i fönstersmygar och runt dörrhål men nu får fräsen faktiskt lite prioritet, såpass färdigt är resten tycker jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

Och då även jag tillbringat några timmar i denna verkstad nu så måste jag säga att det är väldigt trevligt, ljust och än så länge välorganiserat :)
Vilken lättnad det var när hylsan runt dragstången äntligen började gänga ur sig, det var inga roliga alternativ som fann kvar för att få ur den annars.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Forsätter skrubba som besatt på maskinens överkropp och sakta men säkert så börjar det mesta bli rent. Har några områden kvar fortfarande men sen blir det att börja slipa av och avfetta med lacknafta innan spackel går på.
IMG_3795.JPG
IMG_3796.JPG
IMG_3798.JPG
IMG_3806.JPG
Har börjat gå igenom skruvstycket jag fick med. Gammalt sovjetiskt som blivit lite misshandlat men tänkte försöka ge det lite kärlek.
IMG_3682.JPG
IMG_3740.JPG
Tyvärr avslöjades skador på den rörliga backen i alla fyra hörn där den ligger emot glidytan.Den är ganska glappig i sidled så en variant skulle kunna vara att fräsa bort sidorna och tillverka nya bitar att ersätta med men det får vänta tills maskinen är ihop igen. Tills dess håller jag ett öga öppet efter ett annat skruvstycke.
IMG_3755.JPG
IMG_3756.JPG
IMG_3757.JPG
IMG_3758.JPG
Sjuka barn efter semestern har tagit det mesta av tiden och orken den senaste tiden men det är som bekant inte så mycket att göra åt även om man kan hålla sig för skratt när man är mitt i det.
Insåg idag att det nu är ett år sedan jag påbörjade bygget av verkstaden. Ibland är det lite bra att se tillbaka på vad man faktiskt fått uträttat. Tycker ofta det känns som att man mest står och stampar men i själva verket så har ju faktiskt en hel del blivit gjort.
Bjuder på lite bilder på hur det ser ut just nu.
IMG_3817.JPG
IMG_3818.JPG
Här vill jag så småningom få upp julafräsen på någon form av stativ. Om det är bandsågen som får stå kvar där är lite oklart just nu. Skulle vilja ha in en planskiva av lite rejälare storlek någonstans och det här är ett lämpligt hörn...
IMG_3820.JPG
Trivs fint med denna del såhär långt. Det högra listaskåpet håller i princip alla fräs och svarvverktyg medans det vänstra är mer för småförvaring och sortiment.
Har köpt på mig lite lösa sortimentlådor som jag tänkt göra ett väggställ till för saker som man vill kunna rycka med sig(elinstallationsgrejer t.ex.)
Verktygstavlan för de mest frekvent använda verktygen och resten i trähurtsarna undertill. Kan bli så att jag flyttar in min verktygsvagn från Jula där istället men det tar emot lite då den inte fyller ut hela djupet. Hade egentligen varit platseffektivare att ha under julafräsen t.ex.
3D skrivaren går en del för jobbets räkning men den står inte bra där den står nu.
IMG_3821.JPG
Mitt nuvarande hemmakontor. Notera palldragaren under skrivbordet och den elegant dragna kabeln till accesspunkten i taket...
IMG_3822.JPG
Svarven som nästan är det enda som fungerar något sånär av maskinerna :rofl
IMG_3823.JPG
Här huserar just nu lite delar till abenen. Det är matningsväxellådan som syns på golvet. Behöver putta tillbaka den i maskinen snart så jag inte glömmer av hur den satt ihop...
IMG_3824.JPG
I detta hörnet ska min planslip få hamna. Svetsen får flytta sig och bo närmast utgången när den inte används.
IMG_3825.JPG
Speaking of which, här står han och skäms. Fortfarande kvar i gamla delen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Snyggt!
Träskivor håller nästan hur länge som helst, jag har lagt plåtbitar just där man hamrar och slipar och dänger ner hårda saker, det har fungerat i +15 år nu, så...
Stålskiva behöver man egentligen bara om man tänkt svetsa eller använda skärbrännare ofta på bordet.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Ja, det är min erfarenhet också. Har börjat lägga en gummimatta just där man står och grejar på bänken vilket är bra skydd mot eventuella kemikalier och smuts.
Fint att ha en yta som inte riskerar att skada eller repa det man jobbar med också.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Gummimatta är riktigt bra, tjockare sådan brukar jag spara om man får tag på bitar att ha till att forma metall på.
Svavelgummi tål det mesta i kemikalieväg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Hösten har varit rent bedrövlig med sjuka barn mer eller mindre varannan vecka så har jag inte varit hemma med de så har frun behövt all avlastning som går och då får verkstaden komma i andra hand. Lite har iaf blivit gjort.
IMG_4332.JPG
Abenen har fått färg på överkroppen och huvudet är återmonterat med nya lager och nytt fett. Jag varmkörde den förra veckan och tog de första skären i helgen.
En minst sagt annorlunda upplevelse jämfört med julafräsen. Det är första gången jag kör en "riktig" maskin förutom någon kortare övning i skolan. Nu känns det äntligen som att jag kan börja göra alla de där grejerna som jag velat testa utan att stå och skära en halv millimeter i taget.
66152929520__2B1337BE-2A4F-481D-8BED-9B4B8F6F1906.JPG
Testade först på en bit i aluminium med en 15mm pinnfräs och även om jag tog ett skär närmare 5mm och halva fräsens diameter så var motståndet obefintligt i vevarna!
IMG_4358.JPG

Växlade sedan ner och spännde upp en bit stål och började testa. Givetvis mer motstånd men det går att ta rejäla skär även här utan större protester.
Maxvarvet på maskinen är ju bara på 1300 men det kändes inte som ett problem i alu egentligen. Skulle jag kunna mata snabbare så skulle spånsituationen ändå snart urarta :)
IMG_4271.JPG
IMG_4276.JPG
Ett nytt projekt intog golvet i början av december i form av en Thörn T2 verktygsslip som tidigare stått på ASSA i Eskilstuna på deras verktygsavdelning.
Eller projekt och projekt, den är nog i bäst skick av alla mina maskiner, lite dammig och ytrost efter att ha varit förvarad utomhus under en presenning i några veckor var det men inget som lite WD40 och skotteduk inte löste upp snabbt.
IMG_4215.JPG

Ingick en rejäl hög med tillbehör såsom rundslipningsutrustning för utvändig slipning, sinusmagnetbord, mängder med slipskivor och en hel del annat gott.
Planen är att ersätta planslipen med denna men jag behöver få tag på en förlängning av spindeln för att nå över hela magnetbordet för att kunna utnyttja hela ytan.
Tyvärr saknades hylschucken för innerslipning så det är något jag också försöker få tag på.
Ringde till Kenla i Degerfors som har licensen på Thörnsliparna och fick prata med en mycket hjälpsam herre. Han hade båda dessa delar tillgängliga så om jag inte springer på något begagnat inom kort så kommer jag nog beställa därifrån.

Vid första inkopplingen så löste jordfelsbrytaren direkt jag satte i handsken. Det visade sig finnas en kombinerad noll och jordskena i maskinen och nolla var framdragen för ett enfasuttag på sidan av maskinkroppen.
Som jag tidigare lärt mig här på forumet så gick den att dela genom att bara släppa på en skruv. Flyttade sedan inkommande nolla och uttagets nolla till den frånskilda delen och sedan fungerade det.
Efter några test så löste JFB igen lite sporadiskt men jag misstänker att det är slipdamm som letat sig in någonstans och ger ett litet överslag så ska prova att rengöra mer grundligt. Skönt oavsett att börja kunna reda ut sådana här saker själv.
66033675631__AEE08C2C-1B1A-44C9-9E13-645F3D370083.JPG
Kröp till sist även till korset och köpte en egen verkstadskran i samband med att vi hämtade slipen.

God jul!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

God Jul! Nu har ju jag kanske mer insyn i din verkstad än din fru, så är ju lite jävig men tror det kan bli fantastiskt fint där ute, Abenen har du du ju lagt ner ett fint jobb på, T2:an är ju en riktigt fin uppdatering också, den ska det bli kul att leka med, för det kommer jag att göra!
Skriv svar