Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Säkringshållarna är ju riktigt usla, metallen är så spröd att den faller av bara man blåser på den... Alla hållarna är korroderade också och leder inte ström. Försökte löda fast säkringarna på de delar som fortfarande satt kvar men gick inget vidare heller trots att jag rengjort med isopropanol. Metalldelarna på glödströmsäkringen är mer eller mindre lösa och roterar så säkringen är uppenbart luftfylld och verkar ha en hel del resistans (men har glömt att mäta). Om jag får igång radion så får jag väl försöka byta hållarna och säkringarna.

Har bytt alla papperskondensatorer och elektrolyten för FM-detektorn men har inga större förhoppningar... men ska strömsätta den nu så får se hur det går. :kortis:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av 4kTRB »

Fungerar likriktaren? Annars sätt dit en brygga med 4 dioder. Har du inget schema?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

LIkriktaren fungerar, skickar in exakt 220V AC och får ut 203V DC, ska nog vara 215V enligt schemat men borde duga för tillfället. Glödspänningen är 6,4V.

Filamenten glöder på EM80, ECC85 och ECL82. ECH81 glödde inte och var kallt, bytte det mot ett fungerande, glöder fortfarande inte men var varmt nu i alla fall. EBF89-rören verkar vara varma efter en massa rengöring av socklarna men ser inte att det glöder något. ECL82 blir så varmt att man bränner sig på det men det kanske är normalt?

Lyckades få ljud till slut genom gram-ingången (men kopplade fel först då det är tre banankontakter). Kan rapportera att de fyra knapparna inte verkar vara exakt som på de andra Luxor-modellerna om inte en av knapparna är för att stänga av interna högtalaren och slå på externa utgången?

Har inte fått in någon radio eller brus över huvud taget men vi får se hur det går... Jag har schema till Luxorita vilken har ganska många likheter med den här men är inte identisk.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av 4kTRB »

300V DC vill jag minnas att det var i Ambassadören. Ändrade sig från 270V när rören blev varma om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av 4kTRB »

Det kanske inte är en okänd modell från Luxor utan en ökänd.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Kanske men den har ju inte tagits om hand utan den var ju full med spindelväv, damm och annat elände och alla skruvar har rostat etc. Så får väl se om det går att få igång den eller inte.
Skriv svar