Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern

Måste säga att jag blir impregnerad av att läsa vilken skaparlust du har.
Att ge sig på att bygga nya högtalare i cement (eller heter det betong?)
Kan ta lite tid innan dom är klara, men tråden blir en bra byggreferens.

Lycka till med detta spännande ljudprojekt!
Höger 20201110_185934.jpg
Själv har jag aldrig haft bättre högtalare än just mina betonghögtalare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har utfört rekogosi .. regokni ...rokogne ... FAN! ... spaningsarbete på Jem&Fix (stavade jag det rätt nu också??!! :x ).
Spackel CHECK
Masonit CHECK
Frigolit CHECK (kanske plockar på jobbet)
Träpinnar CHECK (plockar på jobbet)
Osv.

En enkel skiss hur själva formen byggs. Jag gör en kärna av frigolit (funderar på att använda sträckplast runt frigoliten då den byggs av tre tunnare skivor), fäster (hur? dubbelhäftande tejp, rapidlim, blompinnar ...??) rundlarna för högtalare, rör, terminal.
Gör en låda av masonitskivor med trälister här och där som håller ihop det hela; fyller alla fogar med trälim. Här hade det varit käckt med trekantlist, säg 10x10mm.
Fäster kärnan med en gängstång som går genom lådans övre del (som är öppen men en läkt får läggas där) genom kärnan och fästs med mutter på utsidan av botten.
Bilden förklarar allt!
flytspackel.jpg
@ Klickmans: någon har funderat mycket och djupt för att komma fram till den högtalaren. Är det Bo Hanssons design?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Så man lämnar ovansidan på formen öppen?

Funderade just på hur frigolitkärnan fästs, för det måste ju bli rätt stora flytkrafter när den tunga flytspacklet kommer i. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har funderat på det där med "den öppna sidan". Om jag lämnar baksidan öppen (alltså högtalaren gjuts med baffeln nedåt i formen) kanske ... och kanske inte kanske, blir ytan där uppe (där bak) väldigt slät och fin ändå.

Jag kom på det där med gängstången just för att jag insåg att flytkrafterna kanske är ganska stora. Jag måste planera för rampamuffar eller inslagsmuttrar och skulle kunna fästa upp kärnan genom att planera för fastsättning av tassar på undersidan. Det kanske skulle räcka med väl smorda skruvar eller gängstänger, genom masonitformen och en bra bit in i kärnan.

Det känns som det är dags att få novemberlönen från min nuvarande arbetsgivare så jag kan köpa lite masonit och limma/skruva ihop formen i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Glenn »

Jäklar vad sugen jag blir på att bygga betonghögtalare med, jag har haft iden för länge sen men aldrig kommit till skott, men nu när jag läser denna tråden så återuppväcktes intresset igen.

Stygg bäver ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får väl be Mistress Beaverpain komma hit och ge mig lite smisk då .... :eh: Dumma dumma bäver!
beaver-with-speakers-illustration-clipart__k71518024.jpg

(En bättre bild)
(Bra agerat Joan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 12 november 2020, 11:16:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av LeCanard »

bad beaver ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bad bad beaver - ingjuter dumma idéer hos folk ... BOKSTAVLIGEN.

Nu måste jag hämta tvätten innan tråden spårar ur än mer.
alexanderson
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av alexanderson »

Ett annat matarial för att göra gjutna lådor är sorelcement. Man rör ner magnesiumoxid i en magnesiumkloridlösning. Med detta cement kan man använda sågspån som fyllmedel, vilket inte går med vanlig betong. Kallas för stenträ. Magnesiumklorid kostar 109:- för 25 kg.
Senast redigerad av alexanderson 11 november 2020, 17:19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg något annat intressant på Vetenskapens Värld i måndags. En indisk firma blandade finfördelade sotpartiklar (nanostorlek) i cement och fick en produkt som hade bättre hållbarhet bland annat. Tänkte lite på fyllmedel men anade att, det jag har god tillgång till, sågspån, var direkt olämpligt.

Jag har sett resultatet av gjutna diskbänkar där man blandat i makadam i betongen och sedan slipat ner ytan. DET blir sketasnyggt. Vi kan hålla på i en evighet och fundera över material av olika mineraler och gjutmassor. Spontant nämner jag i detta sammanhang Corian men då är det ju ett skivmaterial som på något sätt ska fästas ihop. Genom att gjuta blir det ju fritt från skarvar.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av mittkonto »

Flikar in lite försynt; sen har vi ju alltid epoxygranit.
alexanderson
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av alexanderson »

Glenn skrev: 11 november 2020, 08:41:11 Jag måste ju bara fråga varför du väljer flytspackel framför finbetong ?

Är det får att få en finare yta ?

Prisskillnaden är ju rätt stor, flytspacklet kostar 11:45kr/kg, finbetong typ 1:80kr/kg ?
En nackdel med finbetong är att det har dålig draghållfasthet och därmed också dålig böjhållfasthet.
Visst finns det många olika material att välja på. Med kunskaper i hållfasthetslära går att räkna ut hur mycket som högtalarens bakre vägg rör sig (fjädrar) när högtalaren arbetar. Finns här någon som har gjort sådana beräkningar ? Materialet i högtalarlådan kanske inte påverkar ljudet, har någon gjort blindtest ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Betonghögtalare på Instructables: https://www.instructables.com/Concrete- ... h-Speaker/
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Elman »

Roligt bygge ..
Det blir nog lite meck att riva frigolit pluggen genom hålet för högtalare elementet.! En sandfylld plugg är nog lättare att riva än en solid av limmade EPS(frigolit)skivor..
Man kan Ju barlasta pluggen med vikten för få bort flytkraften i den med densiteten på betongen x volymen på pluggen .
Är inte rauna gjutna i flera delar och sammanfogade? Googlade några bilder vill minnas det
Bygga egna högtalare var ju en folk sport på 1980 talet.
Rauna och Carlsson högtalare var riktig hifi... på den tiden :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Glenn »

Min plan (förra gången iaf) var att använda en frigolitplugg som man sen smälte bort antingen med aceton eller värme.
Skriv svar