Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Ok, ja då är allt bra och rätt gjort så länge. Att olja in formen är helt rätt. Att vattna är just för att undvika avdunstning när betongen "brinner" vilket utvecklar värme som ökar avdunstningen. Om du har plastat in det hela under härdningen så behålls ju fukten så det fungerar nog lika bra som lite vattendimma.
Var det färdigblandat med glasfiberarmering?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej. Jag rev glasfiberisolering och blandade i. Tror inte det där med hållbarhet är kritiskt - sådana ljudtryck når jag aldrig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara för att visa hur det kan gå när man har för bråttom - BROTT LÖNAR SIG ALDRIG, heter det - försökte jag lossa bafflen till den gröna högtalaren. Det gick sådär .... Dels kunde formen vara betydligt bättre inoljad och det kan ha varit så att jag skulle jobbat mer med cementblandningen, för skivan bröts itu och jag tyckte den smulade sig.
Vi gör ett nytt försök strax (imorgon).
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Blandare till borrmaskin 40kr på Bauhaus.
IMG_2518.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag blandar så små mängder att det inte lönar sig. Tänkte köpa en murarhink men jag kan ju gegga ihop betongen i en yoghurtburk.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Det är viktigt att du blandar länge och ordentligt, inte bara röra runt lite med en sked. Ta en stekspade (surrogat för murarslev) och liksom hugg ner i betongen ända till botten och upprepa samtidigt som du flyttar lite på stekspaden. Rör runt längs kanterna så du inte får oblandat längs väggarna i burken.
Jämför med att röra ut strösocker i en tallrik med fil. Rör runt med skeden, sen tar du lite fil från kanten av tallriken och undrar varför den smakar surt!
Du måste gå all in to it. Skaffa en tombola, kanske kan låna en av någon lottförsäljare utanför Lidl :-)
1:50 in så kör dom hink och blandar i 10 minuter!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av hcb »

Kemist som jag är har jag inte helt koll på vad som händer, men det är inte bara att vattnet skall blandas med cement och ballast, det skall också hinna reagera på rätt sätt. Mycket och ordentlig blandning behövs (som andra sagt).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För Betong finns det väl en regel.
Så lite vatten som möjligt före
Så mycket vatten som möjligt efter.

Någon som kan?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

10 minuter sas det .... då kör vi igen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Du får ge dig på att göra fritidsbåtar i betong. Vet att någon höll på och byggde segelbåtar i Valleviken på Gotland i närheten av Cementas fabrik, men hittar ingen länk om just detta båtvarv.
Hur som här finns det mer att läsa:
"Men på 1970-talet dök betongbåten upp igen i och med att en ny metod för att gjuta båtar introducerades, så kallad ferrocement, Vad som skiljer den från vanlig armerad betong är att den består av mer armering och mindre betong. På så sätt kunde bordläggningen gjutas mycket tunn, normalt 15 – 17 mm men ända ner till 7 mm, vilket passar bra till båtbyggeri."
http://www.lanspumpen.se/artiklar/Betongbatar.pdf

Här nedan förklaras hur betong mognar. Efter 10 år är den uppe i 90% av sin hårdhet. Så du får vänta lite innan högtalarna låter som de skall.
"Betongens hållfasthetsutveckling av den kemiska processen när vatten och cement reagerar går snabbt i början och långsammare ju längre reaktionen skett. Hårdnandet upphör inte inom rimlig tid, dvs betongen tappar i hållfasthet utan blir bara hårdare. Hur långt denna kemiska process har nått beskrivs med hydratationsgraden (betecknas med symbolen alfa). Denna är noll initialt och när varje cementkorn har reagerat fullt med vattnet är den ett. Hydratationsgraden följer hållfasthetsutvecklingen, går snabbt i början av långsammare senare. Hur snabbt beror på en mängd faktorer såsom vatten-cement-talet, temperatur, cement typ, fukttillstånd, cementhalt, alternativa bindemedel (slagg, silika, flygaska), vissa tillsatsmedel, osv. Och vid låga vct (ca 0,40 och lägre) finns generellt inte tillräckligt med vatten för allt cement (och utrymme för reaktionsprodukterna) varför hydratationsgraden och de kemiska reaktionerna kommer mer eller mindre att avstanna efter viss tid. Uppskattningsvis vid 20 grader är hydratationsgraden 0,5 efter 3 dygn, 0,8 efter 1 år och 0,9 efter 10 år. Med tiden kommer betongen normalt även att karbonatisera från ytan, detta innebär att den fria kalken i betongen (kalciumhydroxid) kommer reagera med omgivande luftens koldioxid och bilda kalksten (kalciumkarbonat). Även detta bidrar till betongens hållfasthetsutveckling, men går mycket långsamt (något snabbare vid ytan)."
https://betong.se/2017/05/07/fraga-expe ... -betongen/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fritidsbåt??? .... fritidsbåtar är blaha blaha ... nu går vi ALL IN!!!!

Bild


Jag oroade mig för att det gröna färgpulvret var det som sabbade det gröna resultatet men idag tog jag ut bafflen ur formen och den höll (bafflen alltså). Den var dock lite bubbligare än förväntat men det gör ju inte så mycket. Dock hade jag i sista minuten tänkt fel och karvat lite på pluggen för högtalarelementet. Jag får skaffa nån sorts roterande fil - Biltema kan ju funka men jag får låta skivan (båda egentligen ligga till sig lite.

Detta var mitt första försök med luftvärnskanon och jag är så klart helt nöjd. På resan lärde jag mig inte så lite faktiskt.
IMG_1266.JPG
Jag har slipat en del på den råda men ska ta itu med den gröna men det får nog dröja till nästa vecka som sagt.

PS. Jag anar att bubblorna kommer av den lite ymniga mängd olja jag smorde formen med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Spännande, vad väger en dylik apparat?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vänta ett tag ska jag kolla .....



.... nära sju kilo (då räknar jag kompletta med element och vadd) styck.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Det är ju den gröna som har luftbubblor? Strunt samma ser ju bra ut.
Slipstift kommer du inte långt med, diamant är det som gäller. Jag kör med diamantklinga på vinkelslipen. Men den kommer du nog inte åt med?
Vad är det du skall slipa bort?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hålen för högtalarna är lite tajta. Jag har lyckats "karva" bort nästan tillräckligt på den röda men det kanske syns att det behövs tas bort en hel del på den gröna. Diamanttrissor är långt bortom min budget och det överlevnadsbidrag jag får varje månad.
Skriv svar