Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är varken okunnig eller tjatig bara ... nä, det skriver jag inte.

Kom förbi nån gång så får du se hur jag bor. Det vore käckt, i ett annat läge att hänga upp högtalarna i taket. men jag kommer att få ständig huvudvärk ...

Spikes eller inte, diskussionen är nästan lika hetsig som kablar eller kablar. Jag är ateist, vägrar tro på anti-vetenskap, konspirationsidéer, När något "låter bättre" och kostar som en njure eller två på svarta marknaden, där är det ormolja eller antennfett. Jag fick två stora rundlar (20 cm dia) av ett PU-material. Samma material säljs som små gummipuckar, kanske 5 cm dia, hos vissa handlare och kostar då några hundringar ...

Nu är det frukost.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Aha, spikes tillhör släktet syrefritt koppar för 1000 kr/meter.
Kanske tar dig på orden och tar elbilen och kommer förbi vad det lider. Men då får man väl med sig en cykel som bara skall svetsas lite på för att bli en dressin :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar på ett filter till en subbas. Slapp och slö som jag är, går jag på enkla och snabba lösningar i detta fall. Vägen är inte direkt målet så att säga.
Jag har två monoförstärkare, 35W och om jag kompletterar med en monoförstärkare till på 50-60W skulle jag kunna knåpa ihop en komplett grunka i en låda - en stereoingång, tre högtalarutgångar och några volymrattar: huvudvolym och separat ratt för basen och kanske en balanskontroll ….


Jag såg en snubbe som byggt en ram till platthögtalaren, förresten, så de blev golvstående, inte takhängande. Och jag råkade få syn på en video där en snubbe bygger en linjekälla och givetvis råkar jag se att man kan köpa 16 små bredbandare för knappt 1300 kr …. Skulle det bli bra med en 6.5” midbas till en sådan?! :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dagens bild men det är bara Palle som får titta på den. Jag har lagt en förbannelse på den så alla som inte är Palle och som tittar på den kommer att i fortsättningen bara se Khloé Kardashians plaströv på alla kvinnor.

Och dags att blunda .... NU!

concrete_26.JPG


NU kan ni börja titta igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av LeCanard »

Jag måste få erkänna att jag tycker att den råa industrilooken är skitcool 8)
De galvade öglorna passar perfekt.

ElPato
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte nästan lite så med öglorna; man kan ju hänga upp dem i köket eller sovrummet.

Sedan hittade jag ett 30 cm papprör på Bauhaus (har ännu ej handlat) och kan göra ett drygt 6 dm långt rör till basen.

Mitt i allt det här fick jag en annan tokidé! Goggla på "line source" ... :vissla:
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi bjuder på en bild till.

Bild
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av ecenier »

Är du nöjd med ljudet?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Tjusiga grejar du fått till. Låter bra?
Dottern ville jag skulle titta på deras Sonos ljudlimpa, den prasslade ur högtalarna.
Så dom släpade hit den från Göteborg för några veckor sedan och jag kopplade in. Det hörs ju inget "prasslande"? Men pappa då hör du inte! Polett, jag hör inte höga toner längre.
Så jag bytte alla e-lytar och installerade till TV. Sen kom ett barnbarn på besök och skulle titta på TV. Hon klagade på ett högt swishande ljud innan hon ens slagit på TV'n. Så den är fortfarande trasig. Back to topic.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

YAY! Äntligen en vettig fråga ..... Nä, jag skojar.

De låter oförskämt bra. Jag ser många referenser till denna "point source speaker" och den är ofta använd i småhögtalare där man vill ha så mycket (ljud) som möjligt i en så liten förpackning som möjligt.

Det är många som tror att ett brett frekvensområde (speciellt ner mot 0 Hz) inte bara är "bra ljud" and "detta ÄR definitionen på bra ljud". Dock är det ju självklart att en så här liten (3.5") högtalare inte kan flytta stora mängder luft vilket är ett måste om man ska ha djupbas, men där högtalaren spelar låter den fin, ren och klar. Den rullar säkert av uppåt utan att bli obehaglig, fast vi gamlingar lider ju av ett litet tapp i övre registren.

På träffen i Göte--Mölnlycke gifte vi ihop de häringa med min subbas-låda men eftersom bara vi kunde filtrera ut basen till subben, fick vi också bas i betongisarna men med basstöd blev det ännu bättre. Jag sitter och pillar (på papper) med ett aktivt filter så jag verkligen skiljer ut bas och diskant och ska se om jag hittar en stereförstärkare (klassD) som jag kan pula ihop med en 30W monoförstärkare jag har, också den klassD.

Så kort: de här låter bra, luftigt och klart utan att vara aggressiva. Men så klart inga 20Hz orgeltoner, men där de spelar, spelar de mycket bra. Med basstöd kan det bli ruggigt intressant.

Skrev jag att jag hittat papprör som skulle passa till att gjuta låda till basen? Röret är dock bara 30 cm så det blir lite tajt. Ahlsell har 40 cm, men de är "hemliga" med priset och säkert svindyra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan ju vara spolen som tar i någonstans. Man kan ju inte spelar Kizz&Natanssons Betongrock på 130dB i en ljudlimpa. Man kan bara inte.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Det är något skit som ger signal även när man inte spelar på limpan. Men det går inte att felsöka då man inte hör felet. Visst med en mic och skåp så. Men det tar timmar att skruva sönder och på nätet är det bara svar typ detta "tråkigt att det låter illa, kontakta Sonos supporten så tar vi det på garantin" köpt 2015, jo hejsan. Dom får sälja på blocket.
Ahlsell får inte privat personer handla på.
Är det 400 i längd eller diameter?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bygg en egen limpa. Jag sitter och registrerar 4 olika sorters "chip" - två olika sorters BT-förstärkare (2x5W), eller är den ena bara BT-mottagare - måste kolla. Två sorters BT-mottagarna.



Ska ju säga att det här blev inget långtidsprojekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Skulle en lövkasse fungera som baslådagjutform ihop med invändigt klädsel av några varv wellpapp?
Tex denna på Jula H58xØ45 cm 99kr
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... se-012679/
IMG_2679.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar