Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade kromgrön pulverfärg idag och firade detta med att gjuta andra högtalaren ... nu ska vi se här ... styrbords högtalare. Babords högtalare (röd) är ju redan klar.
Mina formar står insvepta i plast på balkongen och jag får väl titta till dem på söndag tänker jag.

Tips från färghandeln - vattenglas .... :idea:

Bild

Är du dum eller är du ölänning????

Jag är väl dum, då .....

Bättre såhär:

Bild

Sedan fick jag veta att när man gjuter (som jag gör) samlas det massa skroms och gaffs på ytan av gjutgodset och det ska man slipa bort. Lägger man något som försluter ytan kommer detta att flagna om man inte rensar bort skromset.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

HUGGBÄVERN skrev: 14 oktober 2021, 18:39:44 Bafflen med pluggar borttagna och högtalarelementet löst på plats. Det behövs putsas lite. Notera hur få luftbubblor det är.

IMG_1188.JPG
Hur fick du bort bubblorna då? Eller är det undersidan? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De första bilderna visar "boxen" och baffeln från bak- resp undersidan. Fotot med högtalarelementet visar fronten.

Jag ska gå på betongen och putsa den så en del ojämnheter kan ju försvinna. Men luftbubblorna då?? Jag vet att man ska skaka/vibrera/dunka/ha sig så att luften stiger upp och ger ett slätt och fint resultat. Det där får tydligen inte överdrivas då betong och vatten kan skikta sig - jag såg det lite idag. Men i stort är jag väldigt nöjd med resultatet.
Jag har sett en del konstruktioner på nätet där man inte jobbat särskilt mycket med att få bästa resultat och där man har hål i lådorna efter luftfickor. När jag gjöt mina högtalare fyllde jag upp ca 5 -7 cm i taget och skakade så det blev jämnt, och sedan nästa lager och slutligen fyllde jag hela konkarongen (det som ska vara baksida).
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av jas39 »

Jag gjöt en fönsterbräda för något år sedan och då tog jag den oscillerande slip-apparaten och höll emot formen. Det såg ut som läsk av alla bubblor som kom upp. Skivan blev helt slät. Sedan använde jag samma slip för att få fram lite sten (ballast) yta. Blev mycket nöjd med resultatet :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slipmaskin var också en tanke jag hade men det blev att skaka/dunka istället - därav viss mängd av luftblåsor.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Jag har sett någon som körde med en slagborrmaskin (med en bult eller något annat icke vasst i chucken) mot sidan på formen.
Blir väl lite vibrationer i alla fall.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Du kan putsa ytan lite lätt med putsbruk.
Blanda lite cement med fin sand typ sanlådesand (utan kattskit) så det blir en välling som du stänk/penslar på med en grov pensel/kalkkvast. Fukta betongen först. Detta döljer luftbubblorna. Prova först på en dold bit av högtalarna. Kolla även att det fastnar.
IMG_2514.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för tipset! Jag har dock sett att blåsorna är ganska små, några mm tvärsöver/djupa. En av de videor som gett mig lite inspiration är den här: https://www.youtube.com/watch?v=KDnyZ2EA5xc. Där är ju rejäla gropar pga lite dåligt vibrerande.

Gårdagens tunga kroppsarbete verkar ha gett resultat. Styrbords högtalare har redan övergått från hjärnsubstanskonsistens till fast, men den får bränna några dagar till innan jag börjar härja med den.
IMG_1200.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Babords röda högtalare har tömts på sitt innehåll. Ymniga mängder (två - tre sprut kanske) aceton ner i isolermaterialet och på med plastpåsen och så fick det verka ett dygn.
Formen bestod av ett gäng skivor ... (lite matte nu ... 20 cm rör och skivor som var 5 cm :humm: ...) ... fyra skivor och acetonet hade gjort en ganska duktigt hål rakt ner till botten så jag fick ta skikt för skikt och karva ut med kniv. Inget hopplöst jobb på något sätt och att jag svept in det blå i hushållsplast gjorde jobbet lite lättare.
IMG_1203.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är inte helt hälsosamma grejer som uppstår när du löser upp de där skivorna i aceton.
Se till att du inte får i dig några ångor, annars får vi en väldigt knepig bäver som följd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag lät acetonet sköta sig självt. Borde kanske ställt ut på balkongen men hade en plastpåse över alltihopa. När jag tar reda på den gröna ska jag fixa't på balkongen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan jag kröp i säng snabbspelade jag igenom ett par YT-filmer med högtalarbyggen och jag noterade flera som misslyckats. Jag såg ingen (förutom en) som efterbehandlade betongen (och den som gjorde något verkade gnida in med smör, men kan ha varit vax.

Jag tror ”hemligheten” att lyckas ligger i rätt konsistens på betongen - inte för lös, inte för torr, som ett mellanting mellan köttbullssmet och havregrynsgröt. Vidare ska man vara noggrann och ha ett himla tålamod. Formen måste vara impregnerad med släppmedel och man kan gott vänta några dagar extra innan man lossar betongen från formen.

Jag minns att Spisblinkaren funderade på att tillverka högtalare i betong men han loggade ut innan vi fick se något resultat. Är det någon som vet något?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Rätt blandning av cement och barlast är viktigt. Men du köper ju färdigblandad finbetong.

Rätt mängd vatten är viktigt. Men för att lyckas gjuta så måste man blanda lite lösare än rekommenderat. Fast undvik att blanda för löst, ju lösare desto svagare betong. Man måste även blanda ordentligt, att bara röra runt lite i en minut räcker inte. Kör med en blandare på borrmaskinen under flera minuter minst.

Vibrera/knacka inte för mycket under gjutningen, då separerar du cementen från barlasten och får ojämn styrka på betongen.

Uttorkning under härdningen är förödande. Betong skall "brinna" långsamt under veckor för att bli bra. Det är därför du skall behandla papprören m.m så att dessa inte suger ut fukten ur betongen. Bäst är ju som du gjort med pluggen, lindat in den i gladpack alt vaxa, lacka formen.

Fukta alla synliga ytor flera ggr/dygn under en vecka efter gjutningen och förvara svalt. Allt för att få maximal styrka och undvika ojämn krympning. Fukta och förvara inlindad i tex en plastsäck.

Sen kan du låta den stå en vecka till innan du börjar riva formen. Nu orkar ingen göra detta då man är sugen på att se resultatet och få komma vidare i bygget av högtalaren. Men vänta minst en vecka efter gjutning.
Betong tål enorma tryckbelastningar men inga dragande krafter, det är därför man armerar betongen. Du kunde ha armerat med lite Putsnät med typ 20x20 mm maskor.

Men har du fått några sprickor? Eller är det endast acetonångorna och YT filmerna som ger dig hjärnspöken att även dina gjutningar är felaktiga?

Varför vill du vaxa ytan? För att dölja att det är betonghögtalare?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av ELTompa »

Jag vet inte om det hjälper dig Huggbävern men i andra sammanhang vet jag att blåskivan går att försiktigt bränna på så den smälter. Det ger också en massa otrevliga gaser så gör det utomhus.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att karva ut "blåskivan" är inga problem. Nu gör jag ett acetonhål och fixar det på balkongen - skvätter lite, trär över en plastpåse och springer.

Jag kunde kanske fuktat rören men jag har ju oljat in dem men sedan har allt stått övertäckt.- Inga sprickor så långt jag ser. Jag kunde kanske blaskat lite vatten på betongen medan den brände men det verkar ha funkat ändå.
Jag använde riven glasull som armering förresten.
Skriv svar