Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Toppen. Ska felsöka min inkoppling i kväll och se om det kan vara det som ger upphov till missljuden. Ska också testa att köra den med 400v på jobbet och se om den beter sig som tidigare innan jag började meka med motorn.

Har inte ställt in frekvensaren, bra input med 30 Hz, det konstiga är att motorn går jämnare när jag ställer frekvensaren på att köra baklänges.

Om jag får den att spinna fint köper jag inkapsling och filter. Men också transformator då. Funkar det alltså att sätta traffon mellan motor och frekvensare? Du har säkert skrivit det tidigare men hittade inte nu.
Tack!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av mrfrenzy »

Trafo ska sitta mellan frekvensomformaren och vägguttaget så den får 400V enfas in. Det likriktas inuti omformaren till 560VDC och används sedan för att generera trefas 400VAC till motorn
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av mrfrenzy »

Trafo ska sitta mellan frekvensomformaren och vägguttaget så den får 400V enfas in. Det likriktas inuti omformaren till 560VDC och används sedan för att generera trefas 400VAC till motorn
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Då var det som jag tänkte, min frekvenser är för 230 v in, Inte 400 v.
Senast redigerad av Alex_ 23 november 2020, 20:16:02, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av nifelheim »

en "step-up" 220-380 VFD i dom effekterna kostar under 150 dollar med frakt på aliexpress :)
till exempel
https://www.aliexpress.com/item/4000151420486.html?

verkar enklast och förmodligen ett ganske billigt alternativ :humm:
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Projektet börjar ta sig!
jag beställde en sådan step-up frekvensare Nifelheim, den borde anlända strax före Jul! :o Det ska bli spännande att se hur den fungerar.

Min plan är nu att installera ett apparatskåp vid maskinen där all elektronik kan förvaras så snart jag har mottagit den nya frekvensaren och verifierat att den fungerar som tänkt. I skåpet tänker jag ha den sk. step-up frekvensomformare för Arboga Um400 och en 230v frekvensomformare för en annan nyinköpt trefasmotor. Den andra motorn planerar jag att använda till ett för ett framtida projekt.


-Apparatskåp (kanske detta ? https://www.conrad.se/p/rittal-ax-10340 ... st-2251415 )
-Nätfilter - Vilka?
-Skärmad Kabel (Ölflex, redan Inköpt)
-Huvudstömbrytare - för hela apparatskåpet
-2st Motorskydd (?)
-Säkringar (?)
-Överspänningsskydd (?)
-Kabelskruvkopplingar - för skärmad kabel

Det kanske äv vettigt att använda sig av DIN skenor i skåpet?


-Tryckbrytare - För AV/PÅ till repektive motor
-Vridpotentiometer - Till repektive motor
-Lampa -som indikerar att respektive motor är aktiv
-platts/utrymme och förberedda kopplingar transformator för framtida maskinbelysning.

Till sist är jag också intresserad av era åsikter angående att sätta någon form av koppling/anslutningsdon mellan motorerna och elskåpet. Detta skulle vara för att man skal kunna koppla loss motorn från apparatskåpet när den inte används. Kopplingen måste så klart vara skärmad (?) och robust. letade snabbt på nätet och hittade dessa:

https://www.harting.com/HU/en-gb/soluti ... connectors
https://www.aliexpress.com/item/32944908336.html

Skulle något sådant skulle kunna vara intresant?Har ni tipps på sådana kopplingar på svenska sidor så mottages dom gärna!

Om ni har åsikter och tipps på produkter mottages dessa med öppna armar. Tack för all er hjälp hittills i projektet! :tumupp:
Skriv svar