Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt Glenn.
Yamaha Sverige sköt till pengar. Dom sålde den för 1600kr under återförsäljarens inköpspris. Och dom kan inte påverka denna "spärr" så dom har utförligt informerat mig om att även det nya batteriet har 8år räknar från första gången jag laddar det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av jihe »

Jag är annars inte så impad av Yamahas representation i Sverige. Kabelstammen på min hoj brann upp under garantiperioden, på grund av att den var dragen runt vassa delar nere i ramen. De vägrade göra något med hänvisning till att garantin förvisso täckte elektronik, motor mm, men inte el. Det var första och sannolikt sista gången jag köper ett fabriksnytt fordon. Skulle jag mot förmodan göra det igen så skiter jag i garantierna, de är ju bara ett jäkla lurendrejeri för att man skall serva på verkstad för ockerpriser.

Nu lappade jag till sist ihop kabelstammen själv på någon kväll, men jag var av med mitt arbetspendlarfordon i typ 3 veckor medan Yamaha "funderade".
FreddeAA
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2021, 16:26:50

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av FreddeAA »

Bra tråd!
Jag har samma problem, tror jag. Köpte en EC-03 billigt p.g.a. dåligt batteri, Min ambition var ju att demontera/reparera batteriet.....efter att läst denna tråd så känns det inte lika "enkelt" att fixa dessa mopeder. Tidigare ägare har öppnat batteripacket och försökt reparerat (bytt några celler tror jag) så i nuläget "startar" inte min moped spänningen är väldigt låg i batteriet. Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan testa att allt är OK innan jag ev. köper ett nytt batteri. Vad tror ni om att ansluta ett spänningsaggregat i stället för batteriet och se i fall jag kan få igång mopeden, eller skall jag försöka ladda batteriet med extern laddare på bänk och sedan testa i mopeden. vad tror ni, tips mottages gärna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasp skrev: 1 oktober 2020, 21:05:29 En riktigt bra tråd. Det är viktigt att man kan köpa grejor i framtiden och inte bara betala hyra för 8 år.
Du skall ha all heder av detta, jag hoppas att det blir mer information framöver.
Jag såg programmet igår om sjätte massutdöendet och där tog man väl upp detta med återanvändning och möjligheten att reparera och underhålla prylar för lång livslängd. Tänkte på nån LED-lampa som rekommenderades Klickmans - kastas när lampan går sönder ...

Den här tråden måste bara följas.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

@freddeAA om man endast ansluter batteriet utan att ansluta BMS signalkontakten så fungerar allt men den säger typ "batteri error" men den går att köra i linka hem läge vilket innebär att den saknar ork och kommer bara upp i 15km/h om jag minns rätt.
Edit
Se inlägg #13 där beskriver jag hur den fungerar utan ansluten BMS kontakt.

Uppdatering ang nytt batteripack från Yamaha.
Dom skulle ringa när det var ok att beställa, vilket dom inte gjort och jag har glömt bort detta då mopeden blev undanställd.
Får ringa och höra vad som hänt?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Dom lovade dig dessutom ett bra pris, så låt inte detta rinna ut i sanden pga glömska.

Sommaren är snart här 8)
FreddeAA
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 januari 2021, 16:26:50

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av FreddeAA »

Jag kan inte sluta tänka på det här batteriet/problemet. Jag blir faktiskt lite sur på yamaha :-) VAD är det som gör att det fungerar i max 8 år? Vad skulle hända i fall man bytte 2 st "för gamla" batterier med varandra, skulle då mopedens styrenhet hitta ett batteri med ett annat serie nr i och vips så fungerar det i ytterligare 8 år.....eller är det så att det sätts en "klocka" i någon av styrkorten......som på något vis startar etter återställs till 0 när nytt batteri monteras? Det här skulle ju vara sjukt kul att lista ut........
Är det någon som mätt på Tx/Rx trådarna från batteriet och kunnat lista ut vilket protokoll som används?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Funktionen ligger i batteripaketets BMS modul. Enligt Yamaha så startar nedräkningen första gången du ansluter batteriet i mopeden och då borde det även gå bra att flytta batterier mellan olika mopeder.
Som jag redan skrivit har jag elektronikhörnan på övervåningen och får inte släpa upp mopeden dit för frun! Så någon mätning har det inte blivit av. Men det är helt dött på nätet om någon som hackat detta. Den är nog vanligare i Japan men då måste någon söka på Japanska efter hackare.
Edit
Var ute och åkte en sväng och fortfarande "fungerar" det visar "Old" batteri, så ännu har den inte sagt att nu dör jag av ålder som Yamaha antydde.
wannman
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 mars 2021, 20:06:28

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av wannman »

Hej, jag har också en EC-03 och bor i Umeå :)

Jag köpte mopeden i våras med förhoppningen att det bara var laddaren som var trasig (vilket säljaren gissade på) men förstod senare att batteriet låst sig. Efter mycket googlande hittade jag hjälp av Simon på Ev Nord i Sundsvall. Jag körde ner mopeden till honom och han monterade en ny bms samt fixade ny laddare. Nu fungerar mopeden perfekt igen. Den säger forfarande old battery och batteriet visar tomt men det spelar inte så stor roll. För att ha koll på batterihälsan och laddningen har jag en liten extern batterimätare monterad på styret.

Mopeden är supercool och skön att köra. Kapaciteten på mitt batteri stämmer bra med instruktionerna. 2 mil på full effekt (45 km/h) och ca 4 mil på låg effekt (30 km/h). Skulle dock önska att bygga ut batteriet lite så man kan köra några mil extra men det borde ju inte heller vara omöjligt.
saabster
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 juli 2021, 16:48:39

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av saabster »

Hej
Har också köpt denna fantastiska lilla moped med batteri som har spärrats av 8-års gränsen. Hittar inget sätt att kontakta Yamaha Sverige på utan hänvisas till åf och då kostar batteriet 8000 efter rabatt.
Tål att tänkas på.

Hur får jag kontakt med Yamaha Sverige direkt?



.

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

I mitt fall så var det Yamaha i Västerås som kontaktade Yamaha Sverige och fick rabattbidrag från dom. Du får inte kontakta Generalagenten direkt.
Men jag köpte aldrig något batteri då dom aldrig återkom med leveranstid m.m. Och tycker att körsträckan 2 mil är för kort för att betala ca 6000kr för ett nytt batteri.
Skriv svar