Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid.
viewtopic.php?f=11&t=100046
Tänkte skriva lite här om hur jag försöker få liv i min nyss köpta elmoped där batteriet signalerar "old" efter 8 år oavsett om det är bra eller dåligt. Problemet är även att laddningen av batteriet ger samma felorsak och således kan man inte ladda batteriet.
Säljaren upplyste om detta och priset blev därav lågt.
Så här såg den ut när jag fick plocka loss blinkers m.m för att få in den i bilen.
IMG_1124.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 20:05:32, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Här är den nedplockad för att följa alla kablar och kunna ta ut batteriet.
IMG_1159.jpg
Men innan demonteringen så provade jag att den varnade för "old" batteri och när man kvitterade felet. Så visade den batteristatusen på typ 60% och blinkade varning! Men man kunde köra med den och så vidare. Provade att ladda den ett antal gånger i följd. Men den visade "old" batteri och laddade inte, fortsatte att ta bort batteriet och återansluta samt sätta på tändning.
Då visade den "old" som vanligt men efter kvittens av felet så visade den helt tomt batteri 0%? Skumt beteende, hm...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 19:59:41, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Bilderna lever ett eget liv då jag kör Tapatalk. Kan inte ändras och laddas dubellt m.m. Skall byta till PC:n.
Men först lite bilder på batteriet och BMS.
Det är ett Li-ion paket på 52Volt på 15Ah. Alltså 14 grupper med 8 celler/grupp som håller 3,7V • 14 ger ca 52 Volt (48Volt är vanligare på tex elcyklar).
Motorströmmen är ansluten direkt på batteriets plus och minuspoler, verkar som om BMS inte kan styra förbrukningen då BMS har egen plus och två datakablar Tx samt Rx. Sannolikt så signalerar BMS till andra styrenheter som begränsar ström, anger temperatur och även pratar med laddaren. Allt är välbyggt och fullt av olika CPU bestyckade moduler. Så det kanske är en RS485 databus? Displayenhet, motorreglermodul, centralstyrenhet och laddningsenhet.
IMG_1180.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Jag laddade batteriet på labbänken med strömbegränsning på 2A. när det kom upp i 58V så bytte jag till spänningsladdning på 58,80V vilket ger 4,20V per cell.
Efter laddning så balanserade jag alla 14 moduler till en spänning på 4,17-4,19V.
Monterade tillbaka batteriet i mopeden. men fortfarande "Old" och indikering visade 0% laddning kvar i batteriet! Tråkigt men så är det när marknadsavdelningen styr över programvarorna.

Mopeden verkar fungera även vid detta läge med indikering tomt batteri och felet "Old". Gasar man så snurrar bakhjulet men vet inte om det är en "linka hem" funktion så att den endast gör typ 15km/t mot original 45km/t?

Provade lite planlöst med att ta bort BMS sladden, ja då kommer inget "Old" batteri utan det blir Varning! och laddningsstatusen blinkar mellan fullt och tomt batteri, men hjulet snurrar om man gasar!
Tryckte lite dubbelknappar och letade andra "dolda" knapp resetfunktioner. slutade med att det stod "Locked" på displayen och ingen motor fungerade när man gasade?

Shiit, nu har jag blockat hela styrsystemen, ja, ja får bli en tung variant av sparkcykel :roll:

en liten YT film från detta "batteri fel" som även drabbat andra.
https://www.youtube.com/watch?v=d-_1W5iEWWw
IMG_1210.JPG
Edit rättat km/t
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 20:22:45, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Jaha, Hur blir man av med "Locked" läget på mopeden?
Läste manualen (kanske skulle gjorts först) och såg att detta var en låsfunktion som kunde låsas upp.
Tänkte till lite att man endast kan skriva in siffrorna 1 2 3 för att ange den 4 siffriga upplåsningskoden.
Så då finns det endast 81 kombinationer. Gjorde en lite tabell med alla olika koder 1111, 1112, 1113, 1121, 1122 osv.
Sen körde vi lite "brute force" och kod 2111 fungerade! Allt fixat!

Provade om den inbyggda laddaren lämnade någon spänning utan att vara systemansluten, Icke sa Nicke! Även laddaren får information via databussen!

Skruvade ihop mopeden för att ta en testsväng. Notera min Leaf i bakgrunden, eldrift skall det vara!.
Ja frågan är kommer den att köra i "linka hem" läge (15km/t) eller susa fram i 45km/t?
IMG_1205_Roterad.jpg
Edit. fixat att bilden inte visas roterad i vissa enheter.
Edit rättat km/t
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 20:38:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av JimmyAndersson »

Spännande! :tumupp:

Det vore intressant att kontakta Yamaha och se vad de säger.
Jag tänker mig att man bara berättar vad du (och andra) kommit fram till (laddat batteri = no go) och att det är många som märkt samma sak.
Man berättar även att någon hittat spärren (programmerad livstid) och helt enkelt frågar:
Varför har ni gjort så här?

Naturligtvis ska det göras lugnt och seriöst.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av danei »

Även om det står kelvinmeter per timme på hastighetsmätaren så är det nog kilometer per timme de menar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Där har vi det den fryser! 0 Kelvin är inte att leka med.
Även jag skriver nog fel på Km/h, skall bättra mig.

Vad blev det då? 15km/t eller 45km/t.
Först kom jag "endast" upp i 30km/t, hmm...?
Ok det finns ju en power-knapp. Där satt den 47km/t utan medvind och med en lönnfet gubbe på limpan, Yes, nu finns det hopp.

Jimmy, Yamaha beskriver denna spärr i mopedens instruktionsbok, men tror inte säljaren förklarade för han som köpte den ny att den skulle vara obrukbar efter 8 år. Mina sökningar på nätet efter lösningar ger inget, känns som om man behöver hitta en Japan som kan söka på japanska?

Bild från instruktionsboken. Dom skäms inte ens att skriva 8 år i klartext. kunde ju skyllt på brandrisk etc.
Skärmklipp Battery OLD.JPG

Edit la in bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 21:10:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En riktigt bra tråd. Det är viktigt att man kan köpa grejor i framtiden och inte bara betala hyra för 8 år.
Du skall ha all heder av detta, jag hoppas att det blir mer information framöver.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Tack, Lasp.
Håller med, man kan inte bara konsumera och slänga efter 8år, men har hört att i Japan blir inte en bil äldre än 6-7 år så detta följer väl deras slit o släng tänk?

Under mina Google sökningar så hittade jag en svensk som sålde sin Yamaha EC-03 elmoped uttagen 2013 och endast 150 mil. Ser ut som ny.
endast 10.000kr.

Skrev att om 1 år så skulle batteriet dö, bifogade min manualsida enligt ovan. Han tackade för infon som var för honom okänd. Inte kul att köpa en moped som dör efter 1 år!
Batteri verkar kunna köpas från denna EU säljare. Men 9200kr + frakt, nja.. (Såg att nytt pris var 9012,08kr)
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ectrical-1

Får se om tiden finns imorgon fredag för att även provköra med bortkopplad BMS sladd och verifiera att den fortfarande gör 47km/t ?

Ni får gärna hjälpa mig att hitta hur man gör reset på BMS:en så att den börjar fungera igen. Själva battericellerna är i utmärkt skick.
Belöning utlovas.

EDIT Rättat batteripriset till 9012,08kr
Senast redigerad av Palle500 1 oktober 2020, 21:31:53, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av ToPNoTCH »

Vill minnas att batteridoktorn har en youtubefilm om detta batteri. Inte hur man löser det utan att man skall undvika det.
Jag tror jag skrev det i säljtråden förut.'

Jag hade kastat ut all elektronik och bytt till egen BMS och fartreglage som man har koll på.
Kostar inte mycket i Kinaland.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Har haft kontakt med Batteridoktorn och han vill inte ta i mitt batteri med tång! YT filmen hittar jag inte.
Men som du säger slänga ut original BMS och köra med en egen BMS och tillhörande laddare är väl den ekonomiskt bästa lösningen.
Har du någon BMS att rekommendera för 14S 30A (eller vilken strömstyrka som nu behövs)?
Man vill ju även ha en bra indikering på batteristatusen.

Edit
Noterade att halvljuset (heljus saknas) och baklyset är på hela tiden, finns ingen avstängningsknapp. Drar ju lite med en vanlig H4 lampa på 55W och 5W i bakljuset. Får bli en vanlig vippströmbrytare och ev LED lampor.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Idag kom den stora testen av mopedens prestanda med demonterad BMS signalkabel.
Alltså endast plus och minus var anslutna från batteriet. BMS signalkabeln var INTE ansluten.
Mopeden blinkar och varnar för att batteri info saknas. men givetvis inget om "Old" batteri.

Redan på vägen ut från verkstaden så var den trött och väl ute på asfalt så gjorde den 20km/t och segade sig sakta upp i lite nedför till 27km/t.
Så kan man ju inte ha det, tråkigt men det är fakta.

Så man behöver en ny BMS för att kunna ladda batterierna, samtidigt så behövs den gamla BMS:en för att ge information om "Old" batteri.
Undrar om det finns ytterligare påskägg i programvaran som om tex en månad säger att nu får du inte köra mera med "Old" batteri, vänligen köp nytt batteri?

bjuder på en bild från en busskur i skogen nära Umeå där jag hämtade mopeden.
Corona installation eller normal Norrländsk humor?
Busskur.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av GFEF »

Palle500

>hört att i Japan blir inte en bil äldre än 6-7 år

Vad jag har läst har Japan samma regler för bilar och andra fordon som gaffeltruckar som för flygplan.

Efter en viss tid / drifttid skall hela fordonet plocks ner i småbitar och kontrolleras av auktoriserad personal / firmor.

Är billigare att skrota eller sälja på export (lagligt ?) till länder som inte följer Japanska regler.

Att köpa original delar för fordon tillverkade för Japanska hemma marknaden exporterade på ej godkända sätt kan var omöjligt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Gjorde som @JimmyAndersson föreslog och skrev till Yamaha och klagade på denna i mitt tycke felaktiga 8 års spärren.
Fick svar relativt snabbt. Att detta är säkerhet m.m.

Hej!
Det stämmer att batteriet är utrustat med ett skydd för överdriven utarmning (14000 Ah) samt ett tidsskydd på 8 år. Detta är för att litiumbatterier har som du säkert känner till är brandfarliga.

Lektrolyten hos en litiumjoncell, till skillnad från andra batterityper, är lösningsmedelsbaserad och därmed brandfarlig.
Överladdning och höga temperaturer kan leda till så kallad termisk rusning. Detta innebär en okontrollerad frigörelse av battericellens energi, vilket i sin tur kan leda till bränder som är närmast omöjliga att släcka.
Elektrolyten i ett litiumjonbatteri innehåller lösningsmedel av alkydkarbonater, vilket påminner om lukten av nagellack eller Plastic Padding. Dessa ångor är brandfarliga.

När litiumbatterier åldras minskar kapaciteten medan det interna motståndet ökar över tiden på grund av olika mekanismer.
Åldrande av litiumjonceller kan delas in i två olika delar. Båda delarna består av flera processer som kan överlappa varandra och därmed hända samtidigt.
Å ena sidan finns det åldrande i kalendern. Denna form av åldrande sker hela tiden, oberoende av strömgenomströmningen i en litiumjoncell.
Den andra kategorin av åldrande kallas cykliskt åldrande. De parasitiska sidoreaktioner som sker under detta fenomen orsakas av laddning och urladdning av batteriet.

Litiumjonbatteriet har vidare en batteristyrenhet (BMS), som övervakar och styr varje cell i batteriet för att hålla State of Charge (SoC), upp- och urladdningsströmmar och spänningar inom batteriets begränsade arbetsområde.
Skyddet samlar in information så att cell-, modul- och systemsäkerhet kan säkerställas.

Du kan köpa ett nytt batteri som har artikelnummer 1CB-8212A-29, detta kommer från första laddningen också att fungera 8 år framåt i tiden.
Skriv svar