en långsam tråd om begränsad värme

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

för några år sedan så byggde jag om lite och har en sak i ett litet utrymme som behöver lite värme för att hålla fukten på rimliga nivåer

eftersom det väger några ton och numera i välisolerat utrymme så behövs inte mycket effekt

jag har provat en hel del saker

värmt det innifrån, både med stora motstånd med låg yttertemperatur och små motstånd som blir 150 grader
blev inte riktigt bra något av det då temperaturvariationerna blev udda

hadde sedan en värmeduk , den sattes på utsidan, men innanför isolering, inget bra det heller

sedan omplacering, bättre isolerat
provade en 200w frostvakt, effekten var hyggligt ok, men maxtemperaturen för hög

fortsatte med ett 400w oljefylld radiator, fick plats med den på bra ställe
fortfarande problem med för hög temperatur

provade även en dimmer för att få ner effekten, temperaturmässigt ok, men gav en del störningar jag inte gillade där

radiatorn har mekaniskt termostat men längst nere, provade för ett halvårsedan att sätta en extra termostat en bit ovanför radiatorn med lite bättre temperaturreglering
men fortfarande för hög maxtemperatur på radiatorn

har letat efter en motsvarande radiator men för 400v, tänkt kopplat på 230v för att få ner effekten, hittade inget som passar..

och nu provar jag ytterligare en sak, sätter i en on off timer, så jag kan ha den av på ex i 10 sekunder i stöten för att få 200w i genomsnitt

tänkte ta det i en tråd för saken skull

detta är inget direkt viktigt, och relativt lågbudget, hittills har jag kostat på den elementet som köptes på rea för några år sedan 250kr eller så

men, ibland får man verkligen prova sig fram för att få något som funkar i praktiken, och jag behöver inte jäkta
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av YD1150 »

Hur skulle det vara om man testar med en diod i serie? Förutom risken för ljusbåge i termostatens kontakter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av Icecap »

Jag ser omedelbart för mig en styrning med ett par temperatursensorer (typ DS18B20), den ena används för att begränsa max. temp. medan den andra är själva sensorn.

Att sedan ha en μC som läser data från sensorerna och reglerar med en PI-reglering och långsam PWM med noll-genomgång styring för att minska störningar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av hawkan »

En temperaturkontroller som ersätter en inbyggd termostat.
Bild
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av brrmek »

En halogenlampa alstrar bra med värme. Kan det fungera?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

halogenlampa är nog bland det sämsta jag kan ha, punktvärme med hög temperatur

diod är inte bra för transformatorstationen, blir dc komponent i trafon, gillar inte den regleringen

två temperaturgivare och µc skulle nog fungera bra, men detta kommer jag inte jobba aktivt med , varje försök tar ett halvår, koll på funktion vid kyla och när det börjar bli varmt ute, tar ett antal dagar innan temperaturen rör på sig, och det är bara för att hålla rf på lite bättre nivå, men vill inte ha för stor temperaturskillnad på sakerna

med två mekaniska termostater började det funka ok, en för att dämpa temperaturen i elementet och för att ha koll på den temperatur man vill upp i

få se om tidrelät gör någon nytta, där kan jag ställa valfri % av effekten om jag vill
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av mrfrenzy »

En golvvärmeregulator borde fungera perfekt, reglerar långsamt effekten för att hålla önskad temperatur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

har kört med av på saken ett tag, funkar, men jag kom på en annan lösning som känns bättre

jag har lite mer annvändbart utrymme ovanför

så jag köpte ett till likandant 400w 230v element, mekanisk termostat
sedan gör jag en special uttag från termostaten, där man har dom två elementen seriekopplade
dom kommer sitta ovanför varandra
fördel lägre temperatur på varje element, 100w per styck, maxeffekten 200w , men om det skulle behövas så kan man ju ha både 400 och 800w :wink:

japp, det hela har utvecklats efterhand som man provar saker och nu ska jag bygga ihop ett litet elementställ i aluminium
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av rikkitikkitavi »

Är utrymmet du har din "sak" i tätt och hyfsat isolerat eller är det "saken" som är välisolerad?
Och du vill undvika fukt i din "sak"?

Du kan inte sätta en avfuktare i utrymmet? Det är förvisso inte lågbudget.

Annars är du nog på rätt spår, sprid nödvändig värme över så stor yta som möjligt, dvs fler element som du eventuellt effektbegränsar.
Enkla oljeradiatorer är väl det enklaste och hyfsat billigt. Bara att förbikoppla interna termostatregleringen.
Och så en extern termostat som har lite hysteres.

En tempregulator med PWM utgång borde ju ge samma resultat som ovan, om det visar sig att du behöver för många element för att få ner yttemperaturen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

utrymmet den står i är bra isolerat och fuktspärrat
utrymmet utanför är avfuktat men lägre i temperatur

att koppla förbi interna mekaniska termostater är ju bara att vrida upp dom till ex 25 grader, ger extra säkerhet om något strular

och den termostaten som reglerar får sitta över elementen, ska ordna det mekaniska i helgen om jag hinner
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

efter det varit i drift ett tag så verkar det funka bra, har en innom/utomhus termometer där utomhuskänselkroppen är en bit ovanför elementen, vid den mekaniska termostaten
min och max diffar ca 4 grader, helt ok resten är lagom varmt o.s.v, få se om det blir ordentligt kallt och se vad som händer
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: en långsam tråd om begränsad värme

Inlägg av grym »

och nu med kallt väder så funkar det fortfarande bra

få se om effekten når max , att elementen går för fullt när det är kallt någon vecka åt gången och man inte kommer upp i temperatur, men det kvittar om det inte dippar för mycket, med lagom värme så får man ända rätt luftfuktighet och frostfritt
Skriv svar