eget arduino-kort (eller motsv.)

Berätta om dina pågående projekt.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av Pebert »

Hej

är det någon här som har gjort ett "arduino"-baserad projekt, fast på eget PCB? dvs typ av ATxmega128A1 eller likn.

funderar på vad som behövs, och om det blir billigare att köpa en färdig Nano eller så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av TomasL »

Blir garanterat billigare att köpa färdigt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av hawkan »

Det blir billigare att köpa en färdig. Men den kanske inte alltid passar med storleken eller så?
Eller om det ska integreras in i något, då är det inte alltid så snygg med en arduino-modul.

Jag har gjort flera egna kretskort med atmega328p, hade det som alltiallolösning ett tag när jag höll på
med egna kretskort. Använde ytmonterade varianten och den är rätt hanterbar. Tittade på den du var intresserad
av och pinnarna sitter rätt tätt där men det ska väl gå. BGA har jag aldrig gjort och tänker inte i de banorna.

För mej är det enklast att utgå från en fungerande lösning. Det borde gå att hitta kopplingsschema för
en arduino som du kan utgå från och rensa från sådant du inte behöver.
Det jag såg till att ha med var det som behövs (serie-komm) för att ladda program via bootloader, spi framdraget för att
ladda bootloader ifall det skulle behövas, reset-knapp ja det var väl det. Och sedan det som behövdes
kring oscillatorn men det kan man välja en intern om det duger. Ja och sedan det som applikationen behöver
i form av I/O.

Kadda upp, skicka för tillverkning av mönsterkort, löda på komponenter. Roligt och givande. Men billigare än en
nano från ebay blir det inte.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu framgår det ju inte vad du skall använda den till. Vill du bygga själv så kan man kanske anta att det är fler än en du behöver. Det är ju klart billigare att köpa t.ex 10 st från ebay på en gång eftersom man riskerar 75 kroningen till post Nord. Du får i princip mer än 5 st till priset av en från Kjell .com.

En annan sak att tänka på är att det kan vara praktiskt att ha en Arduino med USB-kontakt. Den är ju då enkelt att koppla till datorn och använda Arduinos seriella monitor till avbuggning eller att presentera data.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av Castor »

En fördel med att köpa färdigt är ju också att det är ett fungerande kort man får. Ska man köpa delar, kort och montera måste man ju också ha kunskaper och utrustning för att felsöka och reparera de kort som inte fungerar. Det ger förstås en massa kunskaper, men det kanske är mera intressant att lägga tiden på det projekt man har, det finns väl oftast delar utöver själva processordelen som kan vara nog så utmanande att få fungerande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tog fram enkla kort till en Atmega 328 för att slippa köpa (mer dyra) Arduino Uno-kort. Jag hade ju bara att få in mina program/sketcher i chipet via ett Arduinokort, flytta chipet till mitt ganska magra kort och koppla upp till vad jag nu hade hittat på. I fotoexemplet är det en mikrosynt.
ardu1.jpg
ardu2.jpg
Jag har ett gäng kort över men har lovat bort dem redan, tror jag vet vem men måste hitta korten först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av JanErik »

Om man ska köra på batteri ska man beakta att detta kan vara ett problem med många Nano från eBay/Aliexpress; https://hackaday.com/2020/09/15/deep-sl ... some-chip/ .
Då är ju uC:ns strömförbrukning ändå minimal jämfört med regulatorerna som sitter på dem.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av Pebert »

Tack för all input.

Skall ändå göra PCB för FET:r, DAC optokopplare DC/DC och lite sånt.

Alternativen är att montera på en officiell nano, eller bygga med lösa komponenter.

Fokus delvis på pris, men mestadels på driftsäkerhet.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av xrayspex »

Jag tog fram det här kortet. Gör prototypen med en vanlig UNO sedan flyttar jag över processorn.
IMG_3654.jpeg
På plats i mitt klock-projekt:
IMG_3793.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av rvl »

Hmm, klocka med GPS, tror jag sett den i nån annan tråd här.
Troligtvis inte så stor betydelse, men varför inte ha C2 och C3 närmare kristallen, när de ändå är monterade på olika sidor av kortet?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av xrayspex »

Japp det och några andra småmissar skall jag fixa till nästa version. Fungerar dock utmärkt :)
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av Hesabon »

För mitt bevattningssystem till växthuset (finns en tråd om det någonstans) så valde jag att använda moduler. Främst för att det fanns många viktigare problem att lösa som jag i stället ville använda tiden till, men det blev nog mycket billigare också. (Arduino Nano + diverse I/O, RTC, A/D, mm.)
Men det är klart, att det skulle bli mycket kompaktare med direktmonterade komponenter, speciellt om man designar dubbelsidiga kort.
Jag valde att fräsa kortet själv, så då blir det enkelsidigt. Därför också några jumpers.
Kortet (ver 2) är 105mm x 155mm.
Bild
Alla moduler sitter i socklar och det var nog bra det, för två gånger har jag lyckats klåpa med en "högspänningskabel" :oops: .
En gång var det 24V och andra gången med 12V.
Det var ingen skillnad. Arduinon och I/O expanderna (en på var sin sida om Arduinon) tycker inte om någondera.
De andra modulerna var inte lika kitsliga...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av adent »

Jag har kommit från andra hållet. D.v.s. gjort egna kort med en MCU på och sedan insett att man kan lägga på arduinos boot-loader för att enkelt kunna flash:a om korten via en serieport.

Jag såg det tidigare inlägget med ett kretskort fullt med moduler och har full förståelse för en sådan lösning.
Det beror lite på vad man vill/prioriterar och vad man tycker är roligt. En del tycker det är roligt att få ner storleken och en del prioriterar enkelhet/snabbhet.

Vill du nu gå vägen att göra ett eget kort så gör det! Se bara till att få med ISP-kontakten (den 6 eller 10-poliga) så du kan trycka i bootloader och/eller firmware den vägen.
Sen är det bra att se till att ha någon form av serieport tillgänglig om du vill kunna uppdatera firmware den vägen på ordinarie Arduinovis.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: eget arduino-kort (eller motsv.)

Inlägg av Icecap »

Nu är ATmega-serien ju gammal och tung men just bootloadern är det många som ser som en fördel.

Själv använder jag μC med inbyggd bootloader där jag ändå har RS232 på den aktuella serieport.
Jag har sedan ett litet interface kopplat till en COM-port (USB-dongel fungerar utmärkt) och när ena handshake-signalerna skifter läge skapar jag en kort RESET-puls samtidigt som att nivån styr omslaget mellan bootloader och fri körning.

Jag programmerar då en fristående μC i C/C++, kan använda RTOS om jag vill och det enda speciella hårdvara jag behöver för att programmera är et par optokopplare, en diodbrygga, ett motstånd och en konding.

Fungerar med många 16 och 32 bits μC.

Så det finns "starkare" μC än ATmega och den inbyggda USB-COMport kan man rent faktisk skapa själv på samma sätt som jag har gjort. Rent faktisk har jag designad ett kretskort med USB-anslutning och programmeringsmöjlighet men jag har inte fått dom tillverkat.

En ATmega kan enkelt programmeras med en AVRISP Mk.2 eller liknande, en PIC med en PICKit 4 eller liknande så det finns MÅNGA lösningar som är enkla för "nakna" μC.

Men tyvärr för många ska de då själv börja läsa datablad och programmera på ett vettigt sätt istället för att klippa-o-klistra och det kan vara svårt.
Skriv svar