Solhagas plasma-CNC, Mk II

Berätta om dina pågående projekt.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Vad behöver du för hastighet?
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av Nerdboy123 »

Kul projekt!
Har sett en del Youtubers som sätter en pen-plotter bredvid brännaren så man enkelt kan markera var saker ska bockas! Ser riktigt smidigt ut och kanske något du vill överväga!
Vad gäller dina övriga frågor har jag inte så mycket att komma med. Lyck till
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av SeniorLemuren »

solhaga skrev: 17 september 2020, 13:50:30 En första fundering på ram:
Sidorna, 90x25 cm, är i 4 eller 5 mm stål.
Rören, 140 cm långa, har dimensionen 20x20x2.0 mm
De tre nedersta rören till vänster och de två nedersta rören till höger svetsas i sidorna, det är urtag i plåten för genomföring av rören.
De två övre rören svetsas inte i sidorna utan i beslag som skruvas fast på insidan av sidorna så att jag kan höjdjustera.
Hur mycket får skärhöjden variera över materialet? Ett 140 cm långt rör kan ju riskera att fjädra någon tiondels mm på mitten beroende på hur mycket traversen väger.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Nerdboy123 skrev: 1 december 2020, 08:25:23 Kul projekt!
Har sett en del Youtubers som sätter en pen-plotter bredvid brännaren så man enkelt kan markera var saker ska bockas! Ser riktigt smidigt ut och kanske något du vill överväga!
Vad gäller dina övriga frågor har jag inte så mycket att komma med. Lyck till
Tänker ha en penna istället för brännaren för en första utvärdering, med det är ju en bra idé att alltid ha möjlighet att plotta.
Pennan måste då vara avskärmad från plasmans värme.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

SeniorLemuren skrev: 1 december 2020, 10:04:25
solhaga skrev: 17 september 2020, 13:50:30 En första fundering på ram:
Sidorna, 90x25 cm, är i 4 eller 5 mm stål.
Rören, 140 cm långa, har dimensionen 20x20x2.0 mm
De tre nedersta rören till vänster och de två nedersta rören till höger svetsas i sidorna, det är urtag i plåten för genomföring av rören.
De två övre rören svetsas inte i sidorna utan i beslag som skruvas fast på insidan av sidorna så att jag kan höjdjustera.
Hur mycket får skärhöjden variera över materialet? Ett 140 cm långt rör kan ju riskera att fjädra någon tiondels mm på mitten beroende på hur mycket traversen väger.
Skärhöjden får inte variera! Här är dock plåten den största boven, speciellt om den är tunn.
För detta ändamål har man THC (Torch Height Control) för Z-leden.

Med det sagt, så har jag nu noterat att nedböjningen på 20x20 mm profil stående på högkant är mer än på min nuvararande plasma-CNC som är en MPCNC med 25 mm rör.
Jag får hålla koll på detta!
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av Nerdboy123 »

solhaga skrev: 1 december 2020, 14:56:40 Tänker ha en penna istället för brännaren för en första utvärdering, med det är ju en bra idé att alltid ha möjlighet att plotta.
Pennan måste då vara avskärmad från plasmans värme.
Har man den på litet avstånd så ser de ut att klara sig bra. En rits kanske är bättre dock, Tydligare linjer för bockning. Ett 4mm brett pennstreck är ju lite godtyckligt.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Nerdboy123 skrev: 2 december 2020, 10:42:21
solhaga skrev: 1 december 2020, 14:56:40 Tänker ha en penna istället för brännaren för en första utvärdering, med det är ju en bra idé att alltid ha möjlighet att plotta.
Pennan måste då vara avskärmad från plasmans värme.
Har man den på litet avstånd så ser de ut att klara sig bra. En rits kanske är bättre dock, Tydligare linjer för bockning. Ett 4 mm brett pennstreck är ju lite godtyckligt.
Då är det nog bättre att försiktigt byta munstycke till Märkning/Gravering; minsta bredd är då cirka 1 mm.
Märkningen blir enligt underlag utan att man behöver offsetera för pennans avstånd till brännaren.
Om man ändå byter munstycke så kan man passa på att gravera in text/bilder.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

solhaga skrev: 2 december 2020, 12:34:16 Då är det nog bättre att försiktigt byta munstycke till Märkning/Gravering; minsta bredd är då cirka 1 mm.
Märkningen blir enligt underlag utan att man behöver offsetera för pennans avstånd till brännaren.
Om man ändå byter munstycke så kan man passa på att gravera in text/bilder.
Gör man så är ju plåten lös efter skärningen och definitivt ur läge samt utan jordkontakt.
Det riktiga är att först använda märkningsmunstycket och sedan försiktigt byta till brännarmunstycket utan att brännaren hamnar ur läge.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

solhaga skrev: 1 december 2020, 15:11:52
snip

Med det sagt, så har jag nu noterat att nedböjningen på 20x20 mm profil stående på högkant är mer än på min nuvararande plasma-CNC som är en MPCNC med 25 mm rör.
Jag får hålla koll på detta!
Jag gör en total omtagning av alla axlar.
X-axlar blir SBR16 på 40x40 mm profil, Y-axlar blir SBR12 på 40x40 mm profil och Z-axel blir HRG15 med SFU0402 kulstång.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Naturligtvis började min MPCNC att krångla när jag skulle skära ut lite plåt och jag behöver den ju för plåtdetaljer på Mk II.

Så jag har fått ägna en del tid till att porta MPCNCs programvara till SKR1.4 och TFT35.
Jag passade även på att implementera "sensorless homing" med Trinamic TMC2209-drivarna; inga mer ändstopp på bältena.
Men det var ju ett jobb som ändå skulle göras, så nu är det bara att ändra i Marlin till CoreXY och plocka bort två TMC2209-drivare.
THC skall också implementeras.

Jag har även gått över till VSCode med plugins PlatformIO och Auto build Marlin.
Nu är det en fröjd att editera, kompilera och ladda upp programvaran, både den till SKR1.4 och den till TFT35.
(Jag använde förut eclipse för editering och Arduino-IDE:t för kompilering och uppladdning)

Så nu är det tillbaka till ritbordet för själva CNC-bygget...
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Jag gjorde en konstruktion där gavlarna bär upp alla längsgående rör.
Så min nuvarande plasma CNC användes för att göra nästa generation.

Bild
900 mm x 240 mm i 4 mm plåt.

I med rören för x-axeln, 40x40 mm samt extrastag 20x20 mm
Bild
Skruvad i en MDF-skiva tillfälligt. Detta skall monteras på det nuvarande bordet när allt är klart.

Dags att svetsa:
Bild

Målat och inburet för montering av rails mm.
Bild

Småhålen på gaveln är för ytterligare plattor för montering av stegmotorer på ena gaveln och idlers på andra gaveln.
Bild

Här har jag alltså en del konstruktion kvar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av arvidb »

Coolt!
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

arvidb skrev: 18 februari 2021, 09:12:38Coolt!
Jag var lite orolig över att gaveln skulle slå sig, men jag näste först och förstärkte sedan undan för undan.

Det blev ju ganska rakt på längden:
Bild
mätt på mitten och i ändarna.

och på tvären:
Bild


Häng på låset till din Lidl butik på måndag så kan du skaffa dig en egen plasmaskärare.

Den går säkerligen inte att enkelt använda i en CNC eftersom extern styrning saknas samt att den troligen har HF-start vilket kan ge problem med störningar.

För min den innebär en handhållen plasmaskärare att jag kan köpa större och därmed billigare plåtar som jag kan skära till 100x50 cm.
solhaga
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 februari 2016, 18:20:39

Re: Solhagas plasma-CNC, Mk II

Inlägg av solhaga »

Fastskruvning av en SBR16-axel på X-axelns fyrkantsprofil:

Just här är profilen och SBR16-axeln lika breda, så jag fixerade axlarna med tvingar:
Bild

Förborrade och gängade upp:
Bild

En axel klar:
Bild

Montering av SBR12 på Y-axeln blir lite svårare, antingen så skriver jag ut hållare eller så använder jag mellanlägg.
Skriv svar