Avloppskamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Det är inte lägenheter utan parhus. Ingen bostadsrätt utan helt vanliga friköpta fastigheter med hus på, där varje fastighet är med i en samfällighet som bla annat förser de med vatten och avlopp.
Husen är byggda under räntechocken på 90 talet, först tänkta som en bostadsrättsförening, senare blev det istället hyreshus och uppstyckade som egna fastigheter och såldes av efterhand.
Jag hade gillat individuell vattenmätning, gärna med dygnsavläsning, hade ju underlättat läcksökning enormt. Men frågan är hur det skulle debiteras och hanteras juridisk mtp debiteringslängd och andelar i samfälligheten.

Visst hörs vatten rusande igenom en ventil, sen ska man ju koppla det till ett fel med, ventilationsaggregatet låter med, båda är vita stora lådor.
Tyvärr var säkerhetsventilen dragen till ett avlopp bakom varmvattenberredare som består av ett 40 cm högt rör. Det gick inte att se om man inte drog upp slangen...
Det hade ju varit bättre om det gått rakt ut på golvet och så hade det runnit ner i golvbrunnen som finns istället.

Visst man hade säkert kunnat driva en process, man kan också tycka att samfälligheten borde reagerat tidigare på hög förbrukning.
Efter att fastighetsägaren har blivit informerad om problemet så har denne vidtagit åtgärder direkt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Kameran verkar ha återhämtat sig och funkade när jag provade den för ett par dagar sen, så det enda logiska var att plocka isär den eftersom jag skaffat nya kamrer från gunne
https://www.newegg.com/kguard-ns401-4cw ... 6881377050

Efter ha byggt ihop allt och kopplat in en separat kamera till den gamla DVD spelaren så framgår det att den inte alls använder vanliga videosignaler och fick DVD spelaren att vägra starta.

Så det får väl bli att koppla in styrlådan som fanns mellan kamera och skärm och se om det blir bättre, då ska man nog kunna spela in samtidigt, och spana in 4 avlopp samtidigt :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Kopplade om lite så att centralenheten från systemet också används.

DVD funkar bra som monitorn så länge man inte har kopplat in någon kamera.

Men så fort man ansluter en kamera stänger DVD spelaren av sig igen, det räcker att man ansluter jorden från kameran till centralenheten för att dvd ska stanna igen.

DVD och Kameran matas från samma 12 Batteri, mellan kamerans skärm och centralenhetens skärm är det 10.7V

Men om man använder original power supplyet så funkar det... Så någonstans har jag nog kopplat fel :)

----lite senare---

Det var så enkelt, jag hade förväxlat +/- vid kameran! Så visst var det en helt vanlig videosignal, det går utmärkt att köra en kamera direkt mot DVD eller via centralboxen.
Skriv svar