Avloppskamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avloppskamera

Inlägg av Henry »

jihe skrev: 14 september 2020, 16:36:01
Henry skrev: 14 september 2020, 14:27:53 Äh blandade ihop, trodde du menade att du hade en modul från en bärbar.
Nu vill vi se dig göra DIY-rektoskopi med en kameramodul till en bärbar! (eller nja, det vill vi nog inte) :D

Med vilja, våld och vaselin så går allt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Hittade en slang 25m 1/2" på Granngården på rea som inte var den traditionella gröna med rutor på. Så det inte ser så mycket ut som en trädgårdslang :D
Jag funderade på om det var dumsnålt och jag skulle gått på en 3/4 istället..

Jag kan meddela att jag borde kört på 3/4, men det är lite mer utmaning att få in det i en 1/2...
Tänkte att det är väl bara att trycka igenom allt, dragfjädern är ju styv som stål... NOPE..
Igenom med bara dragfjädern gick ganska bra, dra tillbaka ett snöre med den. Tvärstopp..
Men om man spänner fast ena änden i stolpen vi ytterdörren och drar den genom huset och ut i trädgården så den är helt rak, då går det att dra igenom ett snöre.

Tejpa fast kabel och högtalarkabel, nu fastspänd i andra ändan i ett äppelträd :D Gick lite trögt i början, men sen flöt det på.. Tills dragfjädern kommer ut utan kablar *GAHH*

Tillbaks till stolpen på bron och mata tillbaka snöret, sätt fast kablarna ordentligt i fjäderns ögla, för tjockt... trimma lite..
Varför köpte jag inte den där flaskan glidmedel som stod där på hyllan? Olivolja??

Halvtidsvila inför att få igenom sladdarna sista biten, vadå? Testa om det blir någon signal i så långa kablar innan, nä, borde jag gjort det? :shock:
Nerre
Inlägg: 26701
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Avloppskamera

Inlägg av Nerre »

Inte olivolja, olja fungerar som lösningsmedel för vissa plaster. "Såpa" (vatten och diskmedel) är nog bättre (om än inte helt optimalt).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Den är igenom!
Eller rättare sagt sladden tog slut, slangen kan nog ha sträckt sig lite efter allt slitande i den..

Kan ha kapat den någon dm för kort den drog ihop sig lite när man skakade på den och ändarna var fria.

Men över till att bygga ett kamerahus, smältlim och skärbräda... måste bara hitta ett snabbt sätt att fixa lite 2D g-code till fräsen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Avloppskamera

Inlägg av ToPNoTCH »

Fan jag vågade nästan inte scrolla vidare nedåt när jag såg meningen "Den är igenom!" med utropstecken.

Jag trodde du tagit inlägget om DIY-Rektoskopi som en utmaning :shock:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Till min stora förtjusning har dxf2gcode inte dött utan istället uppdaterats!
Och libre cad är ju vad det är...

Så det blev en topp och en bottenskiva, även förberett med hål för dragsnöre framåt!
Tanken är att kabelstam och dragfjäder ska fästas i de två skivorna och anslutas elektroniskt till kameran.
(Buntband? Slangkläma? Dragfjädern är väl den som borde sitta bäst fast och ta de riktiga krafterna)
Allt packas sen ihop med en hälsosam mängd smältlim och kanske en rejäl krympslang runt om allt för att få en lättstädad yta.

Tanken är att inte ha något extra glas framför linsen, kanske dumt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Efter en del motgångar då lödstationen dog fick jag med en något överdimensionerad lödkolv på kontaktdonen på kabelstammen.
Undra om inte skärmen på biltema coaxen är aluminium eller något annat skumt, helt omöjligt att få lödtenn att fastna på det, ni är den kontakterad med hjälp av sockerbit!
Och det blir bild!
Kameran körde jag tidigare på 12V och har upplevt bilden som väldigt ljus och "överstyrd", provkörde den på ett labbaggregat nu och bäst bild fick jag vid ca 10V, detta med 25m kabel.
Och eftersom DVD spelaren säger att den klarar allt från 12-7.5V så känns det som att en StepDown till båda räcker bra från starthjälpen/bilbatteriet..

Linsen skulle behöva justera om för ett närmare arbetsområde, nu är det skarpt på långt avstånd och suddigt nära, det mesta lär hamna nära i ett avloppsrör...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Glömde såklart step downen när jag var på kjell...

Men annars är enheten snart redo för sitt första dyk! Lite orolig för mängden ljus...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Tänk den glädje som varar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Jag hade en lyckad 2h session för ett par nätter sen, det är svårt att trycka den längre in än 15-17m, mycket för det vertikala röret är så stort och ger utrymme för kabeln att ge sig iväg i sidled...
(Ledningen går ganska djupt i backen)

Jag noterade imma innanför linsen redan när jag var klar den natten, det var väl några få plusgrader, så jag tänkte väl att det var befintlig fukt som kondenserat mot linsen.

När jag skulle använda den idag noterade jag att den fortfarande var immig och kanske tom mer än innan.
Och när jag koppla ihop den var det först en väldigt mörk bild, sen en väldigt ljus.. och nån liten stund där i mellan kunde man antyda en bild...

Så vatten har nog trängt in någonstans, antingen mellan lins och metallhållaren eller nånstans bakifrån...

Om det blir en version 2.0 så blir det sannolikt baserat på en nätverkskamera, gärna med en drivmotor eller två för att hjälpa till att kunna föra in den längre i rör.
Behövs särskilt på stora diametrar, kabeln kunde ha varit ännu styvare..
Man ska nog också fundera på ett externt hölje och inte förlita sig på att linsen är vattentät!

Det var ju tråkigt att den inte höll längre, men den har nog sparas oss ca 2 miljoner liter vatten /år...
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Avloppskamera

Inlägg av Palle500 »

Otur med fukten.
Men har du sagt A får du säga B. Vad var det för fel som förbrukade 2 miljoner liter vatten/år i ett avlopp?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

En trasig säkerhetsventil på en varmvattenberedare!

Mätte aldrig exakta förbrukningen på det läckaget, men det försvann 300l/h från buffertanken nattetid då uttaget borde vara nära noll. Och nu verkar det i princip vara noll uttag nattetid!
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Avloppskamera

Inlägg av Palle500 »

Aha, smart att leta i avloppet var spillvattnet kom från.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Hela färskvattennätet ligger under jord utan inspektionsbrunnar och bara enstaka ventiler och husen saknar individuella vattenmätare.
Och vi såg att vattnet kom tillbaka i avloppet, så då blev det naturligt att söka det hållet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av sodjan »

Det var inget som den boende i lägenheten borde ha kunnat se (eller höra)?
Jag har för mig att i en bostadsrättsförening, så kan föreningen debitera den
boende om det kan bevisas att t.ex. en läckande toalettstol har bidragit till
onormalt stor vattenförbrukning.

Var det inte ni som har individuella fastigheter men delar på vattenanläggningen?
Lite underligt att ni inte har individuell vattenmätning.
Skriv svar