Avloppskamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Behovet har uppkommit att spionera lite på grannarna via avloppet...

Jag har en gammal gammal analog kameramodul från Kjell, sannolik daterad 1999, som vill ha 12V och ger vanlig Analog video ut. Svart/Vit med IR leds...
Tror den var tänkt till en sjöuggla, men har mest funkat som undersökningskamera för trånga utrymme.

I något soprum någon gång 2007 hittade jag en United bärbar DVD spelar med 7" skärm och Video in.

Nuvarande versionen har 10m RG174 (egentligen 2 5m bitar skarvade) och 10m 4 polig modular telefonkabel för matningen. Funkar men sladdrig som attan. Man måste putta in kameran med VP rör eller något för att få den på plats.

Bilden är väl inte 4K direkt, men funkar, relativt brett fokusområde.
20200913_184041.jpg
-----
Tanken är att kapsla in kameran bättre, byta kabeln till något som är minst 25 m och styva upp den så att det går att putta in den som de riktiga avloppskamerorna funkar.

Om jag förstått det hela korrekt är egentligen video signalen 75 Ohm, men den kabel jag använder idag är 50 Ohm. Och tittar man runt verkar det enklast att få tag på 50 Ohm (som tex antennkabel)
Tanken är att styva upp det hela med en dragfjäder, antingen i nylon eller Biltemas 25m variant i stål.
Det kan ju inte vara direkt höga strömmar, så en längre bit telefonkabel eller högtalarkabel av klenare typ borde räcka...

Kanske förbereda kamerahuset med en ögla för ev dragsnöre om man tänker dra den framåt istället.
Inspirationsbild:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Tror det blir en kabelstam av följande:
vattenslang 1/2" (https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/2000022271)

Antennkabel RG-6/U. Känns bättre än en vanlig för fast installation... (https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/2000033286)

2x0.75 högtalarkabel för matningspänningen (https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/2000016626)

dragfjäder för en styvare stam som går att putta in (https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/2000037629)

Frågan blir ju då, ryms det i en 1/2 slang?

Kommer smältlim dra åt sig vatten?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Insåg ju också att det är bra om det inte går på 230V :)
Kameran vill ha 12V, DVD spelaren 9V

Kameran borde man ju kunna driva rakt av starthjälpen eftersom den aldrig laddas samtidigt och inte ligger många 100mV över 12.0V
DVD får väl få en step down till 9V
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Avloppskamera

Inlägg av jihe »

Tror du att resultatet med en 20 år gammal, rätt skrymmande, kameramodul kommer att bli bättre än ett helt nytt endoskop från aliexpress för en hundring? Fast det kanske är resan mer än målet?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Resan är säkert väldigt mycket mer än målet :) (Och ett behov nu inte om 3-4 månader)

Jag har ett USB endoskop från Ali med, bildkvalitetesmässigt är de nog ungefär likvärdiga, dock är ju endoskopet mycket mycket tunnare...
Problemet jag såg med det var att jag skulle behöva skarva på 4 st 5m USB kablar för att nå upp i 25m.

Och storleken är i detta fall inget problem, det är rejäla avloppsrör som ska kollas..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av MadModder »

Endoskopen för en hundring eller mindre från ali tycker jag inte duger till mycket alls. Har försökt kolla ventilationskanaler och avlopp men bilden ger ungefär lika mycket information som att stå och titta utanpå röret där det kommer ut i rummet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avloppskamera

Inlägg av Henry »

Vet jag sett 1080p men då går summan upp en del. 720p finns dock och är billigare men gör en hel del för bildkvalitén för många billiga sådana här är 640x480, om ens det ibland, och inte heller precis av den bästa sorten.

Annars är dock ett ev lite meckigt alternativ att ta tex en 1080p eller 720p modul från en bärbar av bra märke som finns på ebay, meka loss själva kamera modulen från kortet och sätta den så att den tittar längs med kortet och dra tunna sladdar mellan modulen och paddarna på kortet. Alternativt om det inte är extremt ont om plats helt enkelt bara sätta en ytreflekterande spegel i 45 graders vinkel rakt ovanför kamera modulen.

Eftersom sedan allt är USB baserat så är det bara att köpa lämplig lång USB sladd eller fixa själv så är det ordnat och säkert även bättre bildkvalitet än analogt genom BNC kontakter.
Senast redigerad av Henry 14 september 2020, 14:01:56, redigerad totalt 1 gång.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Avloppskamera

Inlägg av jihe »

Jo, jag har ett sånt där också. Det främsta problemet med mitt är att det är fokuserat för nära. Så skall man köra lite DIY-rektoskopi så är det nog bra, fast det var ju inte primärt till det jag köpte det. Det är helt klart sämre till avlopp. Undrar om man på något sätt skulle kunna skära upp kameran, mecka in objektivet lite närmare sensorn och kladda ihop det tätt igen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avloppskamera

Inlägg av Henry »

Dom är justerbara, har i alla fall inte sett någon som inte var. Dom är dock limmade eller så är de tajt iskruvade men det går att bryta då det inte är så extremt hårt. 3D printade ut en speciell grej som passade i uttagen på linsen vilket gjorde det mycket lättare att justera samt bryta det första motståndet.

Hade en som jag använde för att kolla trädgården med en gång tex, 720p och blev riktigt överraskad av bilkvalitet. Lätt som en plätt att spela in med om man ville.


Edit: hittade tråden med grejen jag gjorde för att ändra fokus:

viewtopic.php?p=1443106#p1443106
Senast redigerad av Henry 14 september 2020, 14:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

USB funkar säkert utmärkt på 5-10 och kanske tom 15 m på gamla standarder, men nu behövs 25m...

Att förlänga anslutningarna på en kamera från en bärbar till 25 m ser jag inte hur det skulle gå till.

En nätverkskamera är ju en lämpligare plattform att utgå ifrån då, där finns redan ett interface som klarar längden.
Med Poe så ligger allt i samma kabel och den behöver bara styvas upp..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Avloppskamera

Inlägg av AndLi »

Conrad har en "riktig" för knappt 3000 kr...
https://www.conrad.se/p/voltcraft-bs-98 ... ng-1209064
Undra vad det körs för signaler i en sådan...
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Avloppskamera

Inlägg av jihe »

Min har inga uttag. Allt ser ut att vara limmat på plats. Lysdioderna sitter nästan ute i ytterkant, så jag tror nog den är rätt omöjlig att ha isär icke-destruktivt. Kameran är bara 8,1 mm tjock, så man kan ju ha viss förståelse för det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avloppskamera

Inlägg av Henry »

Äh blandade ihop, trodde du menade att du hade en modul från en bärbar.

De där kan dock mycket väl ändå vara justerbara men de är ju som sagt dock allt som oftast ingjutna, går att fixa isär men en del jobb för att inte förstöra något. Hade sedan säkert gått att efteråt sätta ihop allt och gjuta in det i silikon så det blir tätt igen.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Avloppskamera

Inlägg av Zhorts »

USB 2.0 har en teknisk längsta längd på 10 meter, över det kan man sätta en repeater (en hub med bara en port) och kanske få 10 meter till. I verkligheten så går det att pressa det hela en smula till - jag har 10m passiv förlängningssladd och 1.5m sladd till enheten, och det går bra. Oftast.

USB 3.0 klarar bara ett par meter... minns inte om gränsen är 2 eller 3m...

PoE, till och med hemmasnickrat ful-PoE (köra 100 Mbps på två ledarpar och använda de andra till att mata 12V, hårdtrådat) är mycket mer görbart för längre sträckor.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Avloppskamera

Inlägg av jihe »

Henry skrev: 14 september 2020, 14:27:53 Äh blandade ihop, trodde du menade att du hade en modul från en bärbar.
Nu vill vi se dig göra DIY-rektoskopi med en kameramodul till en bärbar! (eller nja, det vill vi nog inte) :D
Skriv svar