PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Jag har faktiskt både en Facit twist och en 11/730... Båda behöver kärlek.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Du (och ni andra i gänget) gör en kulturgärning som är gravt underskattad.

Edit: jag var dum.

Du har alltså en VAX 11/730? Vart skall jag swisha pengar för att få den renoverad? (Och vad kan jag bidra med i övrigt?)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hejja på duger bra!

Jo jag har en VAX 11/730. Den är lite dryg att jobba med för allt är så fruktansvärt tungt. Digitalium. Vet inte när den står på tur, men det är svårt att göra saker på den själv. Man klarar knappt lyfta i och ur disken ut racket om man är två personer. Jag tror jag har "lite" annat som kommer först.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det finns alltid en fortsättning på denna tråden. I alla fall så länge jag har skrotet kvar och orkar hålla det vid liv :) !

För ett tag sedan när jag skulle starta PDP:n så bootade den inte från disken längre. Bara errorlampan på diskstationen blinkade till. Då stängde jag av den och struntade i problemet. I helgen var det dags att försöka få igång eländet igen. Det visade sig att hela söndagen skulle gå åt...

Först såg jag till att boota datorn från serialdisk, den emulerade RK05 diskettstationen. Det är ofta ett bra sätt att få tillgång till alla testprogrammen. Detta startade snällt, jag körde diskstationtesterna men hade stora problem med läs/skrivtestet på båda diskarna. Provade med flera diskpackar.

Jag bestämmde då att plocka ur allt som inte behövs och sedan testa allt från en minimal konfiguration och sen bygga ut den allt eftersom jag testade bitarna. Först ut var att koppla bort min hemmabyggda expantionslåda. Man drar ut expansionskablaget och flyttat BUSLOAD kortet som sitter längs upp i expantionslådan till platsen där sladdarna satt. BUSLOAD är aktiva pullups för bussen i datorna, alla signalen är ju open collector. De två regnbågsfärgade flatkablarna är busskablarna.
IMG_20211003_202343MP.jpg
Efter den operationen så startade datorn inte alls längre. Man kunde inte ens göra deposit/examine i minnet. Vad hade jag gjort? Jag släpade fram den lilla 8:an och testade konsolen och OPTION #1 kortet i den, de fungerade bra! Efter en stund kom jag på att jag har ett BUSLOAD kort till, så jag to fram det och satte i det istället. Så vips gick datorn igång igen. Nu fungerade dessutom läs/skrivtestet!
IMG_20211003_195641MP.jpg
Det trasiga BUSLOAD kortet, många dioder och resistorer, bara att börja mäta sig igenom kortet.
IMG_20211003_202257MP.jpg
Fann en trasig IC (den enda, de två andra DIL kapslarna är en quadrupel transistor och en pulstransformator) och ett kolmassemotstånd som mätte märkligt och dessutom delade sig på två när jag petade på det. Det märkliga är att IC:n testade okej i min ALL03, men jag tänker testa den när jag fått ihop min retrochip testare!
snapshot_2021_10_04_21_04_10.jpg
Hittade tilräckligt med reservmotstånd. Inte helt okej, men nu fick funktion gå före. Får nog skaffa ett kolmassemotstånd och fixa till.
IMG_20211004_195950MP.jpg
Efter att ha lagat kortet så fungerade det att skriva filer till en skiva och boota OS/8 igen. Tyvärr så låter det dåligt om den övre disken, jag gissar på lager i spindeln eller i motorn. Så den ska upp på bänken!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Här sitter spindeln i driven, Man lägger diskpacken på magneten som håller fast själva skivpacken.
spindle-mounted.jpg
Det var inte svårt att plocka ut den. Man tar inte driven ur racket. Man drar ur den som om man ska byta packe och sen kan man lössa en liten lucka på undersidan med fyra skruv, Sen kan man lägga av remen. Då kunde jag rotera spindeln fritt och man känner direkt att det inte går mjukt och fint.
spindle-removed.jpg
Man lossar sedan pickup:en för rotationshastighet och sladden. Sen är det bara tre skruvar som håller allt på plats. Sen är den ute!
spindle.jpg
Jag gissar att man måste dra av remhjulet (värme och avdragare?) för att sen komma åt lagren. För att få ihop allt sen så behöver man nog en (hydral)press.
pully.jpg
Det är delen nr 10 på bilden. Man bytte nog hela back in the days.
rl01-exploded.png
Några glada tillrop på hur man ska byta lagren? Jag bara hoppas att det är metriska standardlager,,,
Kanske ska man inte försöka utan bara plocka fram en anna drive och slakta på spindeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6955
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av lgrfbs »

Ser svårt ut, gillar att följa denna tråd.
Ser ut att det är ett dubbhål på ena sidan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 6 oktober 2021, 20:07:05 Jag gissar att man måste dra av remhjulet (värme och avdragare?) för att sen komma åt lagren.
Du har ju fina gängade hål att sätta en avdragare i.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Liten specialare eftersom jag inte hade hela knivavdragaren, men det fungerade ju.
DSC_3803.JPG
Hjulet satt inte hårt, det kom av lätt. Nedre lagret är skrot. Det övre är inte losstaget, det verkar svårare att få isär för då måste tallriken av axeln. Vet inte om jag ska försöka få itu det.
DSC_3805.JPG
Lagret är ett standard 6202 RSR. Kul att amerikanerna byggt allt i tum men väljer metriska kullager. Så har det varit på alla ställen där jag bytt lager hittils.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Snyggt! Bra att det var kullager som var lätt att få tag i.

Hur ska man pressa tillbaka remhjulet? Behövs det specialverktyg för det?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

En hydralpress skulle varit bra, men jag hoppas att det går att trycka ihop det med en stor skruvtving...
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3725
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Värm kullagerna till ca 80 grader, lägg ”pinnen” i frysen någon timme. Förbered något att knacka på lagret på innerdelen, ett rör eller liknande.
Lagret bör ”ramla” ner direkt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo, lagret gick ju lätt att byta och spindeln är tillbaks i driven. Men nu startar inte driven längre! När den varvat upp så stänger den av sig och errorlampan börjar lysa. Min första tanke var att jag sabbat tacho-givaren, men pulserna kommer in i analog form men det digitala pulståget saknas. Irriterande. Kretsen med kopplingen som sköter dettta finns på en schemasida som saknas i den versionen av schemat som passar elektroniken i min drive. Surt.

Så nu pågår felsökning.
IMG_0015.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av imac »

Kolla avståndet mellan tacho o remhjulet är rätt så att det inte blir för låg nivå.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Givaren sitter där den ska, det finns styrningar i mekaniken så den går inte flytta på. Det analoga ser bra ut, men det ser ut på schemat till den andra varianten som att något kan gate:a signalen. Har inte hunnit kolla vidare på detta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag bytte korten mellan drivarna men felet kvarstod. Så jag tog spindeln och givaren från en donatordrive som jag köpte på årets ETA auktion för 50kr. Sen fungerade driven! Del lät inte helt okej i lagren på spindeln efter bytet, jag gissar på att jag klantade eller på att man borde haft ordentliga grejjor för att pressa in och ur lagren. Donatordriven hade ett pajjat lucklås och såg allmät sliten ut. Jag har dessutom en RL02 drive med förolyckade armar till läs/skrivhuvuden så det kommer bli två av tre drivar var det lider.
Skriv svar