Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 9763
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

säter skrev:
7 april 2021, 13:20:34
När du sätter i en diesel måste du ha en returledning.
Du får kolla om det finns något lämpligt för detta.
Just det.
Men borde man inte kunna sätta ett T efter bränslekranen och koppla dit? Borde inte göra någon skillnad om man drar dit eller in i tanken?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 4949
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av hcb »

Möjligen temperaturen på det cirkulerande bränslet kan bli ett problem? Jag har något vagt minne av detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 21166
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av danei »

Om det kommer in luft blir det svårt att bli av med den.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1302
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Jan Almqvist »

Klas-Kenny skrev:
7 april 2021, 13:45:23
Men borde man inte kunna sätta ett T efter bränslekranen och koppla dit? Borde inte göra någon skillnad om man drar dit eller in i tanken?
Jag har gjort ett liknande misstag en gång, vad som händer (efter en stund) är att pumpen suger från returen istället för från tanken dvs motorn från inget bränsle.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 9763
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha!
Då ska jag undvika det.

Funderar på på två möjliga lösningar;

1. Borra ett hål långt ner mellan de två tankarna och således koppla ihop dem till en stor. Och sen ansluta returen till befintlig anslutning till den andra tanken.

2. Borra in en ny anslutning till den stora tanken, högt upp. Och dra in returen där.

Alternativ 2 är nog mest lockande för att slippa en extra bränslekran för returen, och att fortfarande ha möjlighet att koppla på en reservtank någon gång.
Där är en stor plåt som går över hela tanken med en del luft emellan. Så skulle lätt få plats med en slang och anslutningar där, helt dolt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 23326
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev:
7 april 2021, 13:45:23
Men borde man inte kunna sätta ett T efter bränslekranen och koppla dit? Borde inte göra någon skillnad om man drar dit eller in i tanken?
Vore det så enkelt, då hade alla dieselfordon haft det systemet.
verkstaden
Inlägg: 319
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av verkstaden »

Många bilar med commonrail-dieselmotorer idag har väl just det? Bara ett rör från tanken, de flesta lösningar fungerar så länge det är nytt men tror inte det är kul när grejorna börjar bli slitna...
nifelheim
Inlägg: 1866
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av nifelheim »

vill man slippa returen monterar man en tigerloop

Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1302
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Jan Almqvist »

Fast nu är det ju en motor TS har och inte en oljebrännare?
nifelheim
Inlägg: 1866
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av nifelheim »

:D
Det är nästan exakt samma bränsle. (kanske lite årstidsvariationer)

Jag har kört "vanlig " tigerlopp till en Perkins och till en Ford diesel som gått som genset.
Funkat i flera år, enda stoppet relaterat till tigerloopen var när en lallare som skulle fixa något helt annat
och skruvade loss och la tigerloopen ner.
Flottören funkar ju inte så bra då :)

edit : tog bort felaktig länk
slumpmässigt google bildsök exempel: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&p=376719
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 9763
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Lött på nippeln nu. Ser ganska tätt ut i alla fall. :)
Hade dock inte passande slang hemma, så kan inte provfylla.
20210407_181753.jpg
Saknar också lock till kylaren. Större än de vanliga..
Någon som vet var man kan få tag på?
20210407_182324.jpg
Edit: Pluggade igen med en bit gummiduk och slangklämma och fyllde med vatten. Såg inget uppenbart läckage ifrån lödskarven i alla fall, men läckte lite runt gummiduken så svårt att säga säkert. Hällde även lite såpvatten runt lödningen och blåste från insidan med tryckluft, kunde inte se några bubblor. Så känns lovande!
Upptäckte heller inga direkta läckage från någon annanstans på kylaren. Det är ju minst lika viktigt eftersom jag inte visste något om dess status i övrigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 9763
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fått hem donator-bilen.

Får bli att lyfta ur motorn i helgen, och mäta lite hur det hela kan passa. :)
20210408_181357.jpg
Ser nu på bilden att det står 25 på ventilkåpan, då är det nog en TD25 och inte TD23 som jag trodde. Men lite mer pulver gör ju inget. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 21166
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av danei »

Jag monterade en kingcab motor som drivmotor till ett sågverk. Men vi fick inte sågverket att gå bra. När växellådan rasade blev det ett nytt sågverk med eldrift i stället.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 9763
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fått ur motorn.
Bara att skruva fast på traktorn. Eller? :vissla:
20210410_154324.jpg
Mätte lite också. Längden på motorn utesluter den gamla lösningen med dubbla kopplingskåpor.
Får nog bli att skära upp ett större hål i gaveln till original kopplingskåpa, så att kopplingen får sticka igenom där. Alltså skära upp ungefär såhär:
20210410_202926.jpg
Sen hitta på någon slags distans för att förskjuta motorn ca. 5cm framåt för att inte ta i tanken, och så att ovan nämnt hål inte behöver vara riktigt så stort som svänghjulet.


En fråga;
På bilen har vakuum för bromsservo skapats av en pump monterad bakpå generatorn.
Tänkte att den pumpen är ju bara att skruva bort.
Men sen såg jag att där går två slangar in i vevhuset, ifrån pumpen. Vad tror ni, kan pumpen på något vis vara viktig för motorn? Eller kan man bara ta bort den och plugga hålen i vevhuset?
20210410_152950.jpg
Tycks ju även läcka lite kring dessa slangar, så hade gärna blivit av med dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
verkstaden
Inlägg: 319
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av verkstaden »

Kåpan som du ska skära i är traktormotorns gavel men också en bärande del i traktorkroppen så om du måste ta bort förstyvningar mm kan det vara en idé att förlänga ramskenorna längre bak och stadga upp traktorn lite.
Till 99% är rören smörjning och oljeretur, ta bort pumpen och plugga båda med gott samvete i så fall! :tumupp:
Skriv svar