Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Elektronikforumets tävlingar
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av sp4m »

Projektidén som man anger under registreringen som tävlande bör vara väl genomtänkt och genomförbar. Givetvis är det tillåtet att göra små ändringar om det visar sig att det behövs under konstruktionen, vi begär inte att man ska ha hela projektet färdigdesignat innan man börjar.
Grundidén är att standardkomponenter är små standarddelar som behövs runt mikrokontrollern för att utnyttja de valfria komponenterna. Du kan välja vilka du vill ha när du anmäler dig, men komponentvärden (ej typen) får ändras senare (på egen bekostnad).
Jag är inte riktigt med på hur exakt man måste ha bestämt sin BOM vid anmälan? Visst, förhoppningsvis har man väl hyffsad koll på de mest avancerade kretsarna, men knappast varje resistor, transistor, OP och dyl. Får man bara ändra värden på sådana komponenter, inte lägga till standardkomponenter? Skall man i så fall ta till i överkant för att ha lite passiva komponenter och dyl. att tillgå under konstruktionsfasen?

EDIT: Är det inte lite väl hårt att man tex inte får byta Ljudavkodningschip eller RAM-minne om det visar sig att kretsen man först valde inte är lämplig? Och borde man inte få byta standardkomponenter fram och tillbaka som man vill under konstruktionsfasen?

Kul idé! Skall bli roligt som bara den.
Mvh Albin
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av pheer »

Jag vill också ha lite klarhet i denna fråga.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av danei »

Ska man ha med delarna ikittet man får så måste det ju vara specat. Men jag gissar att ändringar är okej så länge det är inom ramarna. Men det är ju inte jag som bestämmer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av GeekJoan »

Vad som är viktigast är att man berättar vad man tänkt göra.
Ex. USB-Joystick
Jag kommer använda mig av X som huvudkomponent och bla bla bla...

Då vill vi inte se en GPS-styrd båt som kryssar över Atlanten och tillbaks själv.
Det skulle ifs vara ett coolt projekt, men om man ändrar sig så kraftigt så får man fråga en moderator och så gör vi en överläggning.

Vi godkänner ju det projektet som man först lämnar in som sitt förslag.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av jadler »

Jag har också lite undringar i denna kategori.

Jag har en idé som jag tror mig kunna förverkliga, men jag kan inte redan nu lista vilka komponenter jag behöver utan att först skissa på kopplingschema, något jag hoppades kunna göra under utvecklingstiden. Eftersom man betalar komponenter utöver grundpaketet själv skulle det kännas rimligare för mig att lista standard- och valfria komponenter senare under tävlingstiden, inte i anmälan.

Om jag skulle vilja använda fler av någon komponenttyp än vad som anges i standard-listan, får jag göra det om jag får plats med dem i valfria delen och håller mig inom den ekonomiska ramen?

Försämras mina chanser i tävlingen om jag väljer att använda prototypkort istället för att försöka designa och beställa proffsigare kort?

Jag tycker att det vore roligt att delta även om jag som nybörjare på området inte har några förhoppningar om att vinna något pris, och jag betalar gärna rubbet själv om det är så. Det vore kul bara att försöka skapa något användbart utifrån givna förutsättningar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av Micke_s »

Jag kommer köra allt på exprimentplattan i början. Allt mitt är ju hålmomterat anyway.
Det är inte speciellt svårt att fixa ett kort sedan om man känner för det.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av lgrfbs »

jadler
Du har ju idén, säkert vet du på ett ungefär vad utöver grundpaketet du behöver.
Skriv i allt detta och motiverningen och sänd in är det något som saknas så får du ett PM om det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag håller med lgrfbs och förtydligar att det gäller alla, inte bara TS.
Om du har en idé men inte alla detaljer klara skicka in den. Vi lovar att du inte får nån snigel på ögat om det är inkomplett, värsta som kan hända är att vi skickar ett PM och ber om komplettering ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mycket skall vara specat vid anmälan?

Inlägg av Glenn »

jag tyckte jag var väldigt inexakt men har inte ens fått nåt PM om komplettering :)
Skriv svar