Fysisk form, formmaterial

Elektronikforumets tävlingar
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Fysisk form, formmaterial

Inlägg av bearing »

Måste materialen som utgör prylens fysiska form säljas på ELFA, eller står sådana material likt kretskortet utanför budgeten?

Vilka gränser finns för prylens fysiska former?
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av Scorpiion »

Vet inte riktigt vad du syftar på exakt men vad jag har förståt så ska det vara möjligt att skicka med ett kit av det man har gjort i slutändan... Så allt för specialgjorda delar kanske blir svårt.. Bara en tanke.. :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av Macce »

Vi har inte gjort någon riktlinje kring detta. Lådor är ju ofta ganska dyra så blir svårt att få en inom prisgränsen. Skall ta upp detta till diskussion, återkommer med svar.

Men ifall du bygger något som fungerar utan låda, men själv placerar det i en låda så är det väl OK.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av bearing »

Hm, det är för mig fortfarande oklart. Ska försöka ge några exempel på vad jag ser som oklart.
ifall du bygger något som fungerar utan låda, men själv placerar det i en låda så är det väl OK
Innebär det här att prylen måste fungera helt själv, utan att något annat krävs kring den? det var så jag tolkade det här svaret.

I en annan tråd läste jag att <joystick> skulle kunna vara exempel på något tillåtet. En joystick kräver ju någon sorts pinne att hålla i.
Även <hastighetsmätare för bil> och <tillbehör till kaffebryggare> verkar godkänt. Bil och kaffebryggare är ju betydligt dyrare saker än t.ex. en bit ståltråd. ELFA säljer inte ståltråd.

Är t.ex. en robotarm tillåten? det krävs ju något som sammanbinder motorerna, så jag antar att det inte är tillåtet (såvida det inte är tillåtet i stil med joystick), men om armarna är glasfiberlaminat som samtidigt är kretskortet? eller om själva fysiska konstruktionen är en kontorslampa på arm (en sån där med långa fjädrar) som förses med motorer och elektronik - skulle det vara tillåtet?

Är det tillåtet att bygga, säg, elektroniken till en månlandare? prylen är ju värdelös utan månlandare, men är ändå jämförbar med <hastighetsmätare för bil>, som ju i sig är värdelös utan bil.

Jag måste fråga eftersom att svaret ovan gjort att jag hittills begränsat mina idéer till "stand-alone"-prylar.
Senast redigerad av bearing 23 september 2009, 22:46:32, redigerad totalt 1 gång.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av sp4m »

Får man bygga en hastighetsmätare till en bil så borde man väl få bygga tex. ett styrkort för en robotarm? Dock är ju prylen i sig helt värdelös om man inte har en robotarm... Kanske kan vara ett minus vid bedömningen av styrkortet? Jag bara tänker högt, svårt att hålla k*ft ibland. :P
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av Scorpiion »

Man ska nog komma ihåg att dessa "yttre maksiner" eller liknande ska vara något som "Herr Svensson" har i hemmet i såfall (lite av meningen är att alla ska kunna använda sig av "saken"), det är vad jag tror... Dom flesta har en bil och en kaffebryggare, även en dator... Månlandare är det dock inte så många som har på gräsmattan.. ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Fysisk form, formmaterial

Inlägg av GeekJoan »

Ska ni bygga något som är tillbehör till en "stor extern sak" så bör det nog vara något som alla har. Typ en tv, mobiltelefon, dator, mikrovågsugn, eller liknande.
Skriv svar