Lödtenn med bly

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäkta en inpassfråga, men jag söker vettigt tenn för extra låga temperaturer, är jag fortfarande låst till det gamla jag har hemma, eller går det fortfarande att få tag på?
(Skall vara till saker där man verkligen vill hålla så låg temperatur som det går på lodet, men gärna utan att behöva ta till konstiga och dyra legeringar)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Swech »

"Blyat är det bästa lödtennet, utvecklat för bästa funktion i säkert 50år. Blyfritt framkrystat för att vara - blyfritt.
Därför är blyat bättre, men blyfritt funkar.

Blyat tenn består av 60 % tenn 40% bly.... inte direkt raketforskning...
Man hällde även bly i bensinen under minst 50 år för man tycke det funkade bäst,
De första försöken till blyfritt var inte vidare bra men nu har jag kört med blyfritt i princip sedan man var tvungen
och har inga problem alls, inte heller kommer det tillbaks produkter som är kassa på grund av blyfritt. Visst whiskers lär ju finnas
men inget som jag någonsin sett "live"

Men visst, vi kan väl köra ett experiment
De första 5 som skickar PM om detta skall jag skicka en bit blyfritt tenn till så får de testa själva.

Swech
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du säger så tror jag på det, i allafall tills någon annan som testat säger annat... :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Henry »

På jobbet så är det RoHS överallt och jag fick som första uppdrag när jag började att löda en massa hålade kort och det blev 100-tals lödpunkter under en månad. Det var förstås blyfritt som gällde och inget annat och var första gången jag lödde med blyfritt i denna omfattning.

Jag märkte dock ingen som helst skillnad i utflytningsegenskaper, flussaktivering m.m. än med blyat, tom så ytan inte för sällan blev lika blank som blyat. Detta var dock en rulle som inte hade samma pris som biltema tenn om vi säger så det går inte att jämföra billigt blyfritt tenn med top of the line. Tycker dock iofs inte heller det är några problem att löda med även lite billigare tenn bara man har rätt temp på kolven, men det skiljer säkert mellan tenn och tenn men det billigare jag testade funkade fint i alla fall. Föredrar dock förstås blyat oavsett som hobby.


..jag söker vettigt tenn för extra låga temperaturer, är jag fortfarande låst till det gamla jag har hemma, eller går det fortfarande att få tag på?
(Skall vara till saker där man verkligen vill hålla så låg temperatur som det går på lodet, men gärna utan att behöva ta till konstiga och dyra legeringar)
Från att du går under tempen för vanlig bly-tenn legering så är det speciella legeringar som behövs och allt beroende på temperatur, där om det går riktigt låg börjar innehålla högst speciella och dyra metaller och blir det dyrt och det är helt ofrånkomligt.

Har själv en lite mindre spruta med pasta som smälter vid tror det var runt 127 grader för lödning av heatpipes tex och som jag har för mig kostade en 270:-. Men det finns legeringar från allt från vanlig bly-tenn ända ned mot rumstemperatur och även under.

Hur låg smälttemp skall det ha?

In52-Sn48 har tex en smältttemp på bara 118C och kostar inte några stora summor.

Tex detta hos digikey:

https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/8681827

Man får dock hålla koll om det innehåller fluss eller det tillkommer för det är speciellt fluss som behövs för att kunna aktiveras vid dessa låga temperaturer, vet inte hur det är med tex det i ovan länk.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Marta »

Är det där verkligen avsett för pålödning? Det är väl ChipQuick avlödningslegering? Den är i så fall avsedd att lägga på en stadig klump runt en SMD. Tack vare den låga smältpunkten är det tänkt att allt skall kunna bli samtidigt smält runt om med en vanlig lödpenna så kretsen kan lyftas av.

EEVBLOG har visat det där för ett bra tag sedan och det verkade kunna fungera...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av mrfrenzy »

Chip Quik har många olika produkter, både för avlödning, pålödning och fluss. Det länkade tennet är för pålödning.

"This eutectic alloy is excellent for low temperature soldering and sealing. "

Jag har använt deras fluss och avlödningstenn vilket båda är bra produkter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av säter »

Swech skrev: 4 september 2020, 16:43:52 Visst whiskers lär ju finnas
men inget som jag någonsin sett "live"
Vad innebär det?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av YD1150 »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av TomasL »

Klas-Kenny skrev: 4 september 2020, 11:32:51 Må så vara att blyat är bättre. Men, det innebär inte att blyfritt nödvändigtvis är dåligt, som flera påstår.


Finns mycket här i världen som inte har de absolut bästa tekniska egenskaperna av miljöskäl. Men ska vi ha ett hållbart samhälle så får man ibland gå ifrån de enklaste och hitta andra, hållbara lösningar.

(menar inte att ett förbud för svensson att använda blyat lödtenn räddar världen, men det är ett väldigt litet steg som tillsammans med enormt många andra små och stora kan göra det)
:tumupp:
Jag har inga som helst problem med att löda blyfritt, det handlar enbart om teknik och vana/träning.
Sluta gnäll, lär er att löda istället.

Whiskers är små spröt av lodmaterial, som i vissa lägen kan växa ut från lödstället.
Dock är detta inget unikt för blyfritt, utan är precis lika vnaligt med gammalt blyat tenn.
NASA.gov skrev:Tin whiskers are not a new phenomenon. Indeed, the first published reports of tin whiskers date back to the 1940s and 1950s. Tin is only one of several metals that is known to be capable of growing whiskers. Other examples of metals that may form whiskers include some tin alloys, zinc, cadmium, indium, antimony, silver among others .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av säter »

Vad vet man om långtidshållbarhet på oblyat lod?
Blyat lod är ju inte speciellt bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av TomasL »

Vanligt blyat lod är inte speciellt bra vid låga temperaturer, sk tenn-pest. Men det beror ju på hur mycket bly det är i lodet.
Ju mer rent tenn, desto större risk för whiskars och pest.
Risken för whiskars kommer inte så mycket från lodet, utan det faktum att man numera (eller gjorde) använde rent tenn vid pläteringen av kort och komponentben.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av säter »

Swech skrev: 4 september 2020, 16:43:52 Man hällde även bly i bensinen under minst 50 år för man tycke det funkade bäst,
De första försöken till blyfritt var inte vidare bra men nu har jag kört med blyfritt i princip sedan man var tvungen
och har inga problem alls
Man kör ju fortfarande med blyad bensin, och det finns nog en anledning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av TomasL »

Blyet tillsattes för att det var oktanhöjjande och som antiknack medel.
Dock är det ersatt av andra ämnen numera.
EN nackdel med oblyad bensin är att ventilsäten på veteranbilar blir utslitna mycket snabbt, eftersom blyet har en smörjande effekt.
Detta åtgärdas enkelt med att byta ventilsäten, alternativt blyersättning.

Innan man började med blyet, så använde man etanol som oktanhöjjare, men det påverkade som vi vet bränsleförbrikningen rätt mycket
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry skrev: 4 september 2020, 18:03:18 På jobbet så är det RoHS överallt och jag fick som första uppdrag när jag började att löda en massa hålade kort och det blev 100-tals lödpunkter under en månad. Det var förstås blyfritt som gällde och inget annat och var första gången jag lödde med blyfritt i denna omfattning.

Jag märkte dock ingen som helst skillnad i utflytningsegenskaper, flussaktivering m.m. än med blyat, tom så ytan inte för sällan blev lika blank som blyat. Detta var dock en rulle som inte hade samma pris som biltema tenn om vi säger så det går inte att jämföra billigt blyfritt tenn med top of the line. Tycker dock iofs inte heller det är några problem att löda med även lite billigare tenn bara man har rätt temp på kolven, men det skiljer säkert mellan tenn och tenn men det billigare jag testade funkade fint i alla fall. Föredrar dock förstås blyat oavsett som hobby.


..jag söker vettigt tenn för extra låga temperaturer, är jag fortfarande låst till det gamla jag har hemma, eller går det fortfarande att få tag på?
(Skall vara till saker där man verkligen vill hålla så låg temperatur som det går på lodet, men gärna utan att behöva ta till konstiga och dyra legeringar)
Från att du går under tempen för vanlig bly-tenn legering så är det speciella legeringar som behövs och allt beroende på temperatur, där om det går riktigt låg börjar innehålla högst speciella och dyra metaller och blir det dyrt och det är helt ofrånkomligt.

Har själv en lite mindre spruta med pasta som smälter vid tror det var runt 127 grader för lödning av heatpipes tex och som jag har för mig kostade en 270:-. Men det finns legeringar från allt från vanlig bly-tenn ända ned mot rumstemperatur och även under.

Hur låg smälttemp skall det ha?

In52-Sn48 har tex en smältttemp på bara 118C och kostar inte några stora summor.

Tex detta hos digikey:

https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/8681827

Man får dock hålla koll om det innehåller fluss eller det tillkommer för det är speciellt fluss som behövs för att kunna aktiveras vid dessa låga temperaturer, vet inte hur det är med tex det i ovan länk.
Tror du löste det. :tumupp:
118 grader C räcker långt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Mizzarrogh »

säter skrev: 4 september 2020, 19:24:13
Swech skrev: 4 september 2020, 16:43:52 Man hällde även bly i bensinen under minst 50 år för man tycke det funkade bäst,
De första försöken till blyfritt var inte vidare bra men nu har jag kört med blyfritt i princip sedan man var tvungen
och har inga problem alls
Man kör ju fortfarande med blyad bensin, och det finns nog en anledning.
Det är viktigt att använda blyersättningsmedel om man kör veteranbilar, annars riskerar man att totalförstöra topplocket på många motorer.
Men, åas en sådan liten flaska räcker till ca 25-30 liter soppa (iaf med det fabrikat jag använder för närvarande, men det är viktigt att man gör som det står enligt fabrikantens anvisningar så att man inte är dumsnål).
Skriv svar