Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@Synesthesia

Har inget sånt hemma, men det vore roligt att själv bygga antennen från grunden.

Konvertern är inget jag testat, inte än iaf.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Att restaurera min fina Gammelradio var både lärorikt och intressant, det här är verkligen jag.
Även om jag i skrivande stund inte besitter "tillräcklig kunskap", men jag är ju här för att lära.
Tänker då på komponent & rörbyte, men var så säker på att jag tänker lära mig mer om detta.

Gammelradion blev bra, 8) som Mono.

Stereo är lite annorlunda, och ställer högre krav på komponenterna, med allt vad det innebär.
Därför har jag under en tid letat efter en kompletterande Gammelradio som klarar just Stereo.
En sån har jag nu investerat i, och inom kort kommer jag att berätta mer om den i denna tråd.

Radion kom (på begäran) extra skyddad fram hel till Ystad, idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Goda nyheter.

Nu är den befriad från sin packklåda, testad, och förberedd för drift med ny jordad kontakt.
Har även fixat ny FM-antenn, samt 5-polig DIN >> RCA Honor >> 3.5 mm Stereoplugg, testad.
Vill visa prislappen innan jag visar bilderna på den jag köpt, det var en väl investerad slant.

Jisses Amalia, det här var ett bra köp.

Denna Gammelradio kommer jag att få mycket glädje av, dessutom är lådan fin att titta på.
Har varit inne i den och gjort en visuell bedömning, känns bara dumt att damma av den igen.
Ser hel och fin ut, dom som haft denna innan mig har verkligen skött den som ett litet barn.

Nära Mint Condition vad jag kan se.

Det enda jag skruvat på är antennväxlaren, AM är prioriterat här så den ställdes om till det.
[VISA]
Tur jag la ett högre maxbud.JPG
[VISA]
(Det berättade magkänslan redan natten innan, då la jag just in case 1555 kr som Maxbud)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

En bild från baksidan.

Passar på att lägga ut en bild från testbänken, Radion ska upp i fönstret när vi kommer hem igen.

Lilla frun och jag kör och fikar i Hörte Hamn nu, sen slutför jag här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Först kom denna Kortvågsradio, sen kom det en nästan ny Gammelradio idag.
IMG_20200915_220211.jpg
Danmarks Radio P3, det var länge sen dom gick in så bra här i arbetsrummet.
Apparaten är på plats, men jag är för trött för att berätta mer om den idag.
Ska jag säga något så är det att jag är nöjd, behöver inte leta Stereo längre.

Så bra är den.
B5X21A 20200917_133716.jpg
Står här och spelar lite nätt i fönstret, fullt fungerande med ett magiskt öga.

(Återstår att finna en läsbar manual till den så jag lär mig hantera Radion rätt)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Det är dags att visa upp den i all sin glans, och berätta vad jag tycker.

Kör just nu Jim Reeves via line in, den här är en riktig wunderbar nostalgikick att ratta med.
Svårt att med få ord förklara, men jag har köpt just denna av en anledning. Den är gedigen..
Inget annars vanligt högtalartyg med kaffefläckar eller hål, bara ribbor som släpper ut ljudet.

Det betyder mindre jobb och mer njutning.

Samma sak med fronten som är svagt lutad, handen ligger i perfekt vinkel när man vrider runt.
Man kan tycka att den ser ut som en stridsvagn, men utifrån hur jag resonerar är denna perfekt.
Just att den är gedigen (12 kilo) gör ju även att högtalarna har lite att jobba mot, det låter bra.

Kort sagt, jag är skitnöjd med den.

Tyvärr fanns det inget att "fixa" på den, så det gick jag kanske miste om. Det kan jag leva med.
Den pryder verkligen sin plats i mitt fönster mot världen, även måttet hade jag koll på innan köp.
Den jag först tänkte Tradera hade hängt en bit fram/ut, men denna Radio sitter ju som en smäck.

Kanske borde putsa den?

Ja kanske, men just nu njuter jag bara av musiken (Jim) och känslan som för mig tillbaks i tiden.
Man får hoppas att grannkärringarna inte tycker den läcker ut för mycket ljud, måste ju ha luft..
Radion står nu med röven ut mot gatan, så det är inte omöjligt att hålen bak spelar även för dom.

Dom drömmer sig kanske bort dom med, till den gamla dansbanan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av mcrj »

Grattis!
Söker nåt liknande fast i möbelmodell i närheten av umeå.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj (Tack)

Såg en sån du söker på Tradera för någon dag sen, ska kolla och se om jag hittar den igen.

To be, 8) continued.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av breflabb »

Den var snygg. Tänk hur många liknande den som man har skrotat en gång i tiden :shock:
Men nu vill man skruva tillbaka tiden, FANTASTISKT ROLIGT :D
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@breflabb (Tack för dom uppmuntrande orden)

Allt för många har skrotats, eller byggts om till något så modernt som en blå tand.
Inget fel i det egentligen, om man nu hade lagt lika mycket tid på att rädda Radion.
I detta fall är jag Mucho nöjd att ha medverkat till att Radion nu får fortsätta brusa.

Lite nya kablar ökade mina möjligheter till mer Radiotid.
x20200917_163052.jpg
Det finns så mycket man kan göra för att ge den liv, inte bara ha den som prydnad.
Tog några närbilder som visar hur den är byggd, även en från insidan som ser bra ut.
Fler borde inse hur gediget dom gamla apparaterna byggdes, och våga använda dom.

Så är det tyvärr inte.
x20200918_161025.jpg
Många har dom främst som prydnad, någon slag hipp grej att skryta för vännerna med.
Så är det inte för mig, jag gillar verkligen att ta hand om Radion, och använda den/dom.
Visst finns det skrotlådor som inte är lönt att fixa, men i detta fall blev det en fullträff.

Även om ljudet inte är HiFi i klass med Rauna Leira.

Även om jag är nöjd nu så tror jag att dom kommer att bli fler, tiden får visa hur det blev.
Kan jag sen inspirera någon annan att lägga tid på att restaurera för eget bruk blir jag glad.
Att verkligen lyssna på en Gammelradio är så mycket mer än att starta radion, den känslan.

När man använder den.

Hur rattarna känns, hur knapparna reagerar när man trycker på dom, allt det där är viktigt.
Så var det för mig redan på Radio Luxemburgtiden, det var nästan som att prata med Radion.
Sen satt man där och tryckte örat mot högtalaren och sneglade på hur gröna ögat reagerade.

Det var en speciell upplevelse för mig.
x20200918_161152.jpg
Kanske är det just min syn som har utvecklat min lite speciella relation till Radio, lyssnandet.
Andra kanske tycker att Radiobruset mellan stationerna är störigt, jag tycker det är rogivande.
Så även på natten har jag jag alltid en Radio i närheten, Peltorlurar med FM, på frekvens 87,5

Det är bara brus.

Men i det bruset finner jag ro, samtidigt som det släcker ut allt mög (bilar/bildörrar) utanför.
Radion är i sanning en fantastisk apparat, som rätt använd har gett mig så många fina stunder.
Så länge jag slipper den förbannade reklamen, och mupparna på P3. Får väl bygga en sändare.

Jo faktisk, då kan jag sända vad jag vill till sovrummet, och Radion där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av ffredrik »

Klickmans skrev: 18 september 2020, 13:49:36 Det är dags att visa upp den i all sin glans, och berätta vad jag tycker.

Kör just nu Jim Reeves via line in, den här är en riktig wunderbar nostalgikick att ratta med.
Svårt att med få ord förklara, men jag har köpt just denna av en anledning. Den är gedigen..
Inget annars vanligt högtalartyg med kaffefläckar eller hål, bara ribbor som släpper ut ljudet.

Det betyder mindre jobb och mer njutning.

Samma sak med fronten som är svagt lutad, handen ligger i perfekt vinkel när man vrider runt.
Man kan tycka att den ser ut som en stridsvagn, men utifrån hur jag resonerar är denna perfekt.
Just att den är gedigen (12 kilo) gör ju även att högtalarna har lite att jobba mot, det låter bra.

Kort sagt, jag är skitnöjd med den.

Tyvärr fanns det inget att "fixa" på den, så det gick jag kanske miste om. Det kan jag leva med.
Den pryder verkligen sin plats i mitt fönster mot världen, även måttet hade jag koll på innan köp.
Den jag först tänkte Tradera hade hängt en bit fram/ut, men denna Radio sitter ju som en smäck.

Kanske borde putsa den?

Ja kanske, men just nu njuter jag bara av musiken (Jim) och känslan som för mig tillbaks i tiden.
Man får hoppas att grannkärringarna inte tycker den läcker ut för mycket ljud, måste ju ha luft..
Radion står nu med röven ut mot gatan, så det är inte omöjligt att hålen bak spelar även för dom.

Dom drömmer sig kanske bort dom med, till den gamla dansbanan?
Hade det funnits en like-knapp hade jag tryckt på den för detta inlägget.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@ffredrik

Tack för din fina komplimang, den var kortfattad och lätt att förstå.

Det är trevligt att se en sån kommentar här, trots att jag ofta skriver lite för mycket.
Men att bara skriva att den är fin räcker inte för mig, vill ju försöka beskriva känslan.
Att jag gör det är för att jag önskar att fler tar vara på det gamla, inte bara trashar det.

Eller bränner all sin lediga tid på Sociala medier.
IMG_20200917_133620.jpg
På forum som detta finns fantastiska möjligheter att lära, och med kunskap skapar man.
Även om jag ligger skapligt långt nere på "kompetenslistan" övar jag nu för att bli bättre.
Med små medel vill jag skapa något fint, och Radion är en ständig följeslagare i mitt liv.

Precis som lilla frun, :kortis: det är Kärlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Söker bruksanvisning till Philips B5X21A, men hittade den inte (än). Så denna film får duga tills vidare.

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Philips Concerto Stereo B5X21A (1964) heter den.

Manualen finns här: https://www.doctsf.com/grandlivre/fiche ... r_photos=0
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av opampen »

Grattis till en jättefin radio!

Verkligen gedigen konstruktion! Glad att den har kommit till ett bra hem och blir vårdad!
Skriv svar