Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Med Gammelradio menar jag kortvåg/långvåg/mellanvåg samt SR P1-P2. INTE Metropol.
Det och annat mög som stupalöst ska förstöras genom reklamjinglar och annan oönskat.
Radio för mig är lärande pratradio som SR P1, kanske Karlavagnen någon enstaka gång.

Helst med rediga rattar, gärna helt analogt. 8) Rör är inte så dumt.
20200817_162349.jpg
Eftersom jag varit en lyssnare sen Radio Luxemburgtiden kommer jag att fortsätta lyssna.
För att kunna lyssna behöver man en radio, vilket jag har. På senare tid även en Rörradio.
Vet att jag kommer att syssla en del med just Radio här, så jag gör en tråd att hålla låda i.

Inte bara för mig, alla kan posta här.

Den gemensamma nämnaren i tråden är glädje, inte bara radion som ger oss den glädjen.
Själv känner jag en stor glädje i att ratta en raspig radio, den behöver inte vara perfekt.
Börjar tråden med en radio jag hämtade från Österlen, för att plocka vridkondensatorn.

Riktigt så blev det inte, jag hade inte hjärta att slakta den.
x20200816_190305.jpg
Söker man på Tradera så finns det en del figurer där som "bygger om till Bluetooth". Skamligt.
En fin gammal radio ska inte rensas från sitt innanmäte (rör) för att enbart bli en ny Blå Tand.
Restaurera istället, och njut av den fantastiska känslan man får när man lyssnar utan att förstå.

Utrikiska, den på Kortvåg, Långvåg, eller Mellanvåg.
x20200823_124218.jpg
Det är nästan som att resa tillbaks i tiden, ingen jävla reklam som förstör hela nöjet att lyssna.
Med det sagt är det dags att ta fram lite bilder från mitt första seriösa "Radioräddningsprojekt"
Tack vare rikkitikkitavi har jag nu det viktigaste verktyget: en Vridtransformator, restaurerad.

Utan en sån är det inte lönt.
rikkitikkitavis vridtrafo.jpg
Nu när jag använt den för att gradvis kunna öka (V) inser jag hur gentle den är till komponenterna.
Sakta med säkert formerar den det som går att rädda, och i detta fall verkar allt ha klarat starten.
Står just nu i föntret med en datorfläkt som ska skjuta iväg det sista dammet, och lukten från 50 år.

Gammalt damm luktar inte gott, snarare Apröv.

Så denna fina Radio måste vädras innan hösten kommer, finns även lite kem som tar bort dålig lukt.
Nåväl, det börjar närma sig "skicka" inlägg men kom ihåg att denna tråd inte bara är min, den är vår.
Du får gärna posta tips och bilder här, tillsammans kan vi skapa fina framtida restaureringsreferenser.

(Under Radioresans gång lär jag mig mer om komponenter, och annat som har med Elektronik att göra)
Det finns redan en tråd om det där!! skriver den sure, men för att inte spreta (spamma) skriver jag här.
Om Radio, och kanske om oväntade problem jag kommer att möta under min resa genom radiovågorna.

Min fantastiska Radioresa 8)
IMG_20200822_190850.jpg
Radiolyssnande är kravlöst, inget jävla blippande (som Facebook & Sociala medier) som kräver uppmärksamhet.

Därför är jag en Radiot, och jag skäms inte för det heller.

Välkommen Du med!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Hela den här historien med vridtransformator började egentligen med just denna fina Radio.
Fick den efter många trånande år av Svärmor, mot att jag inte eldade upp huset och dottern.
Så idag bestämde jag mig för att försöka hitta rätt ställe att koppla in på, började med 6 Volt.

(Originaltrafon bortopererad, säkringen bränd)

Ny säkring in, sen kopplade jag på och började vrida så sakteliga. Vid rätt volt gick den igång.
Rätt är det kanske inte, men minst 13,13 (strömbegränsad på 300 milliampere) krävde radion.
Det som nu återstår är att låta den stå på ett dygn eller så, mottagningen är det inget fel på.

Spännande 8) (DC 13,13) via labbaggregatet 15 Volt DC just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Liten uppdatering Radio 2:

Nu uppkopplad till vridtransformatorn, 10 Volt verkar räcka.
Funkar bra på FM, men brummar mycket när "band" trycks in.
Detta brum lägger jag dock ingen energi på, den är för tråkig.

Kanske i framtiden, 8) målet var att få igång den.

Fast "band" i det här fallet känns som Line In, :humm: så kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klas-Kenny »

10V AC ger efter likriktning 10*√2 = 14.14 V DC, minus ett par diodspänningsfall på kanske 2*0,6V => ca. 13V DC.

Så det låter ju rimligt om den hoppade igång när du matade med 13,1 V DC. :wink:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Marta »

Men milde himmel, vad håller Du på med? Driver Du en transistorradio från en vridtrafo?

Det är utöver det totalt olämpliga på annat sätt ABSOLUT DÖDSFARLIGT!

En vridtrafo är ingen fulltrafo. Utgången har direkt kontakt med elnätet. Sitter stickproppen åt fel håll och Du berör radion och något jordat så blir Du grillad.

Brummet kan mycket väl vara ett tecken på att stickproppen är vänd på det farliga sättet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@Marta.

Tack för varningen, jag har inte sett det som direkt farligt men litar på dig.
Båda fungerar nu, så det blir till att skaffa fram en originaldel till Radio nr:2
Under tiden ska jag hålla fingrarna borta från Liemannen, som väntar på mig.

Dags att fundera lite, och lyssna Online ett tag. http://radiomap.eu/svenska

Den här är riktigt bra: radiomap.eu/uk/play/gold (Förutom Reklamen)

Uppriktigt glad att jag hann läsa detta innan jag fortsatte fela, Mucho Tack!
Men milde himmel, vad håller Du på med? Driver Du en transistorradio från en vridtrafo?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av breflabb »

Martas varning skall du ta på fullt allvar.
Förr kallade vi det för " Varmt chassi " o det passar ju mycket bra, för som Marta skrev
så är ena sidan av nätet alltid på chassit, så det kan gå VARMT om öronen och ännu värre om man har otur.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@breflabb

Marta är en klok gammal Dam som jag har stort förtroende för, så jag lyssnar och lär.
Passade även på att testa Dumstruten idag, efter att ha läst om hennes förskräckelse.
Inte bara det, jag bestämde mig för en helt annan (och ofarlig) lösning för Radio nr:2

Micro-USB

Den kommer att fortsätta vara den Radio den alltid har varit, men drivas via 1st 18650.
Man kan med gott samvete säga att det är Martas förtjänst att jag kom på den lösningen.
Inte tokförstöras som på Tradera, utan modifieras så den blir portabel, för korta stunder.

Har ikväll beställt dom delar jag behöver, 8) så den blir klar nu i veckan.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

x20200824_004641.jpg
För att förtydliga lite gällande Radio nr:2 så är det denna jag tänker modifiera.
Den andra stora rörradion kommer jag att fortsätta restaurera till originalskick.
Men just denna har bara FM, och någon form av Line In som jag tänkte använda.

Kanske ett SD-kort, får fundera lite på vilket som blir bäst.

Att just denna modifieras till att bli "portabel" beror på den låga förbrukningen.
Vad jag kunnat se har den varken skallampor eller annat som kräver många mAh.
Så den lämpar sig väl för detta, återstår att få den att fungera på ett snyggt sätt.

Spännande, kanske flippar ut helt och går bananas på den utan att döda Radion.

Just nu är jag bra sugen på det, :vissla: för att skapa något unikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av opampen »

Klickmans skrev: 23 augusti 2020, 16:40:26 Hela den här historien med vridtransformator började egentligen med just denna fina Radio.
Fick den efter många trånande år av Svärmor, mot att jag inte eldade upp huset och dottern.
Så idag bestämde jag mig för att försöka hitta rätt ställe att koppla in på, började med 6 Volt.

(Originaltrafon bortopererad, säkringen bränd)

Ny säkring in, sen kopplade jag på och började vrida så sakteliga. Vid rätt volt gick den igång.
Rätt är det kanske inte, men minst 13,13 (strömbegränsad på 300 milliampere) krävde radion.
Det som nu återstår är att låta den stå på ett dygn eller så, mottagningen är det inget fel på.

Spännande 8) (DC 13,13) via labbaggregatet 15 Volt DC just nu.
Det var den radion som saknade nät trafo? Att det brummar kan ju bero på en dålig nätdel. Har du kollat den där elyten, aluminium kannan? Sen bör den ju vara stabbad om det finns eller också är bort plockad?

Men 12 V. är nog rimligt vad den ska ha!

Som tidigare varnats för att vridtrafon kan innebära fara för liv och hälsa! Skaffa en riktig full trafo. Från Elfa, Electrokit eller liknande. 10-12V. minst 800 mA. För denna radio!

Annars är det så roligt att se dessa fina radioapparater! Så eleganta med trähöljen! Så glad att du vill vårda dessa! Gillar också "riktig" radio!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@opampen Ja, en riktig Radio är något speciellt. 8)

Ja det stämmer, det var denna Radio som bars hit först.

Kommer från ett ålderdomshem i Skurup, där den stod som prydnad i många år.
Köptes av chefen för en tia av svärmoren, som tyckte den var fin (som prydnad)
Ska kolla det där med trafo, vet att jag köpte en tung klockradio för ett tag sen.

Med en trafo.. (behövde då vridkondensatorn i klockradion)

Den är utplockad, så jag skulle kunna ta fram den och mäta Volt den ger ut nu.
Samtidigt tycker jag att min idé med bärbart är intressant, Svärmorsdrömmen.
Tänk vad kul om jag hälsade på med den lagade Radion, och startade den där.

Utan kabel!

Tanken är lockande, och det går att göra utan ingreppet att förstöra Originalet.
Dom moduler som finns tillåter väldigt smarta modifikationer, (inte Traderastyle)
Min Radio ska snart fungera som den gjorde förr, men förmodligen utan nätkabel.

Inget Rocketscience, 8) men visst är tanken bra?

Säker dessutom, så vår omtänksamme Marta slipper ligga sömnlös om nätterna.
Det är totalförbrukningen det hänger på, en StepUp ökar ju dessutom just den.
Tror jag har allt hemma för att mäta upp den tills det jag har beställt kommer.

Från PCH-butik.

(Ska även löda loss "kannan" och försöka ersätta den med något som är friskt)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

En annan sak jag måste lösa är apröven, främst i den stora Radion som är i drift.
Har ställt den i fönstret så luften kan gå ur den, satte även in en extra fläkt idag.
Den och ett glas ättika kan i bästa fall få apan att lämna lådan för gott, hoppas..

Ja, nätkabeln är utdragen.

YokuAir Bags är annas det bästa mot lukt, men jag har inga hemma för tillfället.

Vanskligt, 8) men jag är försiktig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av opampen »

Trevligt!

Tror ättikan kan hjälpa! Den brukar ta död på dålig lukt!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Definitivt, lilla frun kom in i mitt arbetsrum och sa att det luktar mycket ättika här.
Själv försöker jag spåra den gamla apröven, men det ser ut som om den glidit ut nu.
Ut genom fönstret med hjälp av minifläkten som hänger i Radion, kopplas ur Onsdag.

Under tiden håller jag på med Radio nr:2

Fick hem grejorna jag behövde idag, och efter att ha lött ihop systemet blir det test.
Laddningen fungerar, när den är klar tänkte jag starta och se hur länge Radion pratar.
Skulle egentligen ha mätt upp förbrukningen via labbaggregatet men glömde bort det.

Trött i tittorna, så lödningen blev lite vansklig.
20200825_184449.jpg
Systemet är testat några minuter (utan att ha bytt kondensatorn) och sprakar på bra.
Monterade en kylfläns på den StepUp jag använder, den lämnar just nu 13,8 Volt ut.
Batteriet kommer från en Samsung Note 8, allt ska monteras in när testerna är över.

Till helgen ska den vara klar för Svärmorsvisning.

Kul att skapa en fungerade Bärbar Bordsradio utan att sabba den med en blå tand.
När allt fungerar som det ska tänkte jag koppla in någon lämplig insignal via BAND.
Fast "Line In" blir sista momentet, har lite annat skojs jag tänkt pimpa Radion med.

To be, 8) continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Då var den klar för Svärmorsvisning, den gamla fina Radion. (Radio nr:2)
20200826_163828.jpg
20200826_160018.jpg
20200826_152125.jpg
Allt har gått bra, och tack vare Marta så blev Radion i slutänden helt batteridriven.
Även Line-In fungerar finemang, i filmen testad med en Philips GoGear MP3-spelare
Tog lite bilder och gjorde en kortfilm för att bättre förklara processen för forumet.

Tack för all hjälp!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar