Reparation av större växelriktare - problem :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Ja men tyvärr hjälpte den inte.

De två sista gångerna har mosfetarna gått på bara en sida. Plåten på undersidan är utbulad, troligen har någon tappat den någon gång och ringkärnan tryckt ut plåten. Den väger iaf närmare 20kg... Det skulle ju möjligen kunna vara en skada på lindningen där. Hur testar man det? Det är min teori för tillfället. Något annat kan jag inte komma på.

Skulle det finnas en skada på ringkärnan så kan ju trådarna röra på sig av magnetfältet när det börjar gå ordentligt med ström i lindningen, och då blir det kortslutning mellan varven i lindningen som skapar en enorm strömrusning så att mosfetarna ryker.

Det kan vara en möjlig förklaring till det hela.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Nu har jag lossat ringkärnan så man kan se stället där den legat mot den vägg som är utbulad, vad tror ni, kan den vara skadad innuti?
20200829_145933.jpg
Här syns bulan i plåten..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av psynoise »

Akai skrev: 24 augusti 2020, 20:35:16Hur mäter jag på bästa sätt utan att få med "falska" störningar som verkar komma genom GND?
Vanliga oscilloskopsprobar kan vara svårt då jordklämman med sin kabel skapar en enorm looparea. Genom att snurra jordkabeln runt proben fås något mindre area men det brukar inte heller vara tillräckligt. Bättre är att trä en tråd runt proben likt figur nedan.

Bild
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAE

Men att använda flera kanaler kan fortfarande vara svårt. Jag brukar använda diffprobar om det finns tillhands då det är mer idiotsäkert. Men måste jag har högre bandbredd för att exempelvis mäta amplitud hos en transient blir det ofta som figuren ovan.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Tack för informationen! Tyvärr har jag inte tillgång till diffprobar varken hemma eller på jobbet.

Sista testerna jag gjorde tyckte jag inte att det var så mycket störningar, mätningarna såg helt okej ut och jag gick ända upp till strömgränsen strax över 7.5A på utgången. Belastade också genom att ansluta nån transformator till utgången med utspänningen på för att testa med någon ordentlig strömpeak och det gick också bra.

Sen lämnade jag tillbaka den igen, det tog inte lång tid innan han ringde och hade bränt den igen...

Så jag känner att jag börjar få slut på idéer, vad mer kan jag testa?

Sista funderingen är ju transformatorn, botten är ordentligt utbulad, någon måste ha tappat den eller liknande.. kan lindningen ha tagit skada? 3mm aluminium är ju rätt segt att göra en bula i, och trafon har åkt ner så pass att den pressat ut plåten många millimeter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av psynoise »

Jag tycker konstruktionen ser konstig ut. Mycket handmonterat, stor looparea för styrning av MOSFET:arna och deras kraftretur, billigt mönsterkort med flera jumprar. Är produkten CE-märkt i överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Henry »

Det där ser ut som ett hemmabygge.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Japp det håller jag med om :D särskilt när jag skulle lyfta ringkärnan och hittade en träbit i centrum när jag tog bort centrumrondellen.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Kanske ska nämna,

Dcdc omvandlaren som ligger på rygg har jag satt dit. Även nån extra elyt+avkoppling på matningen till ic'n.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Jag har sett dessa omvandlare som väldigt robusta, de ser lite Hem-pul ut men är ju påkostade. undra vad man skulle få betala för ringkärnan? 3-4000 gissningsvis. vet att dessa suttit fast monterade i något bergrum åt militären, en bekant plockade reda på några när det skulle byggas om för ett gäng år sen. en av dem har jag i mitt förråd, de fungerar och används ibland. visserligen har jag inte belastat den till bristningsgränsen direkt. sen har jag en mindre som jag fått trasig och lagat. även den fungerar.

1200 wattaren har varit i drift i massa år, sen 90-talet enligt ägaren. de har kört dammsugare, brödrost, kaffebryggare osv på den, så fungerat har den ju gjort. den är byggd på samma sätt som denna 2KW, kortet är i princip identiskt, 1200 wattaren saknar strömbegränsningen på DC sidan, det är väl den största skillnaden i konstruktionen.

Jag har fått reda på att det är elproman som sålt dessa, fram till för några år sen om jag förstått det rätt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av Akai »

Jag tog kontakt med elproman i veckan, fick lite mera information.
Dessa tillverkades av ett företag som hette farsta transistorteknik, företaget lade ner 2006 då ägaren gick i pension. ägaren i fråga finns inte i livet längre så det finns ingen ytterligare hjälp att få därifrån.

Jag fick ett handritat schema. mosfetarna som den konstruerades för är SGSP481.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reparation av större växelriktare - problem :(

Inlägg av grym »

man kan plocka ur trafon, köra den på 230v med ex en 500w halogenlampa i serie , om man inte vill slösa säkringar och dessutom se kortslutningar i lindningarna
sedan kan man lämpligen belasta lågspänningssidan en del
Skriv svar