Lindningskopplare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Är det någon som kan förklara hur en lindningskopplare på t.ex. ett Ma-lok fungerar?
Speciellt manövreringen av denna.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Lindningskopplare

Inlägg av H.O »

Har du läst den här sidan?
http://malmvagn.se/arkiv/sho.php?id=0804

Ögnade igenom som hastigast och de verkar förklara i detalj hur det fungerar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Nej, den sidan hade jag inte läst.
Det verkar vara en ganska komplicerad historia.
Det motormanövrerade pådraget är påbyggt huvudtransformatorn och består av manövermotor, lindningskopplare, elliptisk kuggväxel, kuggväxel för kamvalsar, huvudkamvals, förreglingsvals, hjälpvals, huvudkamställare och stannlägesvakt.
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lindningskopplare

Inlägg av alexanderson »

Lindningskopplare förekommer även i elnätet för att få en närmast konstant spänning till förbrukare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Är även de motordrivna med en massa kamvalsar och liknande?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2347
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Lindningskopplare

Inlägg av ajje »

Ja, de är en relativt invecklad konstruktion där de med olika mekanik får kontakterna att röra sig snabbt och distinkt med en liten motor som enda drivkälla.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Undrar hur kontrollen fungerade i ett sådant lok?
Var det typ bara "öka/minska" som fanns på reglaget?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lindningskopplare

Inlägg av Icecap »

Då jag läste om en sådan var det jag uppfattade att man ställde en kraft till huvudmotorer och att man kunde stega den kraft upp o ner i steg.

Om det sedan fanns några ytterligare kretslopp för att stega detta automatisk för att hålla en given hastighet framgick inte men det har det rimligen säkert gjort på en del enheter.

Kraften blev styrd med magnetiseringen (diesel-elektrisk) av generatorns rotor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Diesel-elektriska lok har väl ingen transformator överhuvudtaget?
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lindningskopplare

Inlägg av alexanderson »

De tre första F-loken byggdes som experimentlok med olika styrsystem.

Ma-loken har 37 körlägen. Föraren väljer att öka eller minska.
Nackdelen med dessa lok var att det tog lång tid att koppla ner.

En nackdel med lindningskopplare är att loket måste ha två transformatorer. En sparkopplad och en fulltransformator.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Vad jag vet så har Ma bara en transformator.
Bortsett hjälptransformatorerna då.
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lindningskopplare

Inlägg av alexanderson »

Två transformatorer sitter i samma kapsling på Ma-loket.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Lindningskopplare

Inlägg av farbrorvattenmelon »

alexanderson skrev: 14 augusti 2020, 12:25:38 De tre första F-loken byggdes som experimentlok med olika styrsystem.

Ma-loken har 37 körlägen. Föraren väljer att öka eller minska.
Nackdelen med dessa lok var att det tog lång tid att koppla ner.

En nackdel med lindningskopplare är att loket måste ha två transformatorer. En sparkopplad och en fulltransformator.
Snabb "nedkoppling" kan dock erhållas genom huvudbrytarfrånslag, vilket är vad som händer vid inledd bromsning med pådrag vill jag minnas?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

Jag pratade en gång med en lokförare som har kört mycket Ma, och han bekräftade att man fick ta till den metoden i enstaka fall om det vart panik.
Sitter reglaget för huvudbrytaren nära förarplatsen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lindningskopplare

Inlägg av säter »

En sådan här lindningskopplare, har den stora likheter med en vridtransformator?
Skriv svar