Lindningskopplare
Re: Lindningskopplare
Säter: har du läst Wikin,https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindningskopplare
Re: Lindningskopplare
Jo då, jag har läst.
Varför frångick man omkoppling på sekundärsidan på lok?
För hög ström?
Varför frångick man omkoppling på sekundärsidan på lok?
För hög ström?
-
- Inlägg: 762
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Lindningskopplare
Da-loken, Dm loken och Ra loken hade alla reglering på sekundär sidan, med sexdelning av strömmen. Utvecklingen av tyristorn gjorde att man kunde slopa kontaktorerna.
Re: Lindningskopplare
Nja, Ma-loken hade vare sig kontaktorer eller tyristorer.
Det fanns en period där man körde med dioder också.
Det fanns en period där man körde med dioder också.
Re: Lindningskopplare
Man kan undra varför ASEA började med diodlok?
Fanns det några fördelar med detta jämfört med att köra med AC-motorer?
Fanns det några fördelar med detta jämfört med att köra med AC-motorer?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Lindningskopplare
Jag kan ha fel här, men jag inbillar mig att dessa var lättare att finmanövrera över ett större område steglöst samt att motorerna kanske blev mer robusta.
Re: Lindningskopplare
Diodloken hade fortfarande lindningskopplare, så det borde inte ha gjort någon skillnad.
En diod kan man inte styra på något sätt.
En diod kan man inte styra på något sätt.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Lindningskopplare
Det har du rätt i, jag borde lägga ifrån mig modelltågen innan jag skriver... uppenbarligen fastnar man i ett annat tänk med dessa när det gäller dioder och fjärrmanövrering...
Men borde inte DC motorerna följa liknande princip som tex en ombyggd startmotor?
Men borde inte DC motorerna följa liknande princip som tex en ombyggd startmotor?
Re: Lindningskopplare
Skulle det kunna ha varit att ASEA siktade på export?
För 50Hz fungerar ju inte på AC-motorerna.
För 50Hz fungerar ju inte på AC-motorerna.
Senast redigerad av säter 15 september 2020, 07:59:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Lindningskopplare
Det är väl i princip en universalmotor man använder?Mizzarrogh skrev: ↑12 september 2020, 20:59:08 Men borde inte DC motorerna följa liknande princip som tex en ombyggd startmotor?
Det kanske är lika som en startmotor?
-
- Inlägg: 14770
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Lindningskopplare
Ja, en (eller mer korrekt 4) universalmotor. (var det iaf förr om jag inte minns fel ur skallen...)
Jag har någonstans en bok med en översiktsritning av ett tidigt diodlok, kan försöka plåta av den om jag hittar den...
Men, visst använde de äldre loken MAR (kvicksilverlikriktare) för DC konverteringen.
Jag har någonstans en bok med en översiktsritning av ett tidigt diodlok, kan försöka plåta av den om jag hittar den...
Men, visst använde de äldre loken MAR (kvicksilverlikriktare) för DC konverteringen.
Re: Lindningskopplare
Vid närmare eftertanke är det nog inte universalmotorer.
Det är nog renodlade likströmsmotorer.
Dessa går tydligen inte att köra på hög frekvens.
Det är nog renodlade likströmsmotorer.
Dessa går tydligen inte att köra på hög frekvens.
Re: Lindningskopplare
Jag faktiskt inte riktigt vad skillnaden är mellan en universalmotor och en likströmsmotor.
Re: Lindningskopplare
Det verkar som att renodlade seriemagnetiserade likströmsmotorer har bättre verkningsgrad än motsvarande allströmsmotorer.
Här, där ni kan allt, kanske kan förklara?
Här, där ni kan allt, kanske kan förklara?