Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av Brickbit »

Jag försöker komma fram till enklast möjliga väg att filtrera bort signaler, dvs övervakning av spänning på/spänning av på en ledare, in till en uC vars krets har en ingångsimpedans på 100K. Det var svårt att föklara det här. Men, jag har en ingång som reagerar på 4V. ingången är "grå" ner till 0,5V (exempelvärden). Kretsen ska alltså inte reagera om spänningen hamnar i det grå området.

Enklaste vägen jag tänker mig är att använda en zeenerdiod runt 4V. Problemet som jag ser det här är att enda lasten är ingångsresistorn på 100K, och därmed kommer inte zeenerströmmen bli tillräckligt stor?

Är det då en bra idé att lägga till en pull-downresistor efter zeenerdioden? Spänningen över 4V kan komma att ligga på allt mellan 4 och 48V beroende på fall, och genom denna resistor kunna sätta en ström?

Vill använda så få komponenter som möjligt :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av Swech »

Sätt en komparator framför ingången
T.ex. lm339 (så får du 4 st)

Swech
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av AndLi »

En del uc har komparatorer funktionalitet inbyggd.. eller kanske en AD kanal över?
Brickbit
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 december 2014, 17:45:59
Ort: Linköping

Re: Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av Brickbit »

Kruxet är att enheten har flera ingångar, vilka alla använder samma IRQ. Och "min" krets får monteras "i luften" på kablar utanför enheten. Så kan jag undvika behov av matningsspänning och helst komplexiteten av ett kretskort/låda vore det superbra. Dvs löda/krympa en zeener + ev resistor, är mer överkomligt än att bygga en hel enhet.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av Swech »

Men om du har en zener på 4v och en insignal på 2v så får du ju 2v in till processorn och då en "grå" signal

Swech
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Undvika för låg spännngsnivå på digital ingång till krets.

Inlägg av xxargs »

gissar att TS tänkde sig en Zener i serie med signalen mot porten - och det kommer inte att fungera, i alla fall inte rakt på

problemställningen som jag tolkade är

4V in och lägre skall ge mindre än 0.5 Volt
4V och högre - ända upp till 48 Volt skall ge >0.5 Volt (eller är kravet mer än 4 Volt ??)

om 0.5 Volt är ett spikad värde och över det ger '1' och under 0.5V ger '0' så skulle jag börja med en spänningsdelare först då 48 Volt till en logikingång är inge bra

även med 8x-delning ger 4 Volt in -> 0.5 Volt ut , men ingången kommer att ha 6 Volt vid 48 Volt - klarar ingången det ??

---

För att komma vidare så räcker det inte med exempelvärden utan du måste förklara exakt var tröskelvärdet går, vad som händer över det (när det är 'grå' menar du då att det är ett analogvärde som samplas tex. ?? ) och vad som händer under det och även vad det är för område som ingången tål som tex. maxvärde i spänning.

en spänningsdelare (två motstånd) och en nolledare till referensjord på ingången är förmodligen den enklaste lösningen.
Skriv svar