Smältlim leder inte ström!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Vill bara meddela resultatet av ett test jag precis gjorde.

Jag smältlimmade fast ett 100k-motstånd i en brädbit och mätte resistansen till 100,0k.

Så smältlim tycks inte nämnvärt leda ström.

Detta är bra för mig för jag har en tendens att nyttja hylsliter för mina trissor pga smidighet om man bränner nån eller om man är osäker på vilken typ man vill använda.

Jag har dock precis blivit "klar" med min gitarrförstärkare (KGA) och vill "cementera" trissor och regulatorer i den konstruktionen med smältlim.

Nu vet jag att jag kan göra det med smältlim.

MVH/Roger
PS
KGA befinner sig på annan ort för min bästis håller på och testar den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Fortran »

Den där kan vara lite lurig. :)

Din multimeter vill inte mäta resistans med speciellt hög spänning då du riskerar att elda upp saker du mäter på då.
Det du bör använda för den där typen av mätning är en isolationsprovare, som kan mäta resistansen vid den spänning du avser använda.
En plastpinne kanske visar OL på multimetern, men petar du på något med högspänning på kanske du ångrar dig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant kommentar, tack!

Tänkte inte så långt!

Dock har det system jag tänkt smältlimma aldrig en högre spänning än 12V så jag anser nog att min mätning är relevant :)

Fast när det gäller högspänning är jag beredd att tänka om.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av grym »

absorverar smältlimmet fukt? om så kommer det kanske leda tillräckligt mycket för att det ska bli skillnad på högre resistanser, eller börjar korrodera ben o.s.v
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av breflabb »

En gång för länge sedan när CRT- TV var på topp så hände det ibland att HS trafona sprack
i isoleringen och då lät det som en fräsande kobra. Gjorde försök med att lägga på tjokt med lim
men det fräste igenom ändå. Detta kanske var irellevant men kul att berätta ändå. :rofl
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev: 11 augusti 2020, 21:43:08 absorverar smältlimmet fukt? om så kommer det kanske leda tillräckligt mycket för att det ska bli skillnad på högre resistanser, eller börjar korrodera ben o.s.v
Intressant kommentar, tack!

Nu handlar det mest om en 7824-regulator, en strömgenererande BDX34 (Darlington) och en 3-polig stiftlist (BDX33 flyttad till panel)

Jag har dock varit tveksam till att bara spruta på smältlim på trissans/regulatorns ben så att dom är fixerade vid sockeln.

Fast efter mina mätningar så känner jag mig hyfsat trygg :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

breflabb skrev: 11 augusti 2020, 21:51:21 En gång för länge sedan när CRT- TV var på topp så hände det ibland att HS trafona sprack
i isoleringen och då lät det som en fräsande kobra. Gjorde försök med att lägga på tjokt med lim
men det fräste igenom ändå. Detta kanske var irellevant men kul att berätta ändå. :rofl
Mycket trevlig anektdot :D

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Smältlim finna i en massa varianter, dvs kemisk sammansättning. Så huruvida det är stabilt och tål elektriska fält beror nog på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant inlägg, tack!

Inte helt lätt det här!

Men jag kommer köra på med att smältlimma mina 12V-trissor.

MVH/Roger
PS
En annan grej är sedan att införa lite (plast)distanser, ingen riktig ordning på det planet just nu (typ en skruv per kort, flera kort ganska sneda pga det :D )
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Fortran »

Testade just en bit smältlim med en Fluke 1587 isolationsprovare.
Trots att jag satte proberna så nära varandra jag kunde så var resistansen högre än den kunde mäta.

Så >2.2GΩ @1000V bör vara tillräcklig isolering för Rogers 12V. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av breflabb »

Jag har också varit tveksam att droppa smältlim lite varstans, men med testet
du gjorde verkar det som att det att det ingen fara med det. Frågan är bara hur det blir efter längre tid
när luftföroreningar och åldern börjar göra sitt. Om det blir som med det vita limmet som som fanns
på vissa kretskort en gång i tiden och som började bli ledande efter något år och ställde till ett helvete.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av lond »

Hur varma blir transistorerna? Tänk på att smältlimmet blir flytande av värme...
En av orsakerna att man har det där vita silikon(?) klegget i konsumentelektronik för vibrationssäkring.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Danny »

När jag var ung så hörde jag att det var en tv-tekniker som använt
smältlim i tjock-tv, och det hade börjat brinna.

Testade nu att elda på smältlim, men det började inte brinna.
Det bara bubblade.

Testade också med isolationsprovare på 2000V, både fast
och rinnande form. Ingen överledning.

Frågan är som det nämns i tråden om smältlim absorberar fukt med tiden.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilka härliga gubbar ni är!

Ni gör långt mer vetenskapliga tester än vad jag gjorde.

Intressant i sammanhanget tycker jag är att jag just nu frivilligt studerar elektromagnetisk fältteori och håller på med elektrostatik (många tal att lösa).

Jag tycker det är fascinerande hur man kan ha åtminstone lite koll på teori men ingen koll alls på praktik :)

Det finns ju liksom en parameter hos isolerande material (aka dielektrika) som kallas "Dielectric Strength" som anger hur starka E-fält ett material tål där E-fältet i detta simpla fall helt enkelt är spänningen delat med avståndet (kallas också elektrisk fältstyrka eller electric field intensity).

Knepigt hur jag missade den kopplingen :)

Fattar uppenbarligen ingenting av mina studier :D

MVH/Roger
PS
Min tanke är således att det inte är spänningen som är problemet utan E-fältet. Tittar man lite grovt på detta så är benavståndet 2,54mm MEN i TO220-fallet är benen platta och därmed är netto benavstånd mindre än 2mm, 12V/2mm=6V/mm vilket är mycket mindre än den dielektriska styrkan hos luft (3kV/mm) där i princip alla isolerande material har högre tålighet än så. Mitt E-fält är alltså inte i närheten av "breakdown".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Smältlim leder inte ström!

Inlägg av Spisblinkaren »

Fortran skrev: 12 augusti 2020, 09:20:29 Testade just en bit smältlim med en Fluke 1587 isolationsprovare.
Trots att jag satte proberna så nära varandra jag kunde så var resistansen högre än den kunde mäta.

Så >2.2GΩ @1000V bör vara tillräcklig isolering för Rogers 12V. :)
Det här var intressant, trots jättehögt E-fält alltså.

Tack för testet!

MVH/Roger
Skriv svar